چرا  «تله‌تئاتر» احیا نمی‌شود؟

چرا «تله‌تئاتر» احیا نمی‌شود؟

ایرج راد، رئیس هیات‌مدیره خانه‌ تئاتر با اشاره به نبود حمایت از جانب مدیران صداوسیما در تولید تله‌تئاتر بر لزوم استفاده از امكانات حداكثری و به‌روز در ضبط تئاترهای تلویزیونی تاكید كرد.



ایرج راد، بازیگر و كارگردان تئاتر و رئیس هیات‌مدیره خانه تئاتر در گفت‌وگو با مهر درباره تولید تله‌تئاتر در شرایط بحران كرونا به خبرنگار مهر گفت: پیشنهاد تولید تئاتر را از سال‌ها قبل دنبال كردیم و بارها این مساله را با مدیران و مسؤولان صداوسیما مطرح كرده‌ایم و ارتباطی به شرایط كرونا ندارد، چون اگر هفته‌ای یك تئاتر تلویزیونی از شبكه‌های مختلف سیما پخش شود علاوه بر تأثیرات بسزایی كه بر گسترش تئاتر و ارتباط با تماشاگران تلویزیون می‌گذارد، می‌تواند برای هنرمندان تئاتر هم اشتغال‌زا باشد و آنها را از این وضعیت اسفباری كه با آن روبه‌رو هستند، تا اندازه‌ای نجات دهد.
راد با اشاره به لزوم تغییر رویكرد تولید تله‌تئاترها نسبت به گذشته و بهره‌گیری از امكانات جدید عنوان كرد: نكته‌ای كه نباید فراموش كنیم این است كه ما در بسیاری از مواقع برای تولید تله‌تئاتر از امكانات مدیوم تلویزیون بهره كافی نبردیم. البته در سال‌های گذشته شاهد تولید سریال‌هایی بودیم كه می‌توان آنها را در زمره تئاترهای تلویزیونی به حساب آورد كه به‌درستی از فضا و امكانات تصویری استفاده كرده بودند. ازجمله این آثار می‌توانم به سریال «امیر كبیر» یا «وزیر مختار» اشاره كنم. حتی سریال‌های خارجی هم با این ویژگی‌ها تولید شده‌اند كه می‌توان به «ارتش سری» و مجموعه‌ای كه از روی داستان‌های آگاتا كریستی ساخته شد، اشاره كنم. این آثار آن‌قدر جذاب و تأثیرگذار بودند كه برخی از نقاط ضعف آنها اصلا به چشم نمی‌آمد.
رئیس هیات‌مدیره خانه تئاتر متذكر شد: تئاتر تلویزیونی فقط شامل این نیست كه در یك دكور بسته یا پلاتو با چند دوربین، كار تولید شود، چون بخش‌هایی از تله‌تئاتر می‌تواند در فضای باز نیز ضبط شود و این روزها كه امكانات تصویربرداری و صدابرداری پیشرفت زیادی كرده‌است، می‌توان ارتباط بهتر و زیباتری با تماشاگران برقرار كرد. در حال حاضر مشكلات تولید تله‌تئاتر مثل قبل نیست، ولی با وجود این حمایتی در زمینه ساخت این آثار صورت نمی‌گیرد. در تولید تله‌تئاتر باید حداكثر استفاده از مدیوم تلویزیون صورت گیرد به این ترتیب كه باید فضاسازی، ریتم، حركت، دكوپاژ و... همه براساس امكانات امروزی انجام شود، چون رعایت این عوامل برای مخاطبان جذاب خواهد بود.