دستاوردهای مهم رزمایش ذوالفقار

دستاوردهای مهم رزمایش ذوالفقار

محمد شلتوكی كارشناس مسائل دفاعی


چند سالی است كه رزمایش‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از حالت دفاعی به حالت هجومی درآمده و رزمایش ذوالفقار نیز كه از روز پنجشنبه در دریای عمان آغاز شده، تاكتیك هجومی را در پیش گرفته است.
یكی از عملیات‌هایی كه در این رزمایش تمرین شد و خیلی اهمیت داشت، عملیات مشترك آبی‌-خاكی بود كه از سوی نیروهای زمینی و دریایی ارتش اجرا شد. در این عملیات، نفربرهای نیروی زمینی توسط ناو نیروی دریایی حمل شد و این ناو با پهلوگیری در ساحل، این نفربرها را تخلیه كرد. این عملیات را در كنار اتفاقاتی كه در منطقه می‌افتد، باید مقایسه كرد. امارات، عربستان و بحرین چند سالی است كه به كمك آمریكایی‌ها چندین بار عملیات آبی‌-خاكی و تصرف یك ساحل را تمرین كرد‌ه‌اند. در واقع عملیات آبی -خاكی اخیر در رزمایش ذوالفقار برای مقابله با كاری است كه كشورهای حاشیه‌ای خلیج‌فارس در تمرین‌های خود انجام می‌دهند. در این رزمایش برای اولین بار پهپاد سیمرغ نیروی دریایی ارتش عملیات موفق و دقیقی را علیه یك هدف شناور انجام داد و با استفاده از بمب‌های نقطه‌زن سدید یك هدف شناور را در دریا و از فاصله بیش از هزار كیلومتری مورد هدف قرار دارد. اگر بخواهیم این اقدام را تفسیر كنیم باید بگوییم كه ناوهای آمریكایی، اگر تا امروز سایه سنگین پهپادهای سپاه را بالای سر خود می‌دیدند، از این به بعد سایه سنگین پهپادهای ارتش نیز بالای سر آنهاست. پهپادهایی كه قبلا استفاده می‌شد در قالب شناسایی بود اما الان پهپادهای ایران قابلیت حمل سلاح دارد و می‌تواند نقطه‌زنی كند و تهدیدی برای شناورهای آمریكایی باشد. نیروهای فرامنطقه‌ای در منطقه ما بیشتر متكی به شناورهای خود هستند و در حقیقت می‌توان گفت كه این رزمایش، خط و نشان جدیدی برای شناورهای بیگانه در منطقه بود.
یكی دیگر از نكات بارز این رزمایش، وسعت آن است. وسعت این رزمایش دو‌میلیون كیلومتر مربع است و یكی از بزرگ‌ترین رزمایش‌هایی است كه تا به امروز در ایران اجرا شده و طبعا باید متر به متر این وسعت نیز مورد شناسایی قرار گیرد كه این كار به خوبی انجام شد و پایش این وسعت هم یكی از دستاورهای خوب این رزمایش محسوب می‌شود.
مساله پدافند هوایی هم یكی دیگر از نكات بارز در این رزمایش است. معمولا زمانی كه رزمایشی در حال برگزاری است، نیروهای فرامنطقه‌ای مانند آمریكا، هواپیماهای شناسایی خود را وارد منطقه می‌كنند. اما در این رزمایش دیده شد كه این هواپیماها به محض حضور با هشدار جدی و قاطع پدافند هوایی ایران مواجه و مجبور به ترك صحنه شدند. یكی دیگر از اقدامات پدافند هوایی، كار دشواری مثل انهدام یك هدف پرنده بود. حضور زیردریایی فاتح برای اولین بار در این رزمایش هم یكی دیگر از امتیارات این رویداد مهم نظامی است.