بودجه، گوش وزارت بهداشت را برید

بودجه، گوش وزارت بهداشت را برید


زیاد دور نیست، همین 9ماه پیش بود که معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با لحنی حاکی از رضایت، یک مشت عدد درشت را اعلام کرد و خبرخوب افزایش بودجه حوزه سلامت را به مردم داد. در آن روز پاییزی، کامل تقوی‌نژاد داشت پشت سر هم از افزایش بودجه حرف می‌زد؛ افزایش اعتبارات هزینه‌ای، بودجه دانشگاه‌ها، اعتبارات پژوهشی و بودجه مخصوص تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و خیلی چیزهای دیگر که با شنیدن‌شان فقط می‌شد نفسی راحت کشید.
آن روزها کرونا هنوز به کشور نیامده بود، سایه تحریم‌ها ولی روی سرمان بود و بودجه‌نویس‌ها حتما می‌دانستند سال99 هم می‌تواند مثل سال‌های97 و 98سال سختی باشد، ولی با این حال بودجه حوزه سلامت را افزایشی نوشتند تا بودجه وزارت بهداشت باز هم از تعرض بودجه‌های انقباضی مصون بماند.
حالا 9ماه بعد است. یکی از روزهای آخر تابستان99 که هم کرونا به کشور آمده و ول‌کن نیست و هم سایه تحریم همچنان برسرمان مستدام است، با این فرق که بودجه وزارت‌بهداشت در این شرایط حساس و ویژه کم شده و با یک دودوتا چهارتا می‌شود فهمید تداخل این کاهش با کرونا و همه حواشی‌اش به چه معنی است.
سال98 کل اعتبارات وزارت بهداشت 77هزار و600میلیارد تومان بود که این رقم در لایحه بودجه99 به 85هزار و 200میلیارد تومان افزایش یافت، به طوری که سهم بخش سلامت از بودجه کل کشور به3/4درصد رسید.
با این که این سهم، ناچیز است ولی همین که بودجه پیش‌بینی شده نسبت به سال قبل آب نرفته بود، جای امیدواری داشت اما اکنون درست در برهه‌ای که سلامت جامعه در تیررس انواع مخاطرات است،‌ بودجه وزارت بهداشت کم شده است.
شاید حرف‌های دیروز رئیس‌جمهور، آنجا که می‌گفت در این شرایط سخت همین که آب و برق مردم قطع نمی‌شود موجب اعتماد عمومی است،‌ پاسخی باشد بر چرایی کاهش بودجه وزارت بهداشت. حسن روحانی گفت درآمد نفتی ما در سال۹0 حدود ۱۲۰میلیارد دلار بود که این رقم در سال۹۸ به حدود۲۰میلیارد دلار رسید که البته درآمد تا اینجای کار سال99 را نگفت، ولی همانی را که گفت منظورش این بود مردم بدانند با چه مشکلاتی روبه‌رو هستیم.
در جهان یک اعتقاد وجود دارد و آن این‌که بودجه آموزش و پرورش و حوزه سلامت دو بودجه‌ای است که هرگز نباید کم شود، زیرا هزینه کردن در این دو بخش،‌ نه خرج کردن که سرمایه‌گذاری است. با این حال این روزها درشرایطی که مردم همزمان در دو جبهه اقتصادی و کرونا می‌جنگند، کاهش بودجه عمومی وزارت بهداشت بار مضاعفی است بر دوش ملت.
 یک بام و 2هوا
کاهش بودجه وزارت بهداشت از زوایه دید دولت، اتفاقی ناچار و برآمده از شرایط سخت اقتصادی است.‌ از زاویه نگاه مردم اما قوزی بالای همه قوزهاست و از زوایه نگاه رئیس کمیسیون بهداشت مجلس چیزی نیست جز رفتار یک بام و دوهوایی دولت. حسینعلی شهریاری برای حرفش چند دلیل دارد که به خبرگزاری خانه ملت توضیحشان داده. او گفته سازمان برنامه و بودجه با جذب 22هزارنیرو در وزارت بهداشت موافقت کرده، قول پرداخت معوقات کادر درمان را هم داده، ولی نه تنها به این قول‌ها به طور کامل عمل نکرده، بلکه بودجه عمومی وزارتخانه را نیز کاهش داده. جالب این که شهریاری توضیح می‌دهد این کاهش همزمان با پرداخت 30درصد از اعتبارات کرونایی به وزارت بهداشت اتفاق افتاده،‌ یعنی دولت یک سوم اعتبار کرونایی را پرداخته، ولی بودجه وزارت بهداشت را کم کرده.
این پرداخت و این حذف همزمان، آن هم در آستانه فصل پاییز که کرونا گویا قرار است بتازد،‌ کمبود دارو نیز در کشور جدی است و کمبودهای مراکز درمانی جدی‌تر از آن است و از هر زاویه‌ای که نگاه شود صورت خوشی ندارد.