صبح بخیر ایران به جهان

گزارشی از پشت صحنه برنامه «روز خوش» شبکه جهانی جام‌جم

صبح بخیر ایران به جهان

داشتن صبحی با نشاط و سرشار از انرژی‌های مثبت می‌تواند در این شرایط کرونایی و دغدغه‌های روزمرگی حال خوش را به دیگران منتقل کند. از این رو در کنار شبکه‌های مختلف سیما، شبکه جهانی جام‌جم نیز سعی کرده با برنامه صبحگاهی «روز خوش» صبحی دل انگیز و پر‌انرژی را به مخاطبان فارسی زبان خود در هر کجای این جهان هدیه کند. ضمن این‌که با توجه به هجمه‌های منفی که برخی کشورها نسبت به ایران دارند، در این برنامه سعی شده تا نمای چشم نوازی از ایران و دستاوردها و پیشرفت هایش به مخاطبان خارج از کشور ارائه شود. به همین دلیل این برنامه کار خود را با این اهداف از روزهای پایانی سال گذشته آغاز کرد. «روز خوش» توانسته نگاه مخاطبان بسیاری را به خود معطوف کند و مورد توجه فارسی زبانان خارج از کشور قرار بگیرد. جام‌جم به پشت صحنه این برنامه رفته و گزارشی تهیه کرده و با حسین علی‌یاری تهیه کننده، مجری‌ها مریم ماهور و امین نبی الهی و مهدی آقابیگی و حمید ابراهیمی مدیر گروه‌اجتماعی شبکه گفت و گویی انجام داده که خواندن آن خالی از لطف نیست. پس با ما همراه شوید:

برنامه صبحگاهی در روزهای کرونایی
استودیو ایرانیان جایی است که هر روز سلام صبحگاهی مردم ایران را به جهان مخابره می‌کند. در ابتدا برای فارسی زبانان اروپا و سپس بازپخش آن برای سایر نقاط جهان.   20 دقیقه‌ای به آغاز برنامه مانده که عوامل از جمله تهیه کننده و مجریان در حال صرف صبحانه با رعایت همه قوانین بهداشتی هستند. تهیه کننده نکاتی را به مجری‌ها درباره برنامه متذکر می‌شود و هماهنگی نهایی انجام می‌شود. حمید ابراهیمی مدیر گروه‌اجتماعی شبکه نیز در کنار گروه قرار دارد و همه چیز را نظارت می‌کند. چند دقیقه‌ای به پخش مانده که همگی وارد استودیو می‌شویم. دکور این برنامه در کنار دکور برنامه‌های دیگر شبکه‌های سیما قرار دارد. مهمان برنامه که یکی از پزشکان متخصص است، در پشت صحنه و با فاصله تعیین شده روی صندلی می‌نشیند. هر کدام از اعضا سعی می‌کنند با فاصله از یکدیگر بایستند. برنامه با سه دوربین روی آنتن می‌رود و راس ساعت 9 آغاز می‌شود. مریم ماهور و امین نبی الهی سعی می‌کنند با انرژی و لبخند آغاز کننده برنامه باشند. بعد از پلاتوی سلام مجری‌ها موسیقی مناسب با حال و هوای محرم پخش می‌شود و مهدی آقابیگی یکی دیگر از مجریان وارد استودیو می‌شود و در جای تعیین شده قرار می‌گیرد. آقا بیگی همزمان با روز داروسازی اطلاعاتی را در این زمینه به مخاطبان می‌دهد و با مجری‌ها گپ می‌زند. همچنین مریم ماهور درباره رویدادهای هنری و ورزشی روز صحبت می‌کند. در عرض چند ثانیه که وله پخش می‌شود، دکور تغییر کوچکی کرده و مهمان وارد می‌شود. مجریان با مهمان درباره روز داروسازی و تخصص او که قرنیه چشم است، صحبت کرده و سوالاتی را مطرح می‌کنند. بعد از آن نوبت به پلاتو طبیعت گردی می‌رسد که فرید روشنایی طبیعت گرد در این باره با مجری‌ها گپ می‌زند. وی کتاب‌هایی را نیز به مجریان هدیه داده و درباره آن کتاب‌ها نکاتی را یادآور می‌شود. به این ترتیب برنامه به پایان می‌رسد و گروه عکس یادگاری می‌گیرند.




 سفر به «روز خوش» از خیابان ایران
مهدی آقابیگی که معمولا وی را با اجرای برنامه‌های مذهبی و خصوصا برنامه خیابان ایران می‌شناسیم، یکی از مجریان این برنامه است او از مجریان قدیمی سیماست و حضورش در این برنامه صبحگاهی برای ایرانیان خارج از کشور می‌تواند خاطره‌انگیز باشد او از حضورش در این برنامه و دلیل کم‌کاری‌اش در سال‌های اخیر می‌گوید:
    دلیل این‌که به نسبت گذشته کم‌کار شده‌اید، چیست؟
شاید مهم‌ترین دلیل این اتفاق به نبودن یک برنامه مدون برای استفاده از مجری‌ها برمی‌گردد. به‌خصوص مجری‌هایی که استانداردهای اجرا را در تلویزیون رعایت می‌کنند؛ البته من در پخش برنامه‌های سیما حضور دارم و با دوستان همکاری می‌کنم؛ به‌خصوص برنامه‌هایی که حساسیت‌های ملی خاصی دارند.
    البته نسل جوان نیز باید وارد حوزه اجرا شوند، اما نباید مجری‌های قدیمی و با تجربه هم فراموش شوند.
من همیشه می‌گویم چون مجری‌ها و گوینده‌ها چه در رادیو و چه در تلویزیون به عنوان نماینده‌های رسانه‌ای مردم محسوب می‌شوند و زبان گویای مردم هستند باید دقت لازم را در انتخاب آنها داشته باشیم. ضمن این‌که وقتی عزیزی را برای اجرای یک برنامه انتخاب کردیم باید برایش برنامه داشته باشیم و بر اساس تخصصی که دارد وی را برای اجرای برنامه انتخاب کنیم تا هم مجری احساس امنیت کرده و هم این‌که مجری تلاش کند خودش را به‌روز نگه‌دارد و باید بیشتر مطالعه و کسب دانش کند. این اتفاقی است که در همه جای دنیا می‌افتد. ضمن این‌که ما می‌توانیم از ظرفیت دانشگاه صداوسیما خیلی استفاده کنیم.
    پیش از «روز خوش» شما مجری برنامه «خانه مهر» هم بودید. با این حال بیشتر شما را به عنوان مجری برنامه معارفی می‌شناسند. بنابراین از تجربه حضور در برنامه صبحگاهی بگویید.
من، همسر و فرزندم به صورت خانوادگی «خانه مهر» را اجرا می‌کردیم. در ایام نوروز هم برنامه خانوادگی داشتیم. با این حال برنامه «روشنا» را که اجرا می‌کردم خیلی مورد توجه قرار می‌گرفت، اما در روز خوش من از همان ابتدای برنامه توفیق خدمت را داشتم و بخش کوتاهی را اجرا می‌کنم که به نظرم همین اندازه که رویدادهای روز را در گپ با مجری‌ها برای مخاطب بیان می‌کنیم، خوب است.



«روز خوش» جوان و پرانرژی
حسین علی یاری تهیه کننده و کارگردان که از سال 76 با این شبکه همکاری می‌کند و در شبکه‌های آموزش، سلامت، پنج و سحر نیز فعالیت داشته، در ابتدا درباره هدف از ساخت این برنامه به جام‌جم می‌گوید: حدود چهارسالی بود که شبکه جام‌جم برنامه زنده صبحگاهی نداشت و به صورت تامینی این بخش پر می‌شد. اما از اواخر سال 98 قرار شد که برنامه صبحگاهی به صورت زنده روی آنتن بفرستد. بنابراین ما از مهر سال گذشته طی صحبت‌هایی که با مدیر شبکه داشتیم، طرحی را در این زمینه ارائه دادیم و قرار شد از آبان روی آنتن باشیم. اما به دلایلی این مهم تا اسفند میسر نشد تا این‌که هر سه شبکه جام‌جم دوباره راه‌اندازی شود. البته ما برای مناسبت‌های مختلف آماده بودیم تا این‌که اسفند برنامه روی آنتن رفت.
وی در ادامه توضیح می‌دهد: با شناختی که در طول این سال‌ها از مخاطبان برنامه هایم پیدا کرده‌بودم، سعی کردم برنامه‌ای را بسازم که هم حس نوستالژیک برای هموطنان خارج از کشورمان داشته‌باشد و هم به دلیل شرایط سختی که در کشور داریم، خواستم که به نکات مثبتی هم که وجود دارد بپردازم و آنها را برجسته کنم.
علی یاری در پاسخ به این سوال که سعی می‌کند چه قابی از ایران را با «روز خوش» به مردم جهان به نمایش بگذارد، می‌گوید: برخی  مخاطبان برنامه به دلیل فضاسازی رسانه‌های غربی تصور می‌کردند که با توجه به تحریم‌ها و مشکلاتی که وجود دارد، ایران هیچ پیشرفتی ندارد و از این رو بر اساس شنیده هایشان قضاوت می‌کردند. اما ما سعی کردیم در این برنامه پیشرفت‌ها و نکات مثبت را هم به مخاطبان نشان بدهیم. همچنین به تمام ابعاد ایران از جمله تاریخ و هویت ملی در بخش‌های مختلف برنامه پرداخته‌ایم.
وی با ذکر مثالی در این باره عنوان می‌کند: به عنوان مثال ما سراغ نخبه‌هایی رفتیم که در پارک‌های علم و فناوری کار می‌کنند. یا این‌که افرادی را به برنامه دعوت می‌کنیم که در حرفه و زمینه فعالیت خود شاخص و برجسته هستند. هچنین تصاویری از تهران قدیم و تهران امروز در خلال برنامه داریم. از جمله آیتم‌های خوش گشت که به گالری‌ها و موزه‌ها می‌رود که می‌تواند گام خوبی برای جذب توریست هم باشد، خوش قلم که به معرفی کتاب می‌پردازد و خوش مزه که درباره غذاهای ایرانی و فرنگی است.
این تهیه کننده درباره تعامل با مخاطبان هم در برنامه بیان می‌کند: این برنامه هنوز جوان است و جای کار بسیاری دارد. با این حال سعی شده تا بخش‌های جدید به برنامه اضافه کنیم و از تکرار بپرهیزیم و به نوعی برنامه پویایی باشیم. البته یکی از مهم‌ترین هدف ما پاسداشت زبان فارسی است که در لایه‌های زیرین برنامه هست. بخشی درباره ضرب المثل‌های ایرانی هم داریم که می‌تواند به خانواده‌های ایرانی خارج از کشور و فرزندانشان کمک شایانی در آموختن زبان و آشنایی با ادبیات فارسی و ایرانی کند. با بنیاد سعدی نیز قرار است همکاری‌هایی در این زمینه داشته‌باشیم. همچنین به مراسم آیینی و تعزیه و سبک زندگی
ایرانی- اسلامی هم توجه بسیاری داریم. به عنوان یک مجله تصویری سعی مان این است که بخش‌های متنوعی داشته‌باشیم.
وی در پایان درباره انتخاب مجری‌ها نیز می‌گوید: جوان بودن و دانش و سواد رسانه‌ای و اهل مطالعه بودن مجری‌ها برای ما مهم بود. از طرفی امین نبی الهی به دلیل تجربیاتی که در زمینه اجرای برنامه صبحگاهی دارد برای اجرای این برنامه انتخاب شد و در این زمینه هم سعی کردیم با انتخاب این سه مجری با همه مخاطبان برنامه ارتباط برقرار کنیم.



می‌خواهیم صبحشان را با ایران آغاز کنند
امین نبی‌الهی با اجرای برنامه «مردان آهنین» به شهرت رسید و سال‌هاست در شبکه‌های مختلف برنامه‌های بسیاری را اجرا کرده است. وی که سال‌هاست با شبکه سلامت همکاری می‌کند، در گفت‌وگو با جام‌جم از ویژگی‌های اجرای این برنامه گفت.
     تحصیلات شما در زمینه هنر است، اما چرا در زمینه سلامت تجربیات بیشتری در اجرا دارید؟
اتفاقا همیشه دوست داشتم در زمینه تخصص خودم اجرا کنم، اما جالب اینجاست که در زمینه‌های ورزشی، سیاسی و پزشکی بیشتر اجرا کردم؛ به جز در زمینه تخصصی خودم.
    شما پیش از این هم تجربه اجرای برنامه صبحگاهی در«صبح بخیر ایران» را داشتید. با این حال از ویژگی‌های اجرای این برنامه با توجه به مخاطبان جهانی که دارد، بگویید.
من از سال 78 با این شبکه همکاری داشتم و به همین دلیل با مخاطبانش آشنایی دارم. فکر می‌کنم یکی از مسائلی که برایشان جالب است این که ایران را ببینند. بنابراین ما در روز خوش می‌خواهیم چنین تصویری را برای مخاطبان ارائه بدهیم. ضمن اینکه مخاطبان خارج از کشور صبح را با ایران آغاز کنند.
    چه بازخوردی از مخاطبان تا به امروز گرفته‌اید؟
خوشبختانه خوب بوده، اما برخی خواسته‌ها در چارچوب برنامه و به طور کلی در رسانه نمی‌گنجد. با این حال تلاشمان این است که با بخش‌های روان‌شناسی که در برنامه داریم به پدر و مادرهایی که هنوز ریشه‌های ایرانی دارند و می‌خواهند به‌روز هم باشند، راهکارهای کارشناسانه بدهیم تا بدانند در محیط جدید چگونه رفتار کنند. بنابراین محتوای این بخش را با تعامل با خودشان داریم. یعنی از خودشان می‌پرسیم که دغدغه‌شان چیست و با فرزندانشان چه مسائلی دارند. ما هم سعی می‌کنیم به پرسش‌هایشان پاسخ بدهیم.
   شما در برنامه سعی می‌کنید به چه مسائلی بپردازید تا تصویر واقعی‌تر و بهتری از ایران را به آنها نشان بدهید؟
ما ایرانی‌ها خودمان هر جای این جهان که باشیم، از فرهنگمان پاسداری می‌کنیم. این روحیه در وجود ما هم که در ایران هستیم، وجود دارد و سعی می‌کنیم وطنمان را آن‌گونه که هست نشان بدهیم. کما این‌که در تلاشیم کشورمان را بهتر نشان بدهیم و نقاط ضعف را نگوییم. بنابراین سعی می‌کنیم زیبایی‌ها و نوستالژی‌ها را در برنامه داشته‌باشیم.




با «روز خوش» خودم را محک زدم
مریم ماهور را بیشتر با برنامه «حالا خورشید» به خاطر داریم. وی یکی از مجریان «ترانه باران» و مسابقه
«نما به نما» است که اجرای روز خوش را هم برعهده دارد و سعی می‌کند با انرژی و لبخندی که همواره دارد، حال خوشی را به مخاطبان برنامه منتقل کند. وی در گفت‌وگو با جام‌جم از ویژگی‌های اجرای این برنامه گفت.
  فکر می‌کنم نخستین بار است که مجری اصلی یک برنامه زنده هستید. از این تجربه بگویید.
البته پیش از این در بخش‌هایی از برنامه حالا خورشید تجربه اجرای زنده برنامه صبحگاهی داشتم. اما نخستین بار است که مجری اصلی هستم. می‌توانم بگویم اولین و سخت‌ترین تجربه و پر استرس‌ترین کاری که داشتم، برنامه حالا خورشید بود. اما خیلی چیزها از آن برنامه یاد گرفتم و تجربیات خوبی کسب کردم که در این برنامه به کمکم آمد. به نظرم مهم‌ترین نکته در این کار، پشتکار است. مجری باید پشتکار داشته‌باشد تا بتواند موفق باشد. ضمن این‌که دانش این کار را هم داشته‌باشد و همچنین بتواند با مخاطبانش به‌خوبی ارتباط برقرار کند.
    معمولا مخاطب با چهره جدید و این‌که کمتر آشناست، سخت ارتباط برقرار می‌کند. درباره شما و برنامه هم این اتفاق افتاد؟
با شما موافقم که مخاطب چهره جدید را سخت می‌پذیرد؛ اما این یک برنامه جدید است که از همان ابتدا خودمان شروع کردیم. البته من تجربه گفت‌وگو با مهمان را پیش از این برنامه نداشتم اما در این برنامه روزی دو سه مهمان داریم و باعث شد تجربیات خوبی کسب کنم. فکر می‌کنم این برنامه ظرفیت این را دارد که از شبکه‌های سراسری پخش شود. چون این برنامه همه چیز برای هر مخاطبی دارد و به نوعی یک مجله تصویری کامل است.
     بخشی به نام «خوشحال» دارید. در این باره هم توضیح می‌دهید؟
بله من در این بخش سراغ مشاغل مختلف می‌روم و آنها را امتحان می‌کنم که تجربه خوبی برای من است که به دلیل فضای شادی که دارد، بعد از ماه محرم پخش خواهدشد. نکته مهمی هم که این برنامه برای من دارد این است که توانست خودم را در مناسبت‌های مختلف محک بزنم و از این نظر هم تجربه‌های خوبی کسب کنم.