نسخه Pdf

به رنگ عشق

چند نکته ساده اما مهم درباره سیاه‌پوش كردن خانه

به رنگ عشق

امسال كه مراسم عمومی تعطیل شده آن دسته​های عزاداری بزرگ تبدیل به هیات​های كوچكی در خانه​ها شده‌اند. خیلی از مردم برای آن‌كه حس همبستگی و عزاداری جمعی داشته باشند به شكل خودجوش خانه​ها و محله‌هایشان را سیاه​پوش کرده‌اند. كاری كه قبلا هیات​ها انجام می​دادند را این روزها مردم عادی بر عهده گرفته‌اند. شاید به خاطر جدید بودن چنین شرایطی، خیلی​ها با آزمون و خطا این كار را انجام بدهند و به همه نكاتی كه برای سیاه‌پوش كردن باید در نظر بگیرند، دقت نكنند. اینجا چند نكته مهم و اخلاقی درباره​ این كار را مرور كرده​ایم.

مینا نوری روزنامه نگار

حواستان به حق​الناس باشد
اگر مستاجر هستید دقت كنید با چسباندن پرچم یا سیاهی، خانه آسیب نبیند. سعی كنید از پرچم​هایی استفاده كنید كه نیازی نداشته باشد با پونز یا میخ به دیوار محكم شوند. اگر چاره​ای ندارید از همان میخ مربوط به تابلوهای خانه استفاده كنید. می‌توانید از درهای اتاق یا كمد هم برای چسباندن پرچم استفاده كنید. اگر در مرحله خرید پرچم هستید بهترین انتخاب كتبیه​هایی هستند كه به پرده نصب می​شوند. اگر تجهیزات‌تان مفصل است و احتمال می​دهید سر و صدا داشته باشد، ساعت​هایی كه همسایه​ها مشغول استراحت هستند را برای این كار در نظر نگیرید.

به مردم آزار نرسانید
این یك هم در دسته​ حق‌الناس می​گنجد. اگر قصد دارید فضای بیرون خانه یا محل كارتان را سیاه‌پوش كنید مراقب اموال عمومی باشید. پرچم شما نباید روی پلاك كوچه​ها را بگیرد و باعث سردرگمی مردم شود. همچنین به فضاهای اشتراكی دقت كنید. مراقب باشید دیوار مغازه همسایه آسیب نبیند.
 تابلوی تبلیغاتی كه اهل محل برای كسب و كارشان زده​اند را با پرچم‌هایتان نپوشانید. به محكم بودن سیاهی​ها هم دقت كنید تا یك وقت با یك باد شدید یا بازیگوشی بچه‌ها یا عبور ماشین​ها به كسی آسیب نزنید.

زیبایی را فراموش نكنید
درست است كه محرم است و در مجلس عزای اباعبدا... هستیم، اما به مرتب بودن پرچم​هایی كه نصب می‌كنید و خوش‌خط بودن آن هم دقت كنید. 
البته بیشتر سازندگان كتیبه​ها و پرچم این موضوع را در نظر می‌گیرند، اما شما هم با یك چشم سختگیرتر به ماجرا نگاه كنید. موقع نصب هم با رعایت حق​الناس پرچم را جایی بزنید كه نمای زیباتری داشته باشد. اگر از ته کمد درش آورده​اید، حتما آن را اتو كنید اگر از سال‌های قبل لكه​های باران و گرد و خاك دارد حتما آن را بشویید. اگر در محل زندگی​تان زیاد باد می​وزد جوری آن را محكم كنید كه همیشه پیچ خورده و كج نباشد.

خلاق باشید
اگز از سال‌های قبل كتیبه و پرچمی ندارید و در این اوضاع اقتصادی هم نمی​توانید برای این كار هزینه كنید، یك تكه پارچه سیاه هم می‌تواند پرچم عزای شما باشد. می​توانید سلام بر امام‌حسین را روی یك كاغذ بنویسید و پرینت بگیرید. ساده​تر از آن این است كه اگر خط خوشی دارید خودتان دست به كار شوید. البته یك راهكار ساده‌تر هم وجود دارد. از كودكتان بخواهید یك نقاشی درباره عاشورا بكشد و آن را پشت در واحدتان نصب كنید. 
اینجور وقت​ها كه قرار است از تولیدات داخل منزل استفاده كنید، می​توانید متنی كه روی پرچم نوشته شده را هم خودتان انتخاب كنید. بخش​هایی از ترجیع​بند محتشم، تك مصراع‌هایی كه در روضه​ها شنیده​اید یا جمله‌های كوتاهی كه درباره سیدالشهدا(ع) در خاطرتان مانده، گزینه مناسبی است.

به رفتارتان دقت كنید
​​​​​​​خانه​ای كه بیرق عزای امام بر در آن نصب شده باید فرقی با بقیه خانه​ها داشته باشد. سعی‌كنید در این روزها بیشتر به مردم احترام بگذارید و به موازین اخلاقی پایبند باشید. مواردی را كه باعث آزار همسایه​ها می​شود بیشتر از قبل در نظر بگیرید. اگر هم روی ماشین پرچم كوچكی دارید، قوانین راهنمایی و رانندگی را بیشتر رعایت كنید. خلاصه تا جایی كه بلدید نسبت به پرچم سیاه احساس مسؤولیت كنید و احترامش را نگه دارید.
ضمیمه قاب کوچک
تیتر خبرها