به یک حرکت جدی  نیازمندیم

به یک حرکت جدی نیازمندیم

محمد درویش رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو


متاسفانه وضعیت فعلی تالاب شادگان بسیار نگران‌کننده است ، بحث تخلیه پسماند آبادان در این تالاب هم بحث جدیدی نیست. چند دهه است زباله‌ها در تالاب تخلیه می‌شوند  و به‌جز این تمام فاضلاب‌ها ، پساب‌های آبادان و شادگان هم وارد تالاب شادگان می‌شود . اما نکته اینجاست که این قصه فقط قصه شادگان نیست، این قصه، قصه خوزستان است، ما در بخشی بزرگتر می‌بینیم برای ورود فاضلاب و پساب به کارون هم فکری نشده یا هنوز فاضلاب وارد هور‌العظیم می‌شود . درنتیجه تا وقتی که فکری اساسی برای تاسیس تصفیه‌خانه‌ها و تفکیک زباله از مبدا در خوزستان نکنیم این مشکل حل نمی‌شود.
در روال رســــیدگی بــــــــه ایـــــــــن مشــــــــــکلات زیست‌محیطی ، ادارات محیط‌زیست از مراجع قضایی حکم بازداشت می‌گیرند، اما فایده‌ای‌ندارد.
به جرات می‌گویم تا حالا ادارات محیط زیست برای بیش از 100 نفر از شهرداران شهرهای مختلف حکم بازداشت گرفتند ، ولی عملا هیچ اتفاقی نیفتاده است. چراکه می‌گویند ما ماموریم و معذور؛ شما به ما یک گزینه جایگزین بدهید تا زباله را در این مکانی که شما می‌گویید نریزیم. چون این اتفاق نمی‌افتد، ماجرا ادامه پیدا می‌کند. اصل موضوع این است که ما باید یک حرکت جدی برای تفکیک زباله از مبدا انجام بدهیم. ما اصلا نباید چنین حجمی از زباله داشته باشیم که بخواهیم دفنش کنیم یا بسوزانیم! درحقیقت به‌جز 3‌درصد زباله‌های عفونی و بهداشتی، ما باید 97 درصد زباله‌های تولیدی را به چرخه برگردانیم اما این اتفاق نمی‌افتد.