انواع چرخش‌ها در شركت‌های نوپا

انواع چرخش‌ها در شركت‌های نوپا

نگین یشمی جام‌جم


 شركت‌های نوپا (استارت‌آپ‌ها) كسب‌وكارهای كوچك با رشد سریع هستند كه با سرمایه اندك و تیم‌های حداقلی شروع به كار می‌كنند. یك شركت نوپا همیشه یك ایده و یك تیم دارد كه با تكیه بر مدل كسب‌وكاری‌شان سعی می‌كنند هرچه سریع‌تر رشد كنند و مقیاس بپذیرند. حال ممكن است این مسیر رشد به دلایل درستی تعریف نشده باشد. در این حالت شركت نوپا نیاز دارد كه مسیر خود را به راهی دیگر كه به موفقیت نزدیك‌ترش می‌كند تغییر دهد. این تغییر مسیر باید با توجه به خروجی‌های دقیقی كه از كسب‌وكار حاصل می‌شود اتفاق بیفتد؛ وگرنه موجب گمراهی تیم خواهد شد. در دنیای شركت‌های نوپا به این تغییر مسیر چرخش (pivot) می‌گویند.
در مدل شركت نوپای ناب (Lean Startup) پس از این‌كه حداقل محصول پذیرفتنی (MVP)‌ به بازار عرضه شد، تیم كسب‌وكار با دقت زیادی سنجه‌های (metric) مرتبط با محصول را رصد و بررسی می‌كنند. تیم‌ها باید توجه داشته باشند كه سنجه‌های اشتباه را به‌عنوان موارد اصلی در نظر نگیرند زیرا انتخاب سنجه‌ها در تشخیص به‌موقع زمان چرخش مؤثر است. پس از بررسی‌های مختلف تیم ممكن است تصمیم بگیرد كه مسیر خود را تغییر دهد. چرخش درست و به‌موقع می‌تواند از شكست كسب‌وكار جلوگیری كند و در تسریع فرآیند رشد اثربخش باشد. ممكن است یك كسب‌وكار بارها نیاز به چرخش داشته باشد. چرخش می‌تواند در هركدام از بخش‌های كسب‌وكار اتفاق بیفتد. در ادامه به بعضی از انواع چرخش‌ها می‌كنیم.
چرخش متمركز بر جزء(Zoom-in pivot) : گاهی تمركز روی یك ویژگی خاص محصول به‌جای توسعه محصولی بزرگ و پروژه‌ای می‌تواند برگ برنده یك شركت نوپا باشد. در این حالت چرخشی متمركز بر یك جز اتفاق افتاده است.
چرخش متمركز بر كل (Zoom-out pivot):  دقیقا برعكس چرخش متمركز بر جز است و در حالتی اتفاق می‌افتد كه شركت نوپا روی یك ویژگی خاص تمركز كرده باشد اما نیاز بازار محصولی بزرگ‌تر از این ویژگی خاص را طلب كند. در این حالت یك چرخش متمركز بر كل لازم است تا شركت نوپای مورد نظر در مسیر رشد قرار بگیرد.
چرخش در مشتریان هدف
(Customer segment pivot):   گاهی مشتریانی كه یك كسب‌وكار روی آنها هدف‌گذاری كرده است مخاطب واقعی آن خدمت / محصول نیستند؛ بلكه گروه دیگری از كاربرانند كه این شركت نوپا می‌تواند به آنها خدمت‌رسانی كند. در این حالت چرخشی در گروه مشتریان هدف می‌تواند بازار مناسب‌تری را برای این كسب‌وكار ایجاد كند.
چرخش در نیاز مشتری
 (Customer need pivot) :  یك كسب‌وكار برای پاسخ به یك نیاز یا مسأله مشتریان تلاش می‌كند اما گاهی این حل مسأله درآمدزا نیست و كاربران زیادی آن را نمی‌خواهند. مسیر توسعه محصول بستر مناسبی برای شناخت بهتر مشتریان و درك نیازهای واقعی آنهاست. برای همین ممكن است در این فرآیند نیاز واقعی مشتریان كه مایل به پرداخت هزینه بابت برطرف شدن آن هستند بروز كند. چرخش در نیاز مشتری یعنی تغییر فعالیت اصلی كسب‌وكار به چیزی كه به نظر می‌‌رسد نیاز جدی‌تری در سمت مشتریان است.
چرخش در كانال (Channel pivot): یعنی تغییر كانال همیشگی ارتباط با مشتری، زیرا یك راه‌حل ثابت با عرضه در كانال‌های مختلف می‌تواند اثرات متفاوتی داشته باشد؛ بنابراین گاهی تنها با چرخش در كانال‌های فروش می‌توان محیط رشد بهتری برای كسب‌وكار فراهم كرد.
چرخش در فناوری (Technology pivot)‌: همان‌طور كه از نامش پیداست، بر تغییر فناوری مورداستفاده در كسب‌وكار متمركز است و به این نكته اشاره دارد كه گاهی با تغییر فناوری توسعه می‌توان سرعت و اثربخشی فعالیت‌ها را افزایش داد. این مساله ممكن است برای تیم چالش‌ساز باشد اما تغییر مثبتی برای كسب‌وكار به ارمغان خواهد آورد.