تراکتور - منصوریان؛ مثلث برمودا یا کوزه‌عسل

همه موانعی که آقای شماره‌10 باید از آن عبور کند

تراکتور - منصوریان؛ مثلث برمودا یا کوزه‌عسل

علیرضا منصوریان در فصل جدید به عنوان سرمربی تراکتور وارد لیگ می‌شود. شاید انتظارات او با انتظاری که هواداران از تیم محبوب‌شان دارند، متفاوت باشد. منصوریان حتی هنگامی که در استقلال یا ذوب‌آهن و نفت تهران هم بود، نتوانست به سمت قهرمانی حرکت کند و با تیم امید نیز کامیابی بزرگی در راه رسیدن به المپیک نداشت. حالا به تیمی آمده که به صورت بالقوه و از نگاه هوادارانش، یک مدعی قهرمانی است و این موضوع، کار منصوریان را سخت می‌کند اما در مسیر همکاری با پرشورها، مشکلات دیگری هم دارد که در این گزارش می‌خوانید:
 هجمه روی نیمکت علیمنصور
منصوریان در همین روزهای ابتدایی چندان مورد استقبال طرفداران تراکتور قرار نگرفته است. آنها در انتظار عقد قرارداد با علی دایی، علی کریمی، جواد نکونام و یا مربیان خارجی مهمی چون برانکو ایوانکوویچ و آندره‌آ استراماچونی بودند اما در نهایت، منصوریان نصیب‌شان شد. مربی‌ای که به خاطر نتایج ضعیف از استقلال و ذوب‌آهن برکنار شده بود. «علیمنصور» اگر کوه انگیزه هم باشد، باید با هجمه‌ای که به نیمکت وارد شده مبارزه کند. البته برخی مربیان پیشین تراکتور همچنان اعتقاد دارند توسط تعدادی معدود، جوی اطراف این تیم ساخته می‌شود که هر کسی سرمربی شد، فراری شود!
 کاپیتان‌ها می‌مانند؟
سوال اصلی اینجاست؛ حالا که منصوریان سرمربی شده، سه کاپیتان تیم‌ملی در تراکتور می‌مانند؟ مسعود شجاعی از نگاه برخی کارمندان باشگاه، سرمربی بعدی تیم است و شاید خیلی زود و در اواسط این فصل فوتبال را کنار بگذارد. اشکان دژاگه قصد دارد برای ادامه فوتبالش به آلمان بازگشته و در کنار خانواده باشد؛ حتی شده در تیم‌های دسته دوم یا سوم بازی کند. در نهایت احسان حاج صفی که حالا دیگر عکس‌های مربوط به حضور در تراکتور را از صفحه اینستاگرام خود پاک کرده و با این کار، برای طرفداران تیم یک کد خاص ارسال کرده است؛ احتمال ادامه همکاری من با باشگاه چیزی نزدیک به صفر است! می‌گویند احسان با باشگاه آریس یونان تمام کرده و رفتنی است هر چند مدیران باشگاه با حرارت خاصی در مورد سه کاپیتان تیم‌ملی فوتبال کشورمان حرف می‌زنند و اعتقاد دارند هر سه ماندنی هستند.
 داستان ترسناکی به نام تمدید
جدا از کاپیتان‌ها، شرایط ادامه همکاری سایر بازیکنان هم اصلا مشخص نیست. محمدرشید مظاهری و میلاد فخرالدینی که از تیم جدا شدند، محمدرضا آزادی هم پیام‌هایی برای جدایی فرستاد و البته رضا اسدی نیز اعلام کرده که نمی‌ماند چون قرار است لژیونر شود، اما تکلیف یکسری دیگر از بازیکنان هنوز مشخص نیست. مثلا رضا شکاری و ساسان انصاری هم درخواست جدایی داده‌اند و رضایتنامه می‌خواهند. ایمان سلیمی، محمدرضا اخباری، سعید مهری، محمدرضا خانزاده، میثم تیموری و اکبر ایمانی با این‌که قراردادشان ادامه دارد ولی معتقدند باید به لحاظ مالی دوباره بررسی شود. این موضوع با توجه به رقم‌های عنوان شده در باشگاه، ترسناک به نظر می‌رسد!
 ریسک بزرگ
البته منصوریان هم ریسک کرده که هدایت تراکتور را برعهده گرفته است زیرا مدیران باشگاه از تراکتور یک مثلث برمودا ساخته‌اند به طوری که هر مربی یا مدیری به این تیم وارد شده، عمر زیاد همکاری نداشته و خیلی زود قطع همکاری کرده است. این موضوع هیچ ارتباطی به عملکرد موفق یا ناموفق این مدیران و مربیان هم ندارد. از مصطفی دنیزلی گرفته تا ساکت الهامی، از جان توشاک تا یحیی گل‌محمدی، از تونی اولیویرا تا مجید جلالی، از آرطغرول ساغلام تا امیر قلعه‌نویی و از ژرژ لیکنز بلژیکی تا رسول خطیبی و فراز کمالوند و... همه آنها آمدند و رفتند و این همه تغییرات در کمتر از 10 سال رقم خورد. گاهی مدیران باشگاه در یک فصل اقدام به برکناری 3 سرمربی هم کرده‌اند! منصوریان هم حالا وارد این حلقه شده است.
 انتظارات را برآورده کن
منصوریان بازیکن تیم‌ملی و کاپیتان استقلال بوده و سال‌ها تجربه پشت کاراکترش دارد. او یکی از نمادهای استقلال به حساب می‌آید که همین امر از نگاه برخی هواداران تراکتور، دلیل خوبی است تا مورد انتقاد قرار بگیرد. ساکت الهامی با تراکتور قهرمان شده و حالا همه انتظار دارند منصوریان نتیجه بهتر و موفقیت بزرگ‌تری را رقم بزند. همه منتظرند تا او، انتظارات را برآورده کند. آیا این مربی جوان می‌تواند روند موفقیت‌هایش را از تراکتور شروع کند و از فرصت طلایی هدایت تراکتوری‌ها، بهترین بهره ممکن را ببرد یا او هم مثل خیلی از مربیانی که آمدند و رفتند، در این مثلث برمودا محو می‌شود؟