نتایج بررسی‌های جدید درباره كارایی ماسك‌های پارچه‌ای خانگی

نتایج بررسی‌های جدید درباره كارایی ماسك‌های پارچه‌ای خانگی


نتایج یك بررسی جدید در دانشگاه ایلینویز نشان می‌دهد گرچه ماسك‌ پارچه‌ای خانگی در برابر كرونا به اندازه ماسك‌های پزشكی سه‌لایه كارایی ندارد، اما استفاده از آن مفید است.
به گزارش مهر و به نقل از اسلش‌گیر، در ماه‌های اخیر بحث‌های زیادی در مورد مؤثر بودن یا نبودن ماسك‌های پارچه‌ای خانگی در برابر ویروس كرونا مطرح شده و پیش از این برخی كارشناسان این ماسك‌ها را در حد زیادی بی‌تأثیر دانسته بودند. اما حالا محققان می‌گویند ماسك‌های یادشده هم كارایی قابل‌توجهی دارد و از جمله می‌تواند در برابر انتشار ترشحات ناشی از عطسه‌های شدید مقاومت كند تا این ترشحات كمتر در محیط اطراف پخش شده و افراد دیگر را آلوده كند.
ترشحات و ذرات كوچك ناشی از عطسه افراد یكی از عوامل اصلی ابتلا به ویروس كرونا است. ذرات كوچك‌تر ناشی از عطسه كمتر از پنج میكرومتر قطر دارد، اما قطر ذرات بزرگ‌تر به حدود یك میلی‌متر می‌رسد و این ذرات معمولا از تار و پود پارچه‌ها عبور نمی‌كند. همین گرفتار‌شدن آنها می‌تواند از ابتلای دیگر افراد به بیماری‌های تنفسی و از جمله كووید-19 جلوگیری كند.
این ذرات بزرگ در صورت عبور از ماسك‌های تنفسی
به ذرات كوچك‌تری تجزیه می‌شود كه در هوا سفر كرده و هر فردی را در شعاع چند متری آلوده می‌كند. لذا استفاده از ماسك‌های خانگی پارچه‌ای برای متوقف كردن روند حركت این ذرات ضروری است. پژوهشگران می‌گویند ماسك‌های خانگی تولیدشده از البسه مستعمل، روتختی، ملحفه و غیره می‌تواند به جلوگیری از شیوع ویروس كرونا كمك كند. هرچند این ماسك‌ها از نظر كیفیت و كارایی جایگزین ماسك‌های پزشكی نمی‌شود، در عوض تنفس راحت‌تر را ممكن می‌كند.