چالش لو رفتن اعتیاد

چالش لو رفتن اعتیاد


از جمع‌هایی که همه دور یک بساط می‌نشینند و مواد مصرف می‌کنند اگر بگذریم،‌ از آنهایی که می‌بینند عضوی از خانواده تن لاغر سیگار را خالی می‌کند و گل و حشیش بار می‌زند اگر حرف نزنیم، اگر از بی‌اعتنایی این عده نگوییم و برویم سراغ خانواده‌هایی که در آن‌ها هنوز اعتیاد و مواد قبح دارد، به خانواده‌های زیادی می‌رسیم که در ایام کرونا غافلگیر شدند.
آن‌ها دیدند که پدر، پسر یا دختر خانه اضطراب دارد و بی‌تاب است، دیدند عصبی است و لجبازی می‌کند، دیدند مدام با گوشی همراه ور می‌رود و حرف‌های پنهانی می‌زند. آن‌ها همه بی‌قراری‌ها را دیدند و همه را گذاشتند پای اعصاب خردی‌های کرونا و درد بی‌درمان ماندن در خانه یا گذاشتند پای از دست دادن شغل، جیب خالی،‌ نگرانی از فردا و چیزهایی
شبیه اینها.
کرونا اما در بی‌خبری این عده کار خودش را کرد، کرونا دست یک عده را رو کرد و نشان داد چه بسیار خانواده‌هایی که اعضای آن ظاهرا به هم نزدیکند، ولی بسیار دور از هم سیر می‌کنند.
اینها هرگز فکر نمی‌کردند معتادانی که این‌همه درباره‌شان حرف زده می‌شود در خانه خودشان هم باشند و مخفیانه دود کنند و بخورند و استنشاق کنند.
کرونا و خانه‌نشینی‌های اجباری باعث لو رفتن حجم قابل‌توجهی از اعتیادهای پنهان‌شده در کشور شد. این را نه‌فقط درمانگران اعتیاد که با این قضیه چند ماهی است رخ‌به‌رخ شده‌اند بلکه مسؤولان خط ملی اعتیاد کشور
گزارش داده‌اند.
طبق گزارش این خط ملی، از بعد از شیوع کرونا خانواده‌های زیادی تماس گرفته واعلام کرده‌اند از اعتیاد (به‌ویژه) فرزندشان بی‌خبر بوده‌اند و حالا که مطلع شده‌اند می‌خواهند بدانند با این فرد معتاد باید چطور مواجه شوند.
بااینکه لو رفتن ناگهانی اعتیاد، هم برای فرد معتاد و هم برای اطرافیانش فشار سنگینی است، بااین‌که اغلب اینها مجبور می‌شوند به مراکز درمانی بروند و معلوم نیست این ترک‌های اجباری تا چه حد جواب دهد، اما چالشی که کرونا آن را رو کرد فقط اعتیادهای مخفیانه نیست، چراکه چالش بزرگ‌تر، اطلاعات ناچیز خانواده‌ها از اعتیاد و خصلت‌های آن است.
قریب به‌اتفاق خانواده‌ها از مواد مخدر فقط نامشان را شنیده‌اند و حتی طریقه مصرف آن را نمی‌دانند. تعداد بیشتری اما نمی‌دانند مواد مختلف اعتیاد آور چه حالاتی در فرد مصرف کننده ایجاد می‌کند و تعداد به مراتب بیشتری از نحوه برخورد با فردی که گرفتار مصرف می‌شود، بی‌خبرند.
کرونا فقط اعتیادهای پنهانی در دل خانه‌ها را لو نداد بلکه از کم‌سوادی جامعه در مواجهه با پدیده اعتیاد نیز پرده برداشت، موضوعی که حتما علت عمق گرفتن بسیاری از اعتیادها و کهنه شدن این درد در جان خیلی‌هاست.