6 وسیله ضروری در نجات خودرو

در پاییز و زمستان اگر خودروی شما در گل‌ولای یا برف فرو رود با همراه داشتن این وسایل می‌توانید آسان‌تر آن را بیرون بکشید

6 وسیله ضروری در نجات خودرو

هر قدر هم راننده محتاطی باشید و هنگام رانندگی همه موارد ایمنی را رعایت کنید، باز هم ممکن است خودروی شما در گل فرو برود و درآمدن از آن برای شما به چالشی بزرگ تبدیل شود. وقتی خودرو در گل یا خاک نرم گیر می‌کند، احساس می‌کنید با وجود این که تایرها می‌چرخند ولی خودرو حرکت نمی‌کند. حتما شما هم شنیده‌اید که در چنین شرایطی اصلا نباید پدال گاز را خیلی فشار داد! این کار فقط باعث می‌شود خودرو بیشتر و بیشتر در گل فرو برود که همین موضوع بیرون کشیدن آن را سخت‌تر می‌کند. در این وضعیت بهتر است به جای فشردن پدال گاز، آستین‌ها را بالا بزنید و خودتان به روش صحیح تایرهای خودرو را از گودال ایجاد شده زیر چرخ‌هایش به بیرون هدایت کنید. برای خلاص شدن از این شرایط تنها راه این است که خودتان را برای مواجهه با آن آماده نگه دارید و همیشه وسایل مورد نیاز را همراه داشته باشید.برگرفته از: Popular Mechanics

  دستکش کار
یکی از ابتدایی‌ترین لوازمی که هر راننده‌ای باید به‌همراه داشته باشد دستکش کار است. به احتمال زیاد هیچ‌کس دوست ندارد کثیفی و آلودگی را با زحمت زیاد از زیر ناخن‌های خود تمیز کند. آن هم وقتی با پوشیدن یک جفت دستکش کار می‌توانیم به آسانی از دست‌هایمان در برابر آلودگی و صدمات احتمالی محافظت کنیم.
فرض کنید خودرو در محیطی گل‌آلود و بسیار ناخوشایند گیر کرده یا در برف گرفتار شده باشید؛ مطمئنا در چنین شرایطی هر نوع دستکشی می‌تواند بسیار کمک حالتان باشد و دست‌های شما را از آلودگی و صدمه دیدن حفاظت کند. اما از طرف دیگر موتور، دستگاه انتقال قدرت و همچنین اگزوز خودرو هنگام استفاده از خودرو بسیار داغ و خطرناک می‌شود. در این صورت اگر از دستکش‌های لاتکس (مانند نیتریل Nitriel) استفاده کنید چنانچه سهوا دست‌هایتان با این اجزای بسیار داغ برخورد کند، می‌تواند به سوختگی‌های شدیدی منجر شود.
بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند همیشه یک جفت دستکش کار ضخیم در خودرویتان داشته باشید تا در مواقع اضطراری بتوانید بهتر و ایمن‌تر از دست‌های خود محافظت کنید.





زنجیر چرخ
واضح است که کاربرد زنجیر چرخ فقط محدود به مناطق برفی می‌شود و اگر خودروی شما در زمین گل‌آلود فرو برود، نمی‌توانید از این وسیله برای بیرون کشیدن آن کمک بگیرید. اما در سطوح برفی یا یخ زده بهترین راه برای جلوگیری از گیرافتادن خودرو، استفاده از زنجیر چرخ است. امروزه با پیشرفت فناوری، زنجیر چرخ‌هایی در بازار عرضه شده است که باز و بسته کردن آنها به مهارت خاصی نیاز ندارد و هرکسی می‌تواند از پس آن برآید. ضمنا بیشتر زنجیر چرخ‌ها شبیه طنابی پیچیده شده در اطراف تایر هستند تا این که شکلی مانند زنجیر واقعی داشته باشند!
برای نصب زنجیر چرخ بر روی تایر، کافی است مجموعه‌ای از زنجیرها و طناب‌های به‌هم تنیده شده را به شکل منظم دور تایر بپیچید و در نهایت طناب کشسانی که در مرکز تایر قرار می‌گیرد را بکشید تا همه چیز محکم سر جای خودش قرار بگیرد.
همان‌طور که اشاره شد از زنجیر چرخ برای پیشگیری از فرو رفتن خودرو در زمین‌های برفی یا گیرافتادن روی سطوح یخ‌زده استفاده می‌شود و باید قبل از بروز چنین حوادثی آن را روی تایرهای خودرویتان نصب کنید. بدیهی است که در چنین شرایطی استفاده از دستکش کار نیز می‌تواند از دست‌های شما در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت کرده و همچنین با گرم نگه‌داشتن دست‌ها، فرآیند بستن و باز کردن زنجیر چرخ را برایتان تسریع و تسهیل کند.



   تخته کمکی آج‌دار
وقتی که برف یا گل اضافی را با کمک بیل از جلوی تایرها پاک کرده و یک گودال در اطراف هر یک از تایرها حفر کردید، وقت استفاده از تخته‌های کمکی است. برای بیرون آوردن خودرو از داخل چاله، تایرها باید بتوانند به یک سطح آج‌دار گیر کنند و به خارج از گودال هدایت شوند؛ در غیر این صورت ممکن است دوباره مجبور به حفر چاله در اطراف آنها شوید؛ چاله‌ای که این بار قطعا بزرگ‌تر و پر زحمت‌تر خواهد بود!
برای مهیاکردن این سطح آج‌دار می‌توانید از هر چیزی که در شرایط بحرانی در اطرافتان وجود دارد استفاده کنید. برای مثال میلگردهای کلفت، شاخه‌های پهن و محکم درختان، یک پالت چوبی یا تخته سه‌لا، تکه‌ای از فرش یا قالی قدیمی یا قطعه‌ای کارتن یا مقوای ضخیم هم می‌تواند نقش تخته کمکی را ایفا کنند. حتی اگر هیچ‌کدام از این موارد در دسترس نبود هم می‌توانید از کفپوش خودرو برای کمک به درگیرشدن تایرها استفاده کنید. اما اگر شخصیت بسیار محتاطی دارید و قصد ندارید چیزی را به شانس و اقبال واگذار کنید، می‌توانید از قبل یک جفت تخته کمکی مخصوص از بازار تهیه کنید و در کنار بقیه وسایل اضطراری، همیشه در صندوق عقب خودرویتان به همراه داشته باشید. مزیت استفاده از این تخته‌های آماده این است که در اثر فشار وزن خودرو، در گل فرو نمی‌روند و همچنین از زیر تایرها لیز نمی‌خورند. ضمنا بعضی از مدل‌های تخته کمکی طوری طراحی شده‌اند که یک سر آنها پهن‌تر از سر دیگر است و می‌تواند نقش بیل را نیز ایفا کند!
پس از آنکه سطوح آج‌دار مناسب برای کمک به تایرهای خودرو را در موقعیت‌های مناسب قرار دادید، پای خود را بسیار آرام و آهسته روی پدال گاز فشار دهید تا زمان لازم را برای درگیرشدن تایرها با برجستگی‌های سطح کمکی به آنها بدهید.
در غیر این صورت اگر با عجله پدال گاز را بفشارید، تمام زحماتی که تا این مرحله برای حفر گودال و فرآهم‌آوردن سطح آج‌دار متحمل شدید به سرعت از بین می‌روند و در حالی که خودرو کوچک‌ترین حرکتی نمی‌کند، تایرها دوباره در جای خودشان می‌چرخند و بیشتر فرو می‌روند!




  طناب بکسل (یدک‌کش)
یکی دیگر از روش‌هایی که به کمک آن می‌توانید خودروی در گل مانده خود را بیرون بکشید، استفاده از طناب مخصوص برای بکسل کردن است. با همراه داشتن یک طناب بکسل در صورتی که خودرویتان در گل و لای فرو برود، دیگر جایی برای نگرانی نیست و به راحتی می‌توانید آن را از گودال بیرون بیاورید. فقط یک مشکل وجود دارد؛ برای بکسل‌کردن خودروی گیر افتاده، حتما به یک خودروی دیگر نیاز است!
البته کارشناسان معتقدند در طبیعت گردی و سفرهای ماجراجویانه، عاقلانه‌تر است که حداقل یک همسفر با خودروی مجزا داشته باشید. مخصوصا اگر از مناطق شهری دور می‌شوید و از جاده‌های کم‌تردد و بی‌راهه‌ها عبور می‌کنید، سفر با دو خودرو باعث می‌شود بتوانید یکدیگر را از خطرهای پیش رو مطلع کنید یا برای خلاص شدن از شرایط نامطلوب به هم کمک کنید. هنگام تهیه طناب بکسل باید توجه داشته باشید جنس و ضخامت آن مناسب بوده و توان تحمل وزن خودروی شما را داشته باشد. در انتخاب طناب بکسل دقت کنید نوعی از آن را بخرید که یکپارچه بوده و در هر سر آن حلقه‌ای به شیوه تا زدن و دوختن دنباله خود طناب ایجاد شده باشد! طناب‌هایی که دارای قلاب آهنی بوده و یکپارچه نیستند، ممکن است در کشش‌های شدید از نقطه اتصال قلاب پاره شوند که این امر بسیار خطرناک و حادثه آفرین است. یک نکته مهم در بکسل‌کردن خودرو این است که هرگز طناب بکسل را به بدنه یا سپرهای خودرو وصل نکنید. باید همیشه از قلاب‌هایی که زیر سپر خودرو به همین منظور تعبیه شده‌اند استفاده کنید تا آسیبی به سپرتان وارد نشود. در ضمن دقت کنید که طناب بکسل به گوشه‌های تیز خودرو یا به هر جسم بُرنده دیگری ساییده نشود.





  جک بالا برنده
جک بالا برنده دندانه‌دار از ملزومات رانندگان مسیرهای خارج از جاده (Off-road) است. جک اصلی (فابریک) که شرکت سازنده خودرو همراه آن ارائه می‌دهد، برای زمین‌های گل‌آلود یا خاک نرم و روان طراحی نشده است و در چنین شرایطی تقریبا ناکارآمد خواهد بود. مخصوصا در مورد خودروهای بیابان‌رو که ارتفاع زیادی از سطح زمین دارند و همین امر باعث می‌شود در صورتی که خودرو در گل و لای گیر بیافتد، نیاز به جک بالابر دندانه‌ای بیشتر احساس شود.
کاربرد جک بالا برنده هنگامی که تایرهای خودرو در گل، خاک روان یا برف فرو رفته باشند بسیار به چشم می‌آید. در چنین شرایطی با استفاده از یک جک دندانه‌دار، به راحتی می‌توانید هریک از تایرهای گیر افتاده را بالا برده و تخته های کمکی را زیر آنها قرار دهید. اما اگر خودرو در تنگنا گیر بیفتد و تایرها در دسترس نباشند، چه باید کرد؟ حتی گاهی ممکن است دسترسی به تایر امکان‌پذیر باشد ولی فضای کافی برای برپا کردن جک وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی می‌توان از جک بالابر دنده‌ای به عنوان یک نوع بکسل دستی استفاده کرد! برای این کار فقط به دو تکه طناب بکسل با ضخامت و طول مناسب نیاز دارید. یک سر جک را با استفاده از زنجیر یا طناب بکسل به قسمتی مناسب از بدنه خودرو متصل کنید. در صورت امکان بهتر است از قلاب‌های مخصوص بکسل‌کردن استفاده کنید که معمولا در جلو یا عقب خودرو تعبیه شده‌اند. سپس باید سر دیگر جک را به جسمی سنگین و ثابت وصل کنید. معمولا می‌توان از تنه یک درخت نیرومند یا تیر چراغ برق به عنوان تکیه‌گاه استفاده کرد. حال اگر دسته اهرم جک را در جهت جمع و بسته شدن آن حرکت دهید، می‌توانید خودروی در گل فرو رفته خود را از گودال بیرون بکشید!




  بیل
بیل یا بیلچه‌ای که بتوان با کمک آن شن، گل یا برف اضافی را از سر راه تایرهای خودرو کنار زد، قطعا از پر کاربردترین و ضروری‌ترین لوازمی است که برای نجات دادن خودروی گیر افتاده مورد نیاز است. البته در چنین شرایطی هر چیزی که بتوانید با آن در اطراف تایرها چاله‌ای حفر کنید و آنها را به سمت بیرون گودال بکشید مفید خواهد بود، حتی دست‌هایتان! ولی قطعا در این فرآیند داشتن یک بیل می‌تواند سرعت و سهولت کار را بسیار بالا ببرد. مثلا اگر هر چهار چرخ خودرو در گل فرو رفته باشد، همراه داشتن بیل یا بیلچه می‌تواند از آسیب رسیدن به دست‌ها و کمرتان جلوگیری کند! بیل دسته بلند، گزینه‌ای ارزان و در دسترس است. اما اگر صندوق عقب خودروی شما فضای محدودی داشته باشد، می‌توانید از بیل‌هایی که دسته تاشو دارند استفاده کنید یا حتی به یک بیلچه باغبانی بسنده کنید. در هر صورت داشتن هر نوع بیل یا بیلچه‌ای در خودرو ضروری به نظر می‌رسد.