روحانی: آمریکا بخواهد قلدری کند با پاسخ قاطع ایران مواجه می‌شود

روحانی: آمریکا بخواهد قلدری کند با پاسخ قاطع ایران مواجه می‌شود


رئیس‌جمهور با اشاره به شکست آمریکا در همراه کردن کشورها در خصوص مکانیسم ماشه هشدار داد اگر آمریکا بخواهد قلدری کند و در مقام عمل حرف نادرست خود را به کرسی بنشاند حتماً با پاسخ قاطع ایران اسلامی مواجه می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در جلسه دیروز هیات دولت تاکید کرد: ایران در هیچ مقطعی زیر بار قلدری آمریکا نرفته و در این مقطع هم در برابر قلدری آمریکا ایستادگی خواهد کرد.
وی افزود: وقتی یک درخواست غیرحقوقی و ناصحیحی آمریکا مطرح کرده و در برابر آن درخواست، اکثریت قاطع و قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت ایستادگی و آن را رد کرده اند، دیگر از این به بعد حرف زدن آمریکا جز یاغی‌گری معنای دیگری نخواهد داشت وکسی زیر بار این حرف نخواهد رفت و عواقب این‌گونه حرف‌ها و موضع‌گیری‌ها به خود آمریکا برمی‌گردد.
رئیس‌جمهور گفت: با شکست قطعی تلاش‌های بیش از دوساله آمریکا در تحمیل تحریم‌های شورای امنیت بر ایران، سی‌ام شهریور99 روزی به یاد ماندنی در تاریخ دیپلماسی کشورمان خواهد بود. وی با مرور تلاش‌های سیاسی و حقوقی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: در واقع امروز می‌توانیم بگوییم فشار حداکثری آمریکا علیه ملت ایران در بخش سیاسی و در بخش حقوقی نه‌تنها شکست خورده، بلکه باعث انزوای حداکثری آمریکا شده است.
 بی‌اعتنایی شورای امنیت به نامه آمریکا
روحانی با بیان این‌که آمریکا طی یک ماه گذشته سه‌بار پیاپی برای پیشبرد طرح‌های ضد ایرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد دچار شکست شده است، گفت: آمریکایی‌ها همیشه فکر می‌کردند شورای امنیت به دلایل مختلف تاریخی و دوستان سنتی که در این شورا داشتند، نقطه قوت آنهاست و در پیشبرد طرح‌هایشان در این شورا شکست نمی‌خورند، اما دنیا شاهد بود 13عضو از 15عضو شورای امنیت در برابر آمریکا ایستادند و از برجام حمایت کردند و نظر آمریکا را نپذیرفتند. رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که سخن آمریکا برای استفاده از مکانیسم ماشه نیز حرف نامعقولی بود که برای هیچ‌کس در دنیا قابل پذیرش نبود، گفت: کاملاً روشن بود آمریکا در این زمینه دچار شکست حتمی می‌شود، اما در عین حال شیوه‌ای که شورای امنیت اتخاذ کرد بسیار ارزشمند بود؛ « شیوه بی‌اعتنایی به تقاضا و نامه آمریکا» و این‌که هیچ جلسه‌ای برای بررسی درخواست آمریکا تشکیل نداد. روحانی بیان کرد: ما همواره گفته‌ایم در برابر ملت ایران یک راه بیشتر وجود ندارد و آن احترام به حقوق ملت ایران و با زبان تکریم با ملت ایران سخن گفتن است و هرکس بخواهد با قلدری با مردم ایران مواجه شود، پایان آن راه، قطعاً شکست خواهد بود و پاسخی نخواهد گرفت.
 یک سال صبر کردیم
رئیس‌جمهور در ادامه با قدردانی از همه اعضای شورای امنیت که در یک ماه گذشته در برابر درخواست غیرقانونی و غیرمنطقی آمریکا ایستادگی کردند، گفت: از اندونزی و نیجر به عنوان روسای دوره قبلی و فعلی شورای امنیت قبلی، به خاطر ایستادگی در برابر حرکت‌های غیرقانونی آمریکا و از روسیه و چین به عنوان کشورهای دوست به این دلیل که با استحکام و قدرت در برابر بی‌منطقی آمریکا هم در مقاطع قبلی و هم در این مقطع ایستادگی کردند، تشکر و قدردانی می‌کنم. همچنین از سایر اعضای شورای امنیت شامل کشورهای اروپایی و غیراروپایی که با حمایت از ایران، در برابر آمریکا ایستادگی کردند باید قدردانی کنم.
روحانی تاکید کرد: همچنین یک بار دیگر به 1+4 اعلام می‌کنم در صورتی که پنج کشوری که امروز در توافق هسته‌ای باقی مانده‌اند به همه توافق و اصولی که در این توافق متعهد شدیم، عمل کنند ما هم به‌طور کامل به تعهد خودمان برمی‌گردیم. این‌که ما تعهدات برجامی را کاهش دادیم و کنار گذاشتیم به خاطر این بود که یک‌سال صبر کردیم و 1+4 به ما در زمینه اقتصادی پاسخ مثبت نداد گرچه از لحاظ حقوقی و از لحاظ سیاسی همواره مواضع خوبی اتخاذ کردند.
رئیس‌جمهور همچنین بار دیگر این نکته مهم را متذکر شد که جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات بین‌المللی خود عمل کرده، اما هیچ زمانی حاضر نبوده در توافقی که توازن آن به‌هم می‌خورد، بار آن توافق را یکجانبه برعهده بگیرد.
روحانی با تاکید بر این‌که همه موفقیت‌هایی که تا امروز و به‌ویژه در دوسال و نیم گذشته داشته‌ایم مرهون ایستادگی و مقاومت ملت بزرگ ایران است، گفت: دشمنان فکر می‌کردند مردم تحت فشار تسلیم زورگویی‌های آنها می‌شوند، اما مردم ایران به رغم فشاری که بر روی زندگی آنان بود ایستادگی و مقاومت کردند و این موفقیت ها ثمره همین ایستادگی ملت است.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: موفقیتی که ما از لحاظ دیپلماسی به دست آوردیم و دیپلمات‌های ما توانستند در صحنه بین‌المللی این موفقیت ارزشمند را کسب کنند، در سایه مقاومت ملت و هدایت رهبر معظم انقلاب بوده و تا وقتی این هدایت و این حمایت مردمی است، ما می‌توانیم به‌خوبی در برابر سخنان و اقدامات غیرمنطقی آمریکا ایستادگی کنیم و بی‌تردید پیروزی نهایی از آن ملتی است که با استواری برای حقوق خود ایستادگی کرده و ایستادگی
خواهد کرد.