از حسینیه‌ای در خیابان‌های تهران تا زیارت امام رضا (ع)

رادیو جوان در محرم طرحی نو درانداخت

از حسینیه‌ای در خیابان‌های تهران تا زیارت امام رضا (ع)

شبکه رادیویی جوان امسال سعی کرد در محرم طرحی نو دراندازد و افزون بر پوشش برنامه‌های عزاداری از حرم امام رضا(ع) تا میدان امام‌حسین (ع) هیاتی برپا و تنوعی در قالبی که از برنامه‌های محرمی سراغ داریم، ایجاد کند. این شبکه رادیویی که برنامه‌هایی ویژه جوانان را روانه آنتن می‌کند در ایام محرم هم با در نظرگرفتن سلیقه این گروه سنی تلاش دارد برنامه‌هایش را روی آنتن بفرستد. با عوامل چند برنامه محرمی این شبکه رادیویی گفت‌وگو داشتیم.

در شهر عشق «با تو حالم خوبه»
امسال با شیوع ویروس کرونا اغلب عزاداران حسینی را از سفر به مشهد و عزاداری در بارگاه امام هشتم باز داشت. از همین رو شبکه رادیویی جوان تصمیم گرفت با هماهنگی‌های صورت گرفته با آستان قدس هر هفته، چهارشنبه‌ها به این شهر سفر کند تا برنامه زنده‌ای را از حرم امام رضا (ع) به روی آنتن ببرد تا برای مخاطبانش شرایطی برای زیارت مجازی حرم امام رضا (ع) فراهم کند.
 مجتبی حسنی، تهیه‌کننده «با تو حالم خوبه» می‌گوید: چهارشنبه‌ها از جمله روزهای وارده برای زیارت حضرت رضا(ع) است و به همین دلیل برنامه «با تو حالم خوبه» چهارشنبه هر هفته و در دهه کرامت و دهه ولایت هر شب ساعت 19 و 30 دقیقه تا ۲۰ روی آنتن رادیو جوان رفته ‌است. این برنامه از جایگاه اختصاصی رادیو جوان واقع در صحن انقلاب، روبه‌روی گنبد‌طلایی امام رضا(ع) روی آنتن می‌رود تا حال و هوای جوان‌هایی را که در صحن‌های حرم مطهر امام رئوف حضور دارند گزارش کند. همچنین شنوندگان همزمان می‌توانند از طریق پخش لایو اینستاگرام به نشانی radiojavan.ir@  به صورت زنده بارگاه امام رضا (ع) را زیارت کنند.
سیروس رجبی، یکی دیگر از تهیه‌کنندگان برنامه درباره تولید و اجرای ایده و طرح «با تو حالم خوبه» در ماه محرم بیان می‌کند: در ماه عزاداری سالار شهیدان، این برنامه به صورت ویژه، شب‌ها ساعت 8  به صورت زنده روی‌آنتن رادیو جوان می‌رود.
در این برنامه مخاطبان در هر قسمت شنونده سخنان مهمانی هستند که در ایوان حرم امام هشتم در صحن انقلاب نشسته است و با مجری برنامه، حسن خلقت دوست به گفت‌وگو می‌نشیند.
هر قسمت از برنامه در ماه محرم به یک موضوع پیرامون واقعه عاشورا و محرم اختصاص دارد که تلاش کردیم هر شب میزبان یکی از کارشناسان مذهبی یا خدام آستان قدس رضوی باشیم تا به موضوع قیام امام حسین (ع) از زوایای مختلف بپردازیم.
رجبی در مورد اقبال شنوندگان به این برنامه ادامه می‌دهد: خوشبختانه «با تو حالم خوبه» با استقبال خوبی هم از سوی مخاطبان همراه شد و توانستیم جای خالی حضور را برای عاشقان فراهم کنیم.
 این برنامه به صورت پخش زنده از طریق صفحه رادیو جوان در اینستاگرام نیز پخش می‌شود و مخاطبان می‌توانند حرم امام رضا (ع) را به صورت آنلاین زیارت کنند.
سیروس رجبی درباره ترانه تیتراژ «با تو حالم خوبه» که در دهه اول محرم با صدای پژمان طالبی رونمایی شد، می‌گوید: پیشتر و در دهه ولایت تیتراژ برنامه در شبکه رادیویی جوان و با همکاری آستان قدس رضوی با شعری از قاسم صرافان و به خوانندگی و آهنگسازی رضا صنعتگر رونمایی شد که با استقبال خوبی مواجه شد.
اخیرا نیز ترانه تیتراژ برنامه محرمی «با تو حالم خوبه» با صدای خواننده جوان پژمان طالبی رونمایی شد که با بازدید بالای ۶۰ هزار مورد در همان ساعات اولیه انتشار در فضای مجازی وایرال شد.



حسینیه‌ای به وسعت تهران
راه‌اندازی استودیویی متحرک با عنوان «میدان امام حسین(ع)» برای تولید برنامه در سطح شهر، یکی دیگر از برنامه‌های رادیوجوان برای محرم بود که تا نیمه این ماه هر شب از ساعت ۲۳ تا ۳۰ دقیقه بامداد به صورت زنده و با حضور عزاداران حسینی، با رعایت فاصله اجتماعی در یک استودیوی متحرک از یکی از میادین یا امامزاده‌های تهران شروع می‌شد و در پایان به میدان امام حسین (ع) می‌رسید. این برنامه همزمان به صورت زنده از رادیوجوان پخش می‌شد.
 عباس پیری، تهیه‌کننده «میدان امام حسین» به جام‌جم می‌گوید: اولین بار بود که این رویداد در معاونت صدا و به همت رادیوجوان انجام گرفت؛ امسال شعار رادیو و تلویزیون «هر خانه یک حسینیه» بود و ما در رادیوجوان سعی کردیم این حسینیه سیار را نزد آنها ببریم که حتی از پشت شیشه خانه‌های‌شان شاهد این ماجرا باشند. در طول اجرای این برنامه تمام تلاش‌مان را کردیم چون در سطح شهر تردد داریم، تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی را به دقت رعایت کنیم تا مشکلی برای کسی پیش نیاید. استودیوی متحرک این برنامه در روز نهم محرم (تاسوعا) از میدان امام حسین به سمت امامزاده صالح تجریش و در روز عاشورا از میدان امام حسین به سوی حرم حضرت عبدالعظیم در شهرری حرکت کرد که با همراهی بی‌نظیر عزاداران حسینی مواجه شد.
عوامل برنامه «میدان امام حسین(ع)» شبكه رادیویی جوان امروز از ساعت 14 تا 15، پاسخگوی تماس‌های مردمی‌ با روابط‌عمومی رسانه ملی می‌‌شوند. مخاطبان می‌توانند با گرفتن شماره 162 از سراسر كشور دیدگاه‌های خود درخصوص این برنامه را بی‌واسطه با سازندگان آن در میان بگذارند.



«هیات» رادیویی
برنامه «هیات» یکی از برنامه‌های پرمخاطب رادیو جوان در ایام محرم امسال است که با تعامل مستقیم شنوندگان روی آنتن می‌رود.
مهدی مفیدی، گوینده این برنامه درباره پذیرش اجرای آن بیان می‌کند: قبل از برنامه یکی از دوستانم، حجت یوسفی -که از گویندگان رادیوجوان است- خوابی دیده بود که من و خودش در حال اجرای برنامه‌ای برای امام حسین (ع) هستیم و در صحنه‌ای از اجرا ما از شدت تأثر همدیگر را در آغوش می‌گیریم و اشک می‌ریزیم. حجت این خواب را زمانی برای من تعریف کرد که تقریبا دو هفته قبل آن، اجرای «هیات» به من پیشنهاد شده بود. من هم با خواب دوستم مصمم‌تر شدم و حس کردم خود آقا، من و این تیم رادیویی را برای برپایی هیاتش انتخاب کرده ‌است.
او در مورد این برنامه ادامه می‌دهد: ما در طول برنامه هدف‌های مختلفی را دنبال می‌کنیم. این‌که با توجه به شرایط کرونایی کشور، برپایی هیات به شکل گذشته امکان پذیر نبوده و «هیات» رادیو جوان هیاتی است که تمام ایران را در خودش جای داده و مخاطبان از همه جا در این هیات حضور دارند. مردم می‌توانند از هر نقطه ایران دلگویه، روضه، مداحی و سخنرانی‌های خودشان را برای ما بفرستند؛ و از این بابت خوشحالیم که حالا به صدای ارادت ایران به محضر امام حسین (ع) تبدیل شده‌ایم.
مفیدی با بیان این‌که «رادیوجوان» در این برنامه به دنبال ترسیم تفکر اجتماعی مبتنی بر اصول زندگی و رشادت امام در زندگی امروز جوانان است، می‌افزاید: سعی کرده‌ایم با توجه به انتساب هر روز در دهه محرم به یکی از اصحاب و در دیگر روزهای این ماه، ویژگی منحصر به فردی از آن شخص گرامی را مدنظر قرار دهیم و صفات آن بزرگواران را در زندگی امروزمان به شیوه‌ای جذاب بیان کنیم تا شنوندگان جوان‌مان به شنیدن این برنامه ترغیب شوند.
حسین خلیل‌نژاد، تهیه‌کننده هیات رادیوجوان هم در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم درباره طرح ویژه برنامه خود می‌گوید: قبلا برنامه‌ای در رادیو جوان داشتم با عنوان «آنچه شما ساخته‌اید» که شنونده‌هایی که به برنامه‌سازی رادیو علاقه‌مند هستند یا صدای خوبی دارند، صوت‌های هنری خود را ارسال می‌کردند و ما از آنتن رادیوجوان پخش می‌کردیم. برای محرم امسال هم تصمیم گرفتیم برنامه‌ای با ساختاری مشابه تولید کنیم که صرفا از آثار هنری مداحان و شاعران جوان با موضوع امام‌حسین(ع) تشکیل می‌شود.
خلیل‌نژاد درباره نحوه ارسال آثار و پخش برنامه اضافه می‌کند: مخاطبان در هر هیاتی که حضور دارند، می‌توانند محتوای آن را در حوزه مداحی، سخنرانی، سینه زنی و... در قالب صدا برای رادیو جوان ارسال کنند. از مداحان جوان نیز فایل‌های صوتی دریافت می‌شود که آنها هم بتوانند در این برنامه مشارکت داشته باشند. پخش این برنامه که مزین به نام حضرت علی اکبر (ع) است همزمان با شب اول محرم آغاز شده و در ماه هر شب ساعت 20 و 30 دقیقه تا ۲۲ به صورت زنده و مستقیم روی آنتن رادیو جوان می‌رود.
تهیه‌کننده «هیات» درباره اطلاع‌رسانی برنامه و دعوت از شنونده‌ها برای ارسال اثر بیان می‌کند: پیش از آغاز ماه محرم فراخوانی را منتشر کردیم و از مخاطبان علاقه‌مند رادیو جوان خواستیم اگر در حوزه مداحی، شعر آیینی، روضه‌خوانی، سخنرانی و تعزیه‌خوانی فعالیت می‌کنند، آثار خود را با مدت زمان حداکثر سه دقیقه برای ما ارسال کنند.
وی پیرامون بخش‌های مختلف برنامه که از صداهای شنوندگان رادیو جوان تشکیل می‌شود، می‌گوید: پخش آثار ارسالی توسط مخاطبان در برنامه یکی از آیتم‌هایی است که برای «هیات» تدارک دیده‌ایم. یکی دیگر از بخش‌ها گفت‌وگو با کارشناسان حوزه‌هایی است که در فراخوان مطرح شده است. به‌عنوان مثال در حوزه شعر آیینی با سعید بیابانکی گفت‌وگو می‌کنیم تا نکاتی را برای جوانان شاعر این حوزه و مخاطبان بیان کند. همچنین پخش سخنرانی‌های مختلف از دیگر بخش‌های این برنامه است.
خلیل‌نژاد درباره بازخوردها نسبت به این برنامه بیان می‌کند: اقبال مخاطبان جوان در این چند شب بسیار چشمگیر بوده و تعداد آثار ارسالی مخاطبان به ویژه در حوزه مداحی زیاد است و فراخوان همچنان ادامه دارد.