نسخه Pdf

قلیان؛ هووی زندگی زن جوان

قلیان؛ هووی زندگی زن جوان

سیما فراهانی تپش

 سفره‌خانه‌رفتن با دوستان، برای زندگی مرد جوان دردسرساز شد. نویان كه بعد از ازدواجش دورهمی با دوستانش را رها نكرد، نمی‌دانست این كار او عواقب بدی برای زندگی مشتركش خواهد داشت. تا جایی كه او به درخواست همسرش به دادگاه خانواده تهران رفت تا به زندگی مشترك خود پایان دهند. زن جوان وقتی در مقابل قاضی دادگاه قرار گرفت، درباره علت دعوا با شوهرش گفت: همسرم با این‌كه ازدواج كرده و دارای مسؤولیت شده، بازهم با دوستان مجردش در ارتباط است. او هر شب با دوستانش به سفرخانه می‌رود و دور هم جمع می‌شوند. بارها سر این موضوع با او درگیر شده‌ام ولی فایده‌ای نداشته و نویان حاضر نشده ارتباط خودش را با دوستانش را كمتر كند. او عصرها بعد از كارش با دوستانش قرار می‌گذارد و بدون این‌كه به من اهمیت بدهد، با آنها تفریح می‌كند. هرچه به او می‌گویم تو الان باید با همسرت تفریح كنی و در كنار او باشی، فایده‌ای ندارد. نویان به من اهمیتی نمی‌دهد و مرتب با این كارهایش آزارم می‌دهد. 14 ماه است كه از ازدواج ما می‌گذرد، ولی نویان همچنان دوستانش را به من ترجیح می‌دهد و هرشب با آنها به سفره‌خانه می‌رود. خیلی وقت‌ها من حتی مریض بودم و یا كار مهمی داشتم اما نویان در هیچ شرایطی سفره‌خانه‌رفتن با دوستانش را كنسل نكرده‌است. دیگر نمی‌توانم طاقت بیاورم و می‌خواهم از این مرد جدا شوم. او هنوز هم تصور می‌كند كه مجرد است و باید مجردی زندگی كند. انگار نه انگار كه متاهل و متعهد شده‌است و در قبال من مسؤولیت دارد. او حتی حاضر نیست به‌خاطر من كمی كوتاه بیاید. فكر می‌كردم با شیوع كرونا و تعطیلی سفره‌خانه‌ها دیگر سراغ قلیان نمی‌رود و دوستانش را كنار می‌گذارد اما یك سفره‌خانه زیرزمینی پیدا كرده‌اند و هر روز برای قلیان دور هم جمع می‌شوند. هرچه به او می‌گویم این‌كار خطرناك است و امكان دارد كرونا بگیری، با شوخی جوابم را می‌دهد. او حتی به فكر سلامت من نیست. دیگر از این وضع خسته شده‌ام.
در ادامه شوهر این زن نیز به قاضی گفت: آقای قاضی، من چندین سال است كه با دوستانم رفت‌وآمد می‌كنم و ارتباط خوبی با آنها دارم. همه آنها مثل برادرهای من هستند و از همان روز اول ازدواج‌مان هم به عاطفه گفتم نمی‌توانم رفت‌وآمدم با دوستانم را قطع كنم. ولی او مرتب با من درگیر می‌شود و زندگی را برای هردوی ما به جهنم تبدیل كرده‌است. من فقط گاهی شب‌ها دوستانم را می‌بینم و با هم به سفره‌خانه می‌رویم و یا به خانه‌هایشان می‌روم. حتی از عاطفه هم خواستم با دوستانش وقت بگذارند. ولی او فقط لجبازی می‌كند. با این‌كه از همان اول می‌دانست كه من شیوه زندگی‌ام چطور است. برای همین من هم دیگر نمی‌توانم این همه خودخواهی را تحمل و با این زن زندگی كنم. سفره‌خانه‌رفتن من، یك ساعت در روز وقتم را می‌گیرد و زمان كافی را برای زندگی می‌گذارم. همسرم دنبال بهانه است وگرنه این دلیلی برای طلاق نیست.
در پایان نیز قاضی سعی كرد این زوج را از جدایی منصرف كند، ولی وقتی اصرار آنها را دید، رسیدگی به این پرونده را به جلسه آینده موكول كرد.

بعد از ازدواج سبک زندگی جدید را پذیرفت
سارا شقاقی، روان‌شناس در این‌باره می‌گوید: گاهی اوقات ویژگی‌ها و خلق‌وخوی افراد باعث اختلاف می‌شود. گاهی وقت‌ها پیش می‌آید كه هیچ‌كدام از طرفین با وجود عشقی كه نسبت به یكدیگر دارند بازهم حاضر نیستند كه به‌خاطر حفظ بنیان خانواده خود را تغییر دهند. برای همین اختلافات و درگیری‌ها ادامه پیدا می‌كند و به ازبین‌رفتن عشق و درنهایت جدایی منجر می‌شود. زن و مرد قبل از ازدواج باید خود را برای شروع یك زندگی مشترك آماده كنند و بدانند شرایط دوران متاهلی و مجردی با هم تفاوت‌هایی دارد و سبك زندگی را باید تغییر داد. در دوران زندگی مجردی فرد وقت بیشتری را با دوستانش می‌گذراند اما بعد از ازدواج دو طرف باید وقت بیشتری برای همدیگر و حفظ زندگی مشترك بگذارند. حال اگر مشكلی پیش‌می‌آید سعی كنند در آرامش آن را حل كرده و از جنجال و دعوا دوری كنند. زن یا مرد باید بدانند كه بعد از ازدواج تغییر در خلق‌وخو و شخصیت تا حدی لازم است. برای حفظ بنیان زندگی باید كمی كوتاه آمد. همچنین هردو طرف نیز باید پیش از ازدواج در رابطه با یك‌سری حساسیت‌ها و مسائل مهم صحبت كنند و به یك تفاهمی برسند. این‌كه تصور كنند بعد از ازدواج همه چیز خودبه‌خود حل می‌شود، درست نیست. بعضی از ویژگی‌های فردی است كه با تعهد و تاهل هم تغییر نمی‌كند. برای همین باید پیش از ازدواج به این مسائل توجه كرد. از طرف دیگر لجبازی بین زن و مرد هم از دیگر عواملی است كه گاه به ازبین‌رفتن یك زندگی منتهی می‌شود. زیرا اگر این حالت، وضعیت افراطی به خود بگیرد، به طلاق و ازهم‌پاشیدگی خانواده منجر می‌شود. بنابراین بهتر است زوج‌ها در صورت بروز مشكل و اختلافات بدون لجبازی با هم صحبت كرده و رفتار كنند تا به زندگی مشترك‌شان لطمه نزنند.