مرور و عبور

مرور و عبور

دخالت آمریكا در پرونده قضایی جاسوسان
سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان با رد اظهارات وزیر خارجه آمریكا و برخی مسؤولان این كشور درباره روند دادگاه شیراز آن را دخالت در امور داخلی ایران دانست و تقبیح كرد. حمیدرضا آصفی روز گذشته گفت كه از ابتدای محاكمه جاسوسان، مقامات آمریكایی تبلیغات خوددرصدد بوده‌اند دادگاه را از مسیر خود دور كنند. آصفی تصریح كرد: به‌رغم تمام فشارها و جوسازی‌ها، قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران با استقلال كامل و بدون ملاحظات سیاسی و بر‌اساس اراده‌ ملی رسیدگی به این پرونده را دنبال كرد و در جریان این دادگاه نیز رأفت اسلامی شامل حال همه مجرمان شد. (‌صفحه 13‌)



كمك مالی رهبر ی به یك دبیرستان روستایی
آیت‌ا... خامنه‌ای به‌دنبال پخش گزارشی از وضعیت نامطلوب ساختمان دبیرستان دخترانه چاه مبارك كه اردیبهشت امسال از بخش خبری شبكه یك پخش شد با ابراز تأسف از وضعیت این مدرسه مبلغ 650 میلیون ریال برای ساخت آن اهدا كردند.
مدیر‌كل نوسازی مدارس بوشهر در آیین بهره‌برداری از این دبیرستان گفت: ساخت این مدرسه با 587 متر‌مربع زیربنا و 1030 متر‌مربع محوطه‌سازی و 163 متر دیواركشی تیرماه امسال آغاز شد و شامل چهار كلاس درس، ‌آزمایشگاه و سرویس بهداشتی است و در هر نوبت ظرفیت پذیرش 160 دانش‌آموز را دارد. (‌صفحه 2)‌



نظر استاد دانشگاه هندی درباره امام علی‌(ع)
در دنیای امروز بیش از هر زمان دیگری مسلمانان نیاز به وحدت و یكپارچگی دارند و این از مهم‌ترین درس‌هایی است كه می‌شود از زندگی امیرالمومنین‌(ع) گرفت.
مدیر مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه جامعه ملیه دهلی‌نو با بیان این مطلب گفت: علی‌(ع) تمام زندگی پربركت خود را وقف اسلام و وحدت مسلمین كردند و زمانی كه رسول اكرم‌(ص) پیام اسلام را به اهل‌بیت خود ابلاغ فرمودند علی‌(ع) اولین كسی بود كه اسلام را با دل و جان پذیرا شد و قول داد زندگی‌اش را وقف ترویج اسلام كند. (‌صفحه 16‌)



گوشت و مسكن؛ بیشترین هزینه خانواده‌ها
گوشت در میان هزینه‌های خوراكی 24درصد و مسكن در هزینه‌های غیرخوراكی با 46درصد بیشترین هزینه‌ خانوار‌ها را به خود اختصاص داده‌است. مركز آمار ایران در گزارشی هزینه‌های قند، شكر و شیرینی‌ها را 5/14درصد، روغن‌ها و چربی‌ها را 5/7درصد، شیر و فرآورده‌های آن و تخم‌پرندگان را 4/14درصد، آرد، رشته، نان، غلات و فرآورده‌های آن را 8/23درصد اعلام كرد. بر‌اساس نتایج حاصل از آمارگیری هزینه‌ و درآمد خانوار در سال گذشته متوسط كل هزینه خالص سالانه یك خانوار شهری بالغ بر 20702 هزار ریال بوده كه نسبت به سال گذشته معادل 2/24درصد افزایش داشته‌است. (‌صفحه 4)



دریاچه ارومیه در یك قدمی مرگ
ادامه روند خشكسالی در سال‌های اخیر كه به موجب آن پسروی شدید آب دریاچه ارومیه را همراه داشته باعث اختلالاتی در محیط‌زیست و بروز مشكلاتی برای تاسیسات و ساحل‌نشینان شده است. مسؤول محیط طبیعی اداره‌كل حفاظت از محیط‌زیست استان آذربایجان غربی در این‌باره گفت: هم‌‌اكنون خط تراز آب دریاچه ارومیه 1275 متر ارزیابی شده كه این میزان نسبت به سال گذشته بیش از 120 سانتی‌متر كاهش نشان می‌دهد. از سال 74 تاكنون بیش از 280 سانتی‌متر از ارتفاع آب دریاچه ارومیه كاهش یافته‌است. (‌صفحه 4)




گفت‌وگو با محمد صالح‌علا درباره عاقبت نسیه‌فروشی
50درصد از تولید سری جدید مجموعه تلویزیونی عاقبت نسیه‌فروشی به پایان رسید. محمد صالح‌علا، تهیه‌كننده این مجموعه درباره توجه به جوانان در این اثر تلویزیونی گفت: جوانانی كه در جامعه ما مسیر زندگی‌شان را اشتباه انتخاب كرده‌اند فراوانند. یكی از وظایف رسانه فرهنگی مانند تلویزیون این است كه این مسائل را مطرح كند و به صورت زیرپوستی آیینه‌ای باشد برای آنهایی كه راه‌شان را گم كرده‌اند. به نظرم موضوعی كه در این سریال به آن می‌پردازیم جالب است، چون از قدیم ذهنیت عاقبت نسیه و نقد‌فروشی در مردم ما وجود دارد و با این‌گونه آثار ارتباط برقرار می‌كنند. (صفحه 3)
ضمیمه چار دیواری