یک گزارش جنجالی

صحبت‌های رئیس بنیاد مستضعفان در یک برنامه تلویزیونی درباره اموال برخی مسؤولان با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد

یک گزارش جنجالی

پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان همزمان با یك‌سالگی حضورش در این مسؤولیت در برنامه‌ای تلویزیونی به تشریح روند بازپس‌گیری املاك بنیاد مستضعفان از برخی شخصیت‌ها و سازمان‌ها پرداخت.وی با بیان این‌كه از ابتدای حضورش در بنیاد مستضعفان، پیگیر تخلیه این ملك‌ها بوده، گفت: ما روی همان حرفی كه در روز معارفه زدیم، هستیم و خوشبختانه در یك سال گذشته، برخی به گفته ما برای باز پس دادن و تعیین تكلیف املاك مستضعفان عمل كردند و برخی نصفه‌نیمه عمل كردند و متاسفانه برخی نیز با وجود پیگیری‌ها عمل نكرده‌اند.
 احداث آسانسور و سونا و جكوزی در كاخ مرمر
یكی از املاكی كه فتاح از آن نام برد كاخ مرمر بود. فتاح درباره این محل گفت: كاخ مرمر زمانی دست مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و حتی قبل از مرحوم هاشمی‌رفسنجانی نیز دست عده دیگری بود و بعد از ایشان هم مدتی در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام بود؛ بعد از آمدن من به بنیاد، دولت تصمیم داشت آن محل را به‌دلیل نزدیكی به كاخ ریاست‌جمهوری، تبدیل به محلی برای تشریفات مهمانان خارجی كند كه من از آقای روحانی خواستم این كاخ به موزه تبدیل شود و خوشبختانه دولت هم همراهی كرد و این كاخ به موزه هنر ایران تبدیل شد.
فتاح با اشاره به تلاش چهار ماهه مشترك بنیاد مستضعفان و میراث فرهنگی برای مرمت و بازسازی كاخ مرمر گفت: من قبلا هم گفتم كه نباید مسؤولان جمهوری اسلامی در این كاخ‌ها مستقر می‌شدند؛ ولی به هرحال متاسفانه این كاخ آسیب دیده بود؛ ما تلاش كردیم مینیاتوری آن را بازسازی كنیم، ولی در این كاخ آسانسور گذاشته بودند، كنده‌كاری كرده بودند و در طبقه دوم، حمام و جكوزی ساخته بودند؛ ولی ما به‌جز این موارد، بقیه را بازسازی كردیم تا مردم ببینند رضاشاه و فرزند ناخلفش چه كردند.
به دنبال این اظهارات فتاح، مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور اطلاعیه‌ای تاکید کرد: در مرداد ۱۳۹۷ و در زمان ریاست مرحوم آیت ا... هاشمی شاهرودی بر مجمع، ساختمان کاخ مرمر و دو ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک، تحویل ریاست وقت بنیاد مستضعفان، جناب آقای سعیدی کیا شد و پس از آن، مجمع تشخیص مصلحت نظام از ساختمان‌های مذکور هیچ‌گونه بهره برداری نداشته است.
 ملكی در اختیار مدرسه فرهنگ
فتاح در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: یكی دیگر از موارد مطرح شده، مدرسه آقای حداد‌عادل بود كه برای اداره مدرسه فرهنگ، این ملك را در منطقه فرشته و الهیه خیابان چناران گرفته بودند كه اجاره آن چند‌بار تمدید شده بود و الان هم مدت اجاره تمام شده است؛ البته مبلغ اجاره این ملك، مبلغ اجاره به‌روز نبود و با ملاحظه بود.رئیس بنیاد مستضعفان گفت: در حال حاضر با توجه به اتمام زمان اجاره این ملك، آقای حداد‌عادل باید تصمیم بگیرند یا اجاره روز را بپردازند كه با توجه به گرانی اجاره‌بها، حتما برای آنها به‌صرفه نخواهد بود، یا این‌كه این ملك را به ما برگردانند كه هنوز با این كش و قوس‌ها برنگشته و ارزش آن بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است و اگر ما آن را تحویل بگیریم حتما آن را می‌فروشیم و برای خرج كردن آن برای محرومان، درنگ نمی‌كنیم.
فتاح اضافه كرد: علاوه بر این ملك، آقای حداد‌عادل یك زمین گرفته بودند تا در آن مدرسه بسازند و مدرسه فرهنگ خیابان فرشته را تخلیه كنند؛ این زمین سال‌های سال دست ایشان بود، ولی متاسفانه به‌دلیل قرار داشتن آن روی گسل، نتوانستند از شهرداری مجوز بگیرند؛ این زمین 8000 متر و در منطقه هروی است؛ البته ایشان بزرگواری كردند و با پیگیری‌های ما آن را در چند ماه گذشته تحویل دادند كه ارزش آن بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان است و ما آن را می‌فروشیم و حتما آن را برای محرومیت‌زدایی هزینه می‌كنیم. رئیس بنیاد مستضعفان البته در همین بخش به خاطر توییت فرزندش درباره ملك مدرسه فرهنگ، از حداد‌عادل عذرخواهی كرد.
 باز‌پس‌گیری ملك از مركز مطالعات زنان
یكی از املاكی كه فتاح در صحبت‌هایش به آن اشاره كرد، ملكی است كه در اختیار مركز مطالعات زنان بود و باز‌پس گرفته شده است. وی گفت: یكی از املاك بنیاد مستضعفان در اختیار مركز مطالعات و تحقیقات زنان و خانم ابتكار و مولاوردی و دیگران قرار داشت كه قبل از من تخلیه شده بود؛ آنها البته با مجوز آنجا بودند، ولی ادعایی داشتند كه آن ملك باید در اختیار آنها بماند، ولی بنیاد توانست آنها را برای تخلیه قانع كند، اما آنها بابت تخلیه این ملك و با توافق بنیاد مستضعفان، پنج میلیارد تومان گرفته بودند؛ بعد از حضور من و پس از بررسی‌ها، ایراداتی مطرح شد؛ این كار خلاف بود چرا كه كسی كه سال‌های سال در ملكی نشسته بود باید اجرت‌المثل هم بپردازد؛ ولی آنها ظاهرا جایی را تهیه كردند و البته ما نامه‌نگاری كردیم و امیدواریم كه برگردد و مشكل حقوقی و قضایی پیدا نكند. این بخش از صحبت‌های فتاح با واكنش مولاوردی و ابتكار روبه‌رو شد.
مولاوردی در این‌باره در توییتر نوشت: آقای فتاح شما را به سلامت نفس می‌شناختم. كاش در جایگاه مهمی كه قرار گرفته‌اید در روایت‌هایتان بیش از پیش دقیق‌تر و مسؤولانه‌تر باشید تا با مغلطه، طوری وانمود نشود كه «گر حكم‌ شود كه مست گیرند...». منتظر جوابیه مستند و مستدل هیات‌مدیره موسسه بمانید.وی افزوده است: این موسسه كه كاملا غیرانتفاعی است، هیچ‌گونه نفع مالی برای اعضای هیات امنا و مدیره خود ندارد و ملك طلق كسی هم محسوب نمی‌شود. هیات امنای آن هم كه اخیرا به عنوان عضو آن (از ۱۲ عضو) انتخاب شده‌ام، فقط سالی یكی دو بار جلسه دارد؛ به عبارتی امروز هست و فردا نیست! معصومه ابتكار هم در این‌باره نوشت: آقای فتاح خیلی‌ها شما را به دیانت می‌شناختند! صحبت اخیر شما اما اشتباه زیاد داشت و نام بردن از من و خانم مولاوردی با حقیقت ماجرا سازگار نیست كه گویا رانت یا نفع شخصی بوده. ساختمان اوایل دهه ۷۰ با نظر امام به موسسه مطالعات زنان داده شد كه ما مسؤولیتی نداشتیم.
 ملك مركز پژوهش‌ها در نیاوران
فتاح در ادامه این برنامه تلویزیونی گفت: یكی دیگر از املاك بسیار خوب و ارزشمند ما در ضلع جنوب كاخ نیاوران است كه قبلا در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و حالا در اختیار مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است كه قبلا آقای كاظم جلالی مسؤول آنجا بودند؛ لذا حالا كه شنیده‌ام آقای زاكانی مسؤول این مركز شده ما حتما سراغ ایشان می‌رویم؛ باید اجاره آن داده شود؛ لذا ما حتما از آقای زاكانی به عنوان یك بسیجی انتظار داریم اولین كار انقلابی ایشان تخلیه آنجا و نقل مكان این مركز به جای دیگری در محدوده مجلس شورای اسلامی باشد.
رئیس بنیاد مستضعفان با انتقاد از ساخت و ساز در ملك متعلق به بنیاد مستضعفان توسط مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در كنار مركز پژوهش‌های مجلس و در همان منطقه نیاوران، در ملكی كه در اختیار مجمع تشخیص و مركز تحقیقات استراتژیك بود، یك ساختمان عجیب ۹ طبقه آن هم بدون مجوز ما و بدون داشتن پروانه و پایان كار ساخته شده و حتی بخشی از آن در حریم یك ملك خصوصی دیگر ساخته شد؛ البته خوشبختانه آنجا را پس گرفته‌ایم، ولی این ساختمان كه معلوم نیست كاربری آن تجاری است، اداری است یا مسكونی، استخر به این بزرگی را برای چه می‌خواست؟ یا چه كسانی می‌خواستند در آن اقامت كنند؟
فتاح خاطرنشان كرد: در حال حاضر ما آنجا را تحویل گرفتیم و به كسی اجازه نمی‌دهیم آنجا برود و نسبت به آن ادعا داریم و اگر لازم شد مرجع قضایی باید درباره آن حكم صادر كند.
 حریف نیروهای مسلح نمی‌شویم
فتاح در ادامه با انتقاد از بازپس ندادن برخی املاك بنیاد مستضعفان كه در اختیار نیرو‌های مسلح است، گفت: متاسفانه یكی از جا‌هایی كه ما حریف‌شان نمی‌شویم نیرو‌های مسلح هستند كه قانونا نمی‌توانیم از آنها شكایت كنیم؛ مثلا زمینی متعلق به بنیاد مستضعفان در یك جای بسیار خوبی در منطقه كوهك، در اختیار نیروی دریایی ارتش است كه علی‌رغم موافقت رئیس ستاد كل نیرو‌های مسلح و فرمانده ارتش، ولی این زمین همچنان به ما برنگشته است.رئیس بنیاد مستضعفان اضافه كرد: حتی یك ملك بسیار خوب ما در دست سپاه ولی‌امر است كه ارزشی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان دارد، ولی حتی من را به عنوان مالك راه نمی‌دهند؛ آقای جباری (فرمانده سپاه حضرت ولی‌امر )، شما عزیز مایید، اما ملك را بدهید!رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به این‌كه باید این بنیاد نیز از زمین و ساختمانی كه در آن مستقر است، نقل‌مكان كند، گفت: ما این انتقاد را به خودمان هم داشته‌ایم؛ شما می‌دانید جایی كه ما در آن مستقر هستیم بسیار جای خوبی است و ۱۹هكتار است؛ من در كمیته امداد كه بودم ساختمان سوهانك را فروختیم و پول آن را خرج مددجویان كردیم؛ خدا شاهد است همان ماه اول بعد از انتصابم در بنیاد مستضعفان هم، پیش آقای جهانگیری رفتم و از ایشان خواهش كردم این ساختمان و زمین را كه به درد دولت می‌خورد از ما بگیرند؛ حتی آقای حناچی را دعوت كردم تا همان كار را بكنیم؛ به دانشگاه آزاد گفتم و همین جا نیز اعلام می‌كنم حاضریم این زمین و ساختمان را به هر مجموعه‌ای كه می‌خواهد بفروشیم و درآمدش را صرف محرومان كنیم؛ البته آن را به قیمت واقعی می‌فروشیم.
دفاتر روسای جمهور پیشین
فتاح در بخشی از صحبت‌های خود به ملك‌هایی كه به عنوان دفاتر رئیس‌جمهورهای سابق اختصاص یافته است، اشاره كرد.
رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به ملك در اختیار رئیس‌جمهور اسبق گفت: این ملك كه برای موسسه باران بود قبل از حضور من در بنیاد مستضعفان تخلیه شده بود و بعد از كرونا با همكاری وزارت بهداشت و درمان آنجا را تبدیل به محلی برای قرنطینه بیماران كرونایی كردیم و الان هم در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است. وی با اشاره به لزوم ایجاد ضابطه‌ای برای تامین دفتر كار روسای جمهور سابق بعد از اتمام دوره مسؤولیت‌شان گفت: همین مساله با آقای احمدی‌نژاد وجود دارد؛ ایشان در حال حاضر با مجوز، در ملكی به مساحت ۱۸۰۰ متر مربع در منطقه ولنجك هستند كه البته اطرافیان ایشان به ما پیغامی دادند كه حاضرند به ملكی در منطقه دیگری در مركز شهر یا پایین‌شهر نقل مكان كنند. البته ما ملكی با این مشخصات در اختیار نداریم، ولی از روحیه مردمی ایشان انتظار داریم كه این ملك به مردم برگردد. البته این بخش از سخنان فتاح، واكنش دفتر محمود احمدی‌نژاد را به‌دنبال داشت و این دفتر در بیانیه‌ای تاكید كرد: طی سال گذشته و با افزایش نجومی قیمت‌ها، این دفتر رأسا پیشنهاد تخلیه را به مسؤولان بنیاد داده است، لیكن از طرف آنان تا‌كنون هیچ درخواستی حتی تلویحی برای تخلیه ارائه نشده است؛ با این حال آمادگی داشته و داریم كه ساختمان مذكور را تخلیه کنیم و خواهیم كرد. كافی بود مسؤولان مربوط درخواست خود را مستقیما به این دفتر اعلام می‌كردند.