چرا مدرس خیابانی رای نیاورد؟

چرا مدرس خیابانی رای نیاورد؟


نشست علنی دیروز مجلس با دستور کار بررسی صلاحیت و برنامه‌های حسین مدرس‌خیابانی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت برگزار شد  و نهایتا مجلس به وی رأی اعتماد نداد.
در رای‌گیری دیروز برای رای اعتماد به مدرس‌خیابانی، 104 نفر از نمایندگان به او رای موافق دادند اما با توجه به 140 رای مخالف و 10 رای ممتنع، وی نتوانست از نمایندگان رای اعتماد بگیرد.  یکی از حواشی جلسه دیروز که در رای نیاوردن مدرس خیابانی هم موثر بود، حضور نداشتن رئیس‌جمهور  برای دفاع از وی بود.  علیرضا سلیمی، نماینده محلات در تذکری در همین زمینه به ماده ۲۰۴ و ۲۲ آیین‌نامه داخلی در رابطه با حفظ شان و اقتدار مجلس اشاره کرد و گفت: طبق این مواد که به‌صراحت می‌گوید، رئیس‌جمهوری باید به مجلس بیاید و یک ساعت در رابطه با برنامه‌های پیشنهادی صحبت کند.
 رئیس‌جمهور مکلف است که در مجلس برای معرفی وزیر پیشنهادی خود حاضر شود. در واقع حضور نداشتن رئیس‌جمهور برای معرفی وزیر پیشنهادی دولت، شأن مجلس را زیر سوال برده‌است. در ادامه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده عنوان کرد: گویا رئیس‌جمهور از ستاد ملی مقابله با کرونا استعلام کرده و ستاد هم به خاطر مباحث مربوط به کرونا حضور رئیس‌جمهور را مصلحت ندیده‌بود.
 دولت جدیت نداشت
در همین حال سید احسان خاندوزی، نماینده تهران در گفت‌وگو با جام‌جم درباره دلایل رای نیاوردن مدرس خیابانی گفت: با وجود ویژگی‌های شخصی و سوابق ارزشمندی که ایشان در دوران مسؤولیت‌های خود داشت اما با این وصف نقدهای زیادی هم در مورد برآورده نشدن تحول آفرینی در دوران سرپرستی آقای مدرس خیابانی وجود داشت و از این رو باعث شد ایشان با یک نصاب نزدیکی از موافقان و مخالفان نتواند رای اعتماد مجلس را کسب کند.  وی با بیان این‌که در کنار این مساله عوامل دیگری هم وجود داشت افزود: دولت و شخص آقای رئیس‌جمهور از ایشان دفاع جدی نکردند. از سوی دیگر ستاد ملی کرونا هم اعلام کرد که به خاطر مسائل مربوط به کرونا بهتر است رئیس جمهور در مجلس حضور پیدا نکند؛ از این رو این برداشت هم از سوی برخی نمایندگان وجود داشت که گویی دولت و رئیس جمهور برای دفاع از وزیر پیشنهادی جدیت لازم را ندارند.
به دنبال رای نیاوردن مدرس خیابانی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره آینده وزارت صمت گفت: راهکار باقیمانده برای دولت این است که رئیس‌جمهور باید با استجازه از رهبر معظم انقلاب تا معرفی وزیر جدید، فردی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کند.