اقـتـدار در دریا

رزمایش آبی-‌خاکی ذوالفقار 99 در آب‌های دریای عمان برگزار شد

اقـتـدار در دریا

مرحله اصلی رزمایش مشترك بزرگ ذوالفقار۹۹ ارتش، از صبح پنجشنبه با رمز مقدس «سیدالشهداء(ع)» و با شعار «امنیت پایدار در سایه اقتدار دفاعی» در دریای عمان آغاز شد و در دو روز اول این رزمایش سه‌روزه، پهپاد رزمی كمان 12 و زیردریایی تمام‌ایرانی فاتح با موفقیت ماموریت‌های خود را انجام دادند.
به گزارش فارس، پهپاد رزمی كمان۱۲ كه دیروز در رزمایش ذوالفقار شركت كرد نخستین پهپاد رزمی ارتش جمهوری اسلامی ایران است كه به دست متخصصان نیروی هوایی ارتش طراحی و تولید شده است. این پهپاد با پرواز بر فراز منطقه رزمایش مشترك ذوالفقار ۹۹ ارتش جمهوری اسلامی ایران، ماموریت از پیش تعیین‌شده خود شامل رصد و پایش منطقه رزمایش را با موفقیت انجام داد.
در روز پنجشنبه نیز برای نخستین‌بار زیردریایی نیمه‌سنگین بومی فاتح در رزمایش مشترك ذوالفقار ۹۹ ارتش جمهوری اسلامی ایران شركت كرد.
اجرای ماموریت گشت اطلاعاتی و عملیاتی در منطقه عمومی رزمایش مشترك ذوالفقار۹۹ ارتش و حضور در آب‌های دوردست در شمال اقیانوس هند (تا مدار ۱۰ درجه) از جمله عملیاتی بود كه توسط زیردریایی فاتح در این رزمایش انجام شد.
زیردریایی فاتح اولین زیردریایی ساخت ایران در كلاس متوسط است كه با تلاش وزرات دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همكاری نیروی دریایی ساخته شده و بهمن97 با حضور رئیس‌جمهور به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش در بندرعباس ملحق شد.
استفاده از بمب‌های نقطه‌زن توسط پهپاد ابابیل
پهپاد‌های ابابیل نیروی هوایی ارتش نیز با استفاده از بمب‌های هوشمند و نقطه‌زن قائم، موفق به انهدام اهداف خود در منطقه رزمایش شدند. در ادامه برگزاری مراحل اصلی رزمایش مشترك ذوالفقار ۹۹ ارتش، پهپاد بومی سیمرغ نیروی دریایی ارتش با استفاده از بمب‌های هوشمند و نقطه‌زن سدید، اهداف خود را در آب‌های دوردست مورد حمله و اصابت قرار داد.
در این مرحله از رزمایش پهپاد سیمرغ با پرواز از پایگاه مبدأ و طی مسافت بیش از هزار كیلومتر موفق به هدف قرار دادن یك فروند شناور سطحی شد.
پهپاد رزمی سیمرغ با برد بلند عملیاتی و مداومت پروازی ۲۴ ساعت كه قابلیت اجرای عملیات مختلفی از جمله گشت، شناسایی، اجرای عملیات رزمی و جنگال را دارد، آذر98 با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش به منطقه سوم دریایی نبوت نداجا در كنارك ملحق شد.
شلیك موشك سطح به سطح «نصر»
سخنگوی رزمایش مشترك ذوالفقار ارتش ۹۹ همچنین گفت: در این مرحله از رزمایش ناو موشك‌انداز نجم با شلیك موشك كروز «نصر» هدف سطحی تعیین شده در دریا را با موفقیت مورد اصابت و انهدام قرار داد.
امیر دریادار دوم شهرام ایرانی با بیان این‌كه سناریوهای مختلف و پیچیده‌ای در این رزمایش برای مطابقت آن با عرصه رویارویی واقعی اجرا شده است، گفت: طراحی‌های متعددی در این رزمایش انجام شده كه بسیاری از آنها به دلیل رعایت ملاحظات، رسانه‌ای نخواهد شد.
در ادامه مرحله اصلی رزمایش مشترك ذوالفقار۹۹ ارتش، عملیات انهدام یگان‌های سطحی و شناوری دشمن با شلیك موشك كروز قادر تمرین شد.
در این مرحله از رزمایش موشك كروز قادر با شلیك از سایت‌های موشكی ساحل به دریای نیروی دریایی ارتش، شناور هدف در فاصله بیش از ۲۰۰ كیلومتری را با موفقیت مورد اصابت قرار داد.
همچنین زیردریایی كلاس غدیر با موفقیت یك‌فروند موشك كروز زیرسطح به سطح را علیه هدف شناوری شلیك كرد.
سخنگوی رزمایش مشترك ذوالفقار ۹۹ ارتش با اعلام این خبر گفت: این موشك زیرسطحی قابلیت نصب روی هرنوع زیردریایی را دارد و امروز این موشك در مراحل تولید انبوه قرار گرفته و همه زیردریایی‌های ارتش به این موشك مجهز خواهند شد.
وی با بیان این‌كه این موشك دست‌ بلندی را برای نیروی دریایی در زیر سطح ایجاد می‌كند و قطعا بر علیه دشمن یك توان كوبنده و جدی است، ادامه داد: برد این موشك در آینده به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا خواهد كرد.
سخنگوی رزمایش با بیان این‌كه اكنون علاوه‌بر زیردریایی‌های كلاس غدیر، زیردریایی تمام ایرانی فاتح نیز قابلیت شلیك موشك كروز ضدكشتی را دارد، خاطرنشان كرد: موشك نصب‌شده روی زیردریایی فاتح، نسل جدیدی از موشك نصر است كه در پروژه «جاسك۲» به نتیجه رسیده و با نمونه‌های گذشته موشك كروز نصر از لحاظ بُرد و قدرت انهدام نیز تفاوت‌هایی دارد.
عملیات مشترک و پیچیده هجوم آبی-خاکی
پنجشنبه در اولین روز رزمایش، تکاوران و تفنگداران دریایی عملیات مشترک و پیچیده آبی-خاکی را در سواحل مکران به‌صورت دوسویه اجرا کردند.
در این عملیات هجومی و آفندی که به منظور تصرف ساحل مورد نظر طراحی و اجرا شد، تجهیزات شناوری و پروازی نیروی دریایی و نفربرهای دوزیست نیروی زمینی با پشتیبانی جنگنده بمب افکن‌های نیروی هوایی با موفقیت مورد استفاده قرار گرفتند.
در این عملیات پس از انجام بمباران هوایی توسط جنگنده‌‌های نیروی هوایی و بمباران ساحلی توسط ناوشکن‌ها و شناورهای موشک‌انداز و راکت‌انداز در حجم وسیع و انهدام اهداف و نیروهای متخاصم از هوا، سطح و زیرسطح توسط نیروهای عملیات ویژه، عمده قوا و تجهیزات نیز با حمایت یگان‌های رزمی توسط ناوهای نیروبر به ساحل مورد نظر منتقل و عملیات هجومی و آفندی آبی-خاکی با موفقیت انجام شد.
در تمام مدت اجرای عملیات آبی-خاکی پوشش کامل آسمان و فضای منطقه توسط نیروی پدافند هوایی ارتش تامین و با استفاده از انواع حساسه‌های موجود در منطقه، سامانه‌های راداری و موشکی و بهره‌گیری از یگان‌های پروازی با سرنشین و بدون سرنشین با هدایت قرارگاه پدافند هوایی در قالب شبکه یکپارچه، امنیت کامل فضای منطقه رزمایش برقرار شد.
اخطار یگان‌های ارتش به نیروهای فرامنطقه‌ای
 امیر دریادار دوم شهرام ایرانی، سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار 99 ارتش از اخطار نیروی پدافند هوایی ارتش به پرنده‌های فرامنطقه‌ای به منظور فاصله‌گرفتن از منطقه عمومی رزمایش خبر داد.
وی با اعلام این خبر گفت: از چهارشنبه و با اعلام آغاز برگزاری رزمایش مشترک ذوالفقار 99 ارتش، قرارگاه پدافند هوایی با اعلام هشدار به پرنده‌های باسرنشین و بدون‌سرنشین بیگانه که در نزدیکی محل برگزاری رزمایش پرواز می‌کردند به منظور فاصله گرفتن از حریم هوایی منطقه عمومی رزمایش مشترک ذوالفقار 99 ارتش اخطار داد که در همین مدت شاهد تغییر رفتار محسوس پرنده‌های بدون سرنشین آمریکایی بودیم.
دریادار دوم ایرانی ادامه داد: همزمان یگان‌های پروازی نیروی هوایی و دریایی ارتش شامل هواپیماهای اف-27، پی3اف و پهپادهای شناسایی نیز با انجام گشت‌های دریایی مستمر و رصد و پایش منطقه عمومی رزمایش در آب‌های محل برگزاری رزمایش، هشدار و اخطارهای لازم به یگان‌های فرامنطقه‌ای را برای ترک منطقه رزمایش ابلاغ کرده است.
سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار 99 ارتش با بیان این‌که طی مدت برگزاری این رزمایش شاهد فعالیت متفاوت و متمرکز پرنده‌های بدون‌سرنشین آمریکایی برای جمع‌آوری اطلاعات از منطقه رزمایش بودیم، گفت: این فعالیت‌ها توسط سامانه‌های شناسایی سیگنالی ارتش کشف شد و پرنده‌های بدون‌سرنشین از سوی پدافند هوایی اخطار گرفتند و پس از احراز میزان آمادگی سامانه‌های مراقبتی، شناسایی و پدافندی ارتش جمهوری اسلامی ایران مجبور به ترک منطقه شدند.