پروتکل‌های نشدنی

پروتکل‌های نشدنی

بیژن نوروزمقدم رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران


 حدود هفت ماه است که ویروس کرونا در کشورمان شایع شده، اما براساس آمارها، هنوز هیچ نانوایی در شهر تهران به این ویروس مبتلا نشده است.
علت این اتفاق به اصل مهمی برمی‌گردد که درجه حرارت بالای تنورهای نانوایی‌هاست. اصولا دمای هوا در تنورهای نانوایی‌ها با توجه به نوع نانی که در آن پخته می‌شود، بین 200 تا 400 درجه سانتی‌گراد است. دمایی که هیچ ویروسی توان زنده‌ماندن در آن را ندارد و به همین دلیل هیچ ویروسی روی نان‌ها باقی نمی‌ماند تا بخواهد از طریق نان یا نانوا به مشتری منتقل شود.
بنابراین نانی که همکاران ما می‌پزند، کاملا پاک و بهداشتی به دست مشتری می‌رسد، اما ممکن است خود مشتری آلوده باشد و ویروس را به دیوار یا مکانی که ایستاده، منتقل و بعد نان یا خود مشتری به محل آلوده برخورد کرده و بیماری از همین طریق هم انتشار پیدا کند؛ زیرا طبق بررسی‌ها و نظارت‌های اصناف، بخش عمده‌ای از نانوایی‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، هرچند که ناظرین وزارت بهداشت در نظارت‌های خود به برخی واحدهای صنفی ما هم تذکر کتبی داده‌اند.
همچنین براساس پروتکل‌هایی که از طرف وزارت بهداشت برای نانوایی‌ها درنظر گرفته شده، پرسنل این صنف باید حین کار ماسک بزنند، دستکش بپوشند و از مواد ضدعفونی‌کننده استفاده کنند، اما نکته اینجاست شاطری که در مواجهه با تنوری با دمای بین 200 تا 400 درجه کار می‌کند، نمی‌تواند از ماسک یا دستکش استفاده کند، بنابراین پروتکل‌های وزارت بهداشت عملا غیرقابل اجراست. ما هم بارها این اصل را به نمایندگان وزارت بهداشت و درمان گفته‌ایم که امکان استفاده از ماسک و دستکش برای کارکنان نانوایی وجود ندارد؛ البته در نانوایی‌ها فروشنده‌های نان از دستکش استفاده می‌کنند، اما چون این افراد به مدت طولانی دستکش‌های خود را به دست می‌کند، دستکش‌هایشان آلوده می‌شود و بهتر است دستکش به دست نکنند.
در چنین شرایطی، شست‌وشوی هر نیم ساعت یک‌بار دست‌ها می‌تواند چاره کار باشد و باعث حفظ سلامت افراد شاغل در نانوایی‌ها و مشتریان آنها شود. ضمن این که طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت، نانوایان باید سه بار در روز، میز کار، در و دیوار مغازه را ضدعفونی کنند و این در حالی است که قیمت نان از سال گذشته تا امروز افزایش پیدا نکرده و اگر نانوایی‌ها بخواهند برای تهیه مواد ضدعفونی‌کننده مبالغ بالایی را خرج کنند در بلندمدت چرخ آنها نخواهد چرخید؛ البته ما چند بار برای دریافت کمک‌هزینه مواد ضدعفونی‌کننده درخوست داده‌ایم، اما متاسفانه هیچ پاسخی از سوی دولت در این زمینه به ما داده نشده است. این در حالی است که همکاران ما روزانه حداقل بین نیم تا یک لیتر، مواد ضدعفونی‌کننده برای تمیزکردن محل کسب‌وکار خود نیاز دارند.