مرور و عبور

مرور و عبور

کوبیسم و سردرد پیکاسو
با گذشت سه دهه از مرگ پیکاسو، آثار و زندگی این هنرمند همچنان خبرساز است. مایکل فرری اخیرا در سمینار بیماری سردرد که در مرکز پزشکی دانشگاه نوترلند لندن سخنرانی می‌کرد، گفت: نوعی اختلال بینایی مربوط به میگرن باعث می‌شود فرد در دیدن تصاویر، شکستی عمودی ببیند به طوری که قسمتی از شی مورد نظر از جای خود حرکت کرده و بالاتر برود و طرف چپ خط شکست بالاتر از طرف راست به نظر برسد. وی معتقد است که این مساله در برخی از نقاشی‌های پیکاسو بخصوص در صورت زنانی که توسط این هنرمند نقاشی شده کاملا مشهود است؛ هر چند هیچ مدرک مستندی که ثابت کند پیکاسو دچار میگرن بوده در دست نیست. (صفحه16) 



پیشنهاد ویژه: کشمش به بورس وارد شود
مصوبات جدید جلسه میز کالایی خشکبار درباره تولید و صادرات کشمش اعلام شد. در این جلسه با توجه به سهم قابل‌توجه ایران در تولید و صادرات جهانی کشمش بر ضرورت تشکیل بورس کشمش تاکید و تعیین عمده فروش داخلی کشمش، تعیین قیمت جهانی در درجه‌بندی کشمش ایران از جمله وظایف بورس کشمش توصیف شد. همچنین پیشنهاد شد برای تشویق سرمایه‌گذاری برای بسته‌بندی کشمش در باغات وزارتخانه‌های کشاورزی و تعاون، بخشش از وام‌ها با کارمزد پایین اختصاص یابد. (صفحه 4)



داستان ادامه‌دار برگزاری کنکور
جهتگیری ما در نظام آموزش عالی این است که دانش‌آموختگان از سه ویژگی اخلاق، معنویت و تخصص‌های علمی و احساس خدمت به جامعه برخوردار باشند. دکتر معین، وزیر علوم و تحقیقات و فناوری در مراسم تقدیر از نفرات برگزیده کنکور سراسری امسال گفت: یکی از سیاست‌های راهبردی برنامه سوم در آموزش عالی ایجاد قطب‌های علمی در کشور است تا این مراکز بتوانند با مراکز علمی جهان رقابت کنند. وزیر علوم با اشاره به شیوه برگزاری کنکور سراسری گفت: با توجه به تعداد متقاضیان و ظرفیت محدود پذیرش دانشجو در کشور ناچاریم آزمون ورودی داشته باشیم و نمی‌توانیم بگوییم هیچ‌گونه معیار و محکی برای سنجش وجود نداشته باشد، اما این که بگوییم بهترین شیوه همین روش است هم قابل قبول نیست. (صفحه 14)



اولین‌های تاریخ سینمای ایران
تاریخ رسمی تولد سینمای ایران، 23 مرداد 1279 شمسی است؛ روزی که نخستین فیلمبردار سینمای ایران (ابراهیم‌خان عکاس‌باشی) تصاویری را با دوربین لومیر ثبت کرد. نخستین واردکننده سینما و لوازم فیلمبرداری به ایران مظفرالدین شاه قاجار بود. او در فرانسه به تماشای سینموفتوگراف نشست و این در حالی بود که فقط پنج سال از اختراع سینما می‌گذشت. مظفرالدین شاه دو بار به تماشای این پدیده شگفت‌انگیز رفت و بعد به عکاسباشی دستور داد همه ابزار سینما را بخرد تا با خودشان به ایران ببرند. نخستین سالن سینما، مهر 1283 توسط صحاف‌باشی در حیاط پشت خانه‌اش دایر شد و رمضان 1322 قمری سالنی ابتدای خیابان چراغ‌گاز (امیرکبیر فعلی) افتتاح کرد که می‌توان آن را اولین سالن سینمای عمومی در ایران دانست. نخستین مدرسه سینمای ایران که آموزشگاه بازیگری بود توسط آوانس آوگاتیانس راه‌اندازی شد. این مدرسه سال 1309 افتتاح شد و در اولین دوره آن بیش از 300 نفر ثبت‌نام کردند. اولین فیلم صامت سینمای ایران «آبی و رابی» نام داشت و اولین فیلم ناطق «دختر لر».اولین مجله سینمایی هم «سینما و نمایشات» نام داشت که سال 1309 توسط علی وکیلی منتشر شد. (صفحه 9)



سارقی که عاشق تراکتور است
جوانی که چهار دستگاه تراکتور را به سرقت برده، روز گذشته به دستور قاضی شعبه 202 دادگاه جنایی تهران راهی زندان شد. به گزارش خبرنگار جام‌جم، وی که عباس- ر نام دارد، خطاب به قاضی دادگاه گفت: کشاورز هستم و چون شناخت کافی از تراکتور دارم به اتفاق دو نفر دیگر چهار دستگاه تراکتور را سرقت کردیم و من آنها را به زنجان فرستادم. وی در ادامه گفت: آقای قاضی من علاقه زیادی به تراکتور دارم و شاید یکی از دلایل دست‌زدن به سرقت هم همین علاقه باشد!  قاضی دادگاه بعد از شنیدن دفاعیات متهم، دستور دستگیری مالخرها را صادر و متهم روانه زندان شد. (صفحه 14)