چاپ كتاب جدید حمید حسام

چاپ كتاب جدید حمید حسام


 كتاب «بهشت تخریب» نوشته حمید حسام شامل خاطرات مرتضی نادرمحمدی، معاون گردان تخریب لشگر ۳۲ انصارالحسین توسط انتشارات شهید كاظمی منتشر و راهی بازار نشر شد. راوی این‌كتاب در سال‌های جنگ به معبرگشای پابرهنه یا شكارچی گردن‌كج، فرمانده جلوتر از فرمانبر، تخریب‌چی روضه‌خوان و... مشهور بوده است.
كتاب جدید حمید حسام، دریچه‌ای به دنیای بهشت‌گونه تخریب‌چیان كم‌سن و سال باز می‌كند؛ آنان كه یكی از پرمخاطره‌ترین واحدهای رزمی را برای انجام وظیفه برگزیده بودند. خاطرات مرتضی نادر‌محمدی تلفیقی از حماسه و عرفان را وسط میدان مین، از فاو تا مجنون و شلمچه در جنوب تا مهران و میمك و ماووت در غرب در‌بر می‌گیرد. عارفان حاضر در این ‌خاطرات، ۱۵ ساله هستند و اصل و اساس كار تخریب‌چی را تخریب نفس می‌دانستند.
حسام در مقدمه كتاب « بهشت تخریب» نوشته است: «نه تنها برای من كه برای بسیاری از بچه‌های جبهه، آقا مرتضی مترادف با گردان تخریب‌ است و برای تخریب‌چی‌ها، مرتضی یعنی نمودار سختی همراه با معنویت جبهه. پس رسیدن به گنج نامكشوفی مثل مرتضی نادرمحمدی، بیان خاطرات نسلی است كه سخت‌ترین گره‌های آوردگاه رزم، با دست همت آنان باز می‌شد. نوجوانان و جوانانی كه مرگ را به بازی گرفته بودند و قبل از رسیدن به میدان مین با هم می‌خواندند كه: «ننه‌م می‌گه جبهه نرو، جبهه می‌ری بسیج نرو، بسیج می‌ری جلو نرو، جلو می‌ری تو خط نرو، تو خط می‌ری تخریب نرو، تخریب می‌ری رو مین نرو، رو مین بری هوا می‌ری، نمی‌دونی تا كجا می‌ری».
خلاف بسیاری از راویان بدقلق، راضی كردن آقا‌مرتضی برای گفتن خاطراتش كار دشواری نبود. اما او یك شرط اساسی داشت كه برای یك غیر‌تخریب‌چی مثل من، دشوارتر از زدن معبر و عبور از میدان مین بود. شرطش این بود: «همه اتفاقات تخریب در هشت سال دفاع مقدس از زبان همه بازماندگان تخریب روایت شود و من یكی از آنان باشم.»
«بهشت تخریب» ۱۰ فصل با این‌ عناوین دارد: «میرزاكوچك ملایر»، «مشق جنگ»، «پاهای بی‌قرار»، «گروه پاپتی»، «شبیه گودال قتلگاه»، «بهشت تخریب»، «بمب‌های متحرك»، «كربلای شلمچه»، «ردپا برهنه‌ها» و «روزهای آخر» كه تصاویر، اسناد و پی‌نوشت‌هایی هم با آنها همراه شده است. این‌كتاب با ۵۴۴ صفحه به چاپ رسیده است.