چطور كسب‌وكار نوپا راه‌اندازی كنیم؟

چطور كسب‌وكار نوپا راه‌اندازی كنیم؟


 پایان دوران كارمندی و شروع كارآفرینی هم می‌تواند بسیار لذتبخش باشد، هم ترسناك. برای كسانی كه روحیه محافظه‌كارانه دارند، معمولا رها كردن دنیای كارمندی مشكل است. مسؤولیت‌های زیاد در كنار نبود امنیت شغلی و ریسك بالا از ویژگی‌های كارآفرینی است.
همواره ایده‌های زیادی به ذهن افراد مختلف می‌رسد، ولی فقط یك كارآفرین می‌تواند تصمیم بگیرد كه ایده‌هایش را به كسب‌وكار واقعی تبدیل كند. در این مسیر احتمال شكست بالاست و افراد زیادی ممكن است حتی رشد اندكی را هم تجربه نكنند. با این حال هستند كارآفرینانی كه هر روز بیش از پیش موفقیت‌های خود را جشن می‌گیرند.
بسیاری باور دارند موفقیت در كسب‌وكار به شانس و اقبال بستگی دارد و كارآفرینی یك استعداد است؛ اما باور به استعداد ویژه برای كارآفرینی یا شانس به‌عنوان تنها عامل موفقیت كسب‌وكارها، افسانه‌ای بیش نیست. كارآفرین ‌شدن نیازمند تغییر مسیر و جسارت و شجاعت است. در عین ‌حال باید مقدماتی را نیز برای آن فراهم كرد. برای تغییر مسیر و راه‌اندازی یك شركت نوپا (استارت‌آپ) گام‌هایی وجود دارد كه با برداشتن آنها می‌توان به رؤیای موفقیت نزدیك‌تر شد. در ادامه به بعضی از این موارد اشاره شده است:
تغییر نگرش‌ها: اگر به دنبال راه‌اندازی كسب‌وكار خودتان هستید باید آمادگی مواجهه با حجم زیادی از مسؤولیت‌ها را داشته باشید. در كنار آن باید بدانید عوامل زیادی كه در كنترل شما نیستند،‌ می‌توانند همه زحمات شما را به‌آسانی به باد دهند. برای تبدیل‌ شدن به یك كارآفرین موفق باید ویژگی‌هایی همچون ریسك‌پذیری، اعتمادبه‌نفس و پشتكار را در خود تقویت كنید.
ساختن یك تیم خوب: برای موفقیت، بیش از ایده یا سرمایه‌گذار، تیم است كه اهمیت دارد. با داشتن یك تیم خوب می‌توانید یك ایده معمولی را به‌خوبی توسعه دهید و به درآمد برسانید. سرمایه‌گذاری برای ساختن یك تیم خوب یكی از ستون‌های اصلی راه‌اندازی كسب‌وكار است.
توجه به بازار و رقبا: ایده‌های شما ممكن است به ذهن دیگران هم رسیده باشد و آن را توسعه داده باشند. نباید از رقبا و شرایط بازار غافل بود. این‌كه ایده‌ شما را هیچ تیمی توسعه نداده است، زنگ خطری برای شما خواهد بود؛ زیرا بعید است كه یك ایده خوب تاكنون توسعه داده نشده باشد.
سنجش درست: اگر ملاك‌های سنجش درست برای موفقیت و مسیر خود نداشته باشید، خیلی زود شكست می‌خورید. اجازه ندهید سنجه‌های اشتباه شما را گول بزنند. واقع‌بین باشید و به سنجه‌های مؤثر توجه نشان دهید.
تغییر مسیر به‌موقع: اگر ایده‌ای كه دارید، كار نمی‌كند یا مسیر رشد خود را ‌درست طی نمی‌كند، تغییر مسیر دهید. داشتن یك تیم خوب، تضمینی برای موفقیت در تغییر مسیر است. اگر بازار شرایط متزلزلی دارد یا مشتریان هدف نامناسبی را انتخاب كرده‌اید، با چرخش مناسب و به‌موقع می‌توانید كسب‌وكار خود را به مسیر موفقیت برگردانید.
همدلی با كاربر: هرچقدر با كاربران‌تان احساس نزدیكی بیشتری داشته باشید، شانس موفقیت كسب‌وكارتان بیشتر خواهد شد. شناخت كاربر بر روی خروجی كسب‌وكار اثر مستقیم می‌گذارد و همدلی مناسب با كاربر خروجی را هرچه بیشتر برایش مطلوب خواهد كرد. خوشحالی كاربر رابطه مستقیم با فروش و درآمد دارد. پس برای موفقیت در كسب‌وكار، راضی نگه ‌داشتن كاربر اهمیت به‌سزایی خواهد داشت.
یادگیری مداوم: یادگیری هیچ‌گاه نباید متوقف شود. ممكن است از شكست‌ها، رفتار كاربر یا یك مربی یاد بگیرید. اما این یادگیری نباید در هیچ مقطعی نادیده گرفته شود. در هر مرحله از حركت و رشد كسب‌وكار لازم است با یادگیری مداوم دانش عمومی نسبت به محصول، مشتری، بازار و رقبا را ارتقاء دهید. در كنار آن، مشورت با افراد خبره می‌تواند در یافتن مسیر درست راهگشا باشد.