آقارسول و دیگران

آیا تاكنون عكس‌های جنگی رسول ملاقلی‌پور را دیده‌اید؟

آقارسول و دیگران



زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور را با فیلم‌های دفاع مقدسی‌اش می‌شناسیم اما او حضوری پررنگ در جبهه‌های حق علیه باطل داشت و از نخستین روزهای آغازین جنگ تحمیلی، عكس‌های بسیاری ثبت كرده است. او نویسنده و كارگردان سینمای دفاع مقدس بود و بارها با آثارش نامزد دریافت سیمرغ بلورین فیلم فجر شد و با «پرواز در شب» سیمرغ بلورین بهترین فیلم را در سال دریافت كرد.
او نخستین فیلم دفاع مقدسی خود به نام «نینوا» را در سال ۱۳۶۲ مقابل دوربین برد اما پیش از آن هم در جبهه‌های حق علیه باطل فعالیت داشت و به عكاسی و مستندسازی اتفاقات جنگ مشغول بود. ملاقلی‌پور در نخستین روزهای جنگ به عنوان عكاس و خبرنگار در خرمشهر حضور پیدا كرد و تا زمان سقوط شهر و تبدیل آن به خونین‌شهر به عكاسی از حوادث و مقاومت‌های مردمی می‌پرداخت.
این روزها بخشی از عكس‌های ثبت‌شده توسط این كارگردان فقید سینما در نمایشگاه عكس تصویر مقدس در باغ موزه هنر ایرانی به نمایش درآمده است. در این نمایشگاه آثار عكاسان دیگری ازجمله سعید صادقی، سیف‌ا... شیخی، سعید فراتصه، اسعد نقشبندی، مرتضی اكبری، جاویدالاثر كاظم اخوان، یعقوب راهواره، منوچهر قلمچی، داریوش گودرزی‌كیا، مهرزاد ارشدی و مهدی جمشیدی هم به نمایش گذاشته شده است.
این نمایشگاه متشكل از ۲۵ تابلوی عكس از آثار فاخر و به‌جامانده از عكاسان دفاع مقدس است كه طی دوران حضور   آنها  در جنگ تحمیلی عكاسی شده است. تصاویر برخی از عكس‌های این نمایشگاه در كتاب خرمشهر (جنگ تحمیلی دفاع در برابر تجاوز ۸) به چاپ رسیده است.
یكی از عكس‌های موجود در این نمایشگاه هم این روزها دست به دست می‌چرخد و متعلق به بهرام محمدی‌فرد است. عكس یك روز قبل از سقوط خرمشهر را نشان می‌دهد كه طی آن، پنج رزمنده به سمت ارتش پرشمار عراق در آن‌سوی «پل قدیم» می‌روند؛ پلی كه بعدها به «پل آزادی» مشهور شد و اكنون ۶۰ساله است.
نمایشگاه عكس «تصویر مقدس» از ۳۱ شهریورماه تا هفتم مهرماه ۱۳۹۹ از ساعت ۱۰ تا ۱۶ به غیر از ایام تعطیل در نگارخانه پردیس باغ موزه هنر ایرانی برپاست.