ویروس در آب زنده می‏ماند

ویروس در آب زنده می‏ماند


حقیقت‎های ترسناكی درباره ویروس كرونا، منتشر شده است، اگر فرد مبتلا یا ناقل بدون علامتی در آب استخر شنا كنند و ترشحات تنفسی او در آب پخش شود، ویروس در حرارت معمولی 26 تا 28 درجه، حداقل تا 24 ساعت درون آب  می‏ماند. اینها‏ البته درباره رودخانه‎ها، بركه‏ها و لوله‎های فاضلابی كه عاری از كلر هستند، صدق می‏كند. اما اگر در استخرها، چه استخرهای روباز و چه استخرهای سرپوشیده، كلر به میزان استاندارد سازمان بهداشت جهانی، یعنی یك تا هفت قطره در یك لیتر وجود داشته باشد، می‏توان امیدوار بود كه ویروس در استخرها از بین برود.
البته این به شرطی است كه استخرها استانداردهای تعیین‌شده را رعایت كنند و به همین دلیل باید نظارت دقیقی روی میزان رعایت پروتكل‌های بهداشتی در استخرها انجام شود. نكته مهم دیگری كه باید رعایت شود، استفاده از تهویه‎های مناسب است. ویروس در هوا می‏ماند و ممكن است تهویه، ویروس را از محیطی به محیط دیگر منتقل كند، بنابراین اگر بیماری در محیط باشد و فرد عطسه یا سرفه كند، ویروس از طریق هوا تا 8 ساعت باقی می‏ماند و از طریق تهویه هم به راحتی منتقل می‏شود.
یكی از نكات مهم دیگری كه درباره اجرای پروتكل‌های بهداشتی در استخرهای روباز یا سرپوشیده باید به آن توجه شود، لزوم حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی است. در استخرها، فاصله‏گذاری اجتماعی به خاطر تجمع بیش از اندازه، رعایت نمی‏شود. یعنی اگر بیماری در این فضا وجود داشته باشد، به‌راحتی می‏تواند دیگران را مبتلا كند، به‌خصوص اگر بدانیم ویروسی كه امروز وجود دارد، ده برابر ویروس كرونای اولیه كه در چین به وجود آمد، مسری‏تر است، بنابراین رعایت فاصله دو متری هم در این شرایط نمی‏تواند به ایجاد ایمنی در برابر ابتلا به ویروس منجر شود و در شرایطی كه مطمئن باشیم كسی ناقل بیماری است، باید حداقل 8 متر از او فاصله بگیریم تا از شدت مسری بودن بیماری‌اش بكاهیم، البته رعایت این فاصله در شرایطی مانند استخرهای روباز یا سرپوشیده كه امكان استفاده از ماسك در آنها وجود ندارد الزامی است، زیرا در محیط‌هایی با فضای گرم و مرطوب مانند استخرها بهترین مكان برای رشد و انتشار ویروس كرونا فراهم است.  همه این دلایل می‏تواند لزوم اجرایی شدن پروتكل‏ها را در استخرها مهم جلوه كند، اما تا چه حد می‎توان امیدوار بود در استخری كه در آن عملا فاصله‏گذاری اجتماعی قابل رعایت نیست و بهترین مكان برای رشد و انتشار ویروس است، پروتكل‏ها رعایت ‏شوند؟ شاید بتوان به نظارت‏های بهداشتی بر عملكرد استخرها، تكیه كرد اما در شرایطی كه تمام استان‏های كشور در وضعیت قرمز یا زرد قرار دارند، چطور می‏توان امیدوار بود شخصی كه ناقل است  یا علائم كمی از بیماری دارد در استخری شنا نكند و افرادی را به كام بیماری نكشاند؟