عملیات نجات  در عمق چاه

زن جوان گرفتار در چاه با فداکاری امدادگر اورژانس از مرگ نجات یافت

عملیات نجات در عمق چاه

یک هفته پیش بی‌احتیاطی در پوشاندن یک چاه 30 متری در تهران باعث شد یک جوان در آن سقوط کند، البته خدا با او یار بود که جز چند جراحت ساده، استخوان‌هایش خرد نشد یا فوت نکرد. مشابه همین حادثه هم این‌بار در روستای جزه در منطقه کوهپایه بین اصفهان و نائین تکرار شد و زن جوانی داخل یک چاه 10 متری سقوط کرد.
روزحادثه، زن جوان در حال برگشت از خرید بود و کالسکه کودکش هم همراه او بود. همین‌طور که کالسکه فرزندش را هل می‌داد، ناگهان زیرپایش خالی شد. ثانیه‌هایی بعد وقتی کمی هوش و حواسش سرجایش آمد، خود را گرفتار در چاه عمیقی دید و کالسکه فرزند کوچکش هم به حال خود رها شده بود. چاه عمیق‌تر از آن بود که زن بتواند از آن خارج شود.
شاه‌میزرایی، همسر زن حادثه‌دیده در مورد این حادثه می‌گوید: «بعد از وقوع حادثه، مغازه‌داری که آن‌جا بود، با آتش‌نشانی منطقه تماس گرفت و درخواست کمک کرد که گفتند تجهیزات و امکانات لازم را برای خارج‌کردن مصدوم نداریم. هلال‌احمر هم گفته بود مجوز نداریم. بعد از آن با اورژانس اصفهان تماس گرفتند و درخواست کمک کردند.»
امید زندوانی، تکنیسین اورژانس اصفهان دراین‌باره می‌گوید: « با اعلام خبر و پس از چند دقیقه در محل حادثه حاضر و متوجه شدیم، دهانه این چاه را با چوب پوشانده بودند و این خانم هنگام ردشدن از روی دهانه و به علت پوسیدگی چوب‌ها درون آن سقوط کرده بود. بعضی از اهالی می‌خواستند او را از چاه خارج کنند، اما از آنجا که احتمال قطع نخاع و واردشدن آسیب بیشتر وجود داشت و از طرفی ممکن بود خود نیز دچار حادثه شوند به آنها گفتم هیچ اقدامی نکنند. از یک مقنی درخواست یک چرخ چاه‌کنی کردم و بعد از این‌که چرخ را آورد، می‌خواست وارد آن شود که اجازه ندادم. با توجه به این‌که احتمال ریزش چاه و به‌خطرافتادن جان مصدوم وجود نداشت، معطل نکرده به خودم طناب بستم و وارد چاه شدم و پس از فیکس‌کردن بدن مصدوم او را از چاه خارج کردم؛ البته خارج‌کردن از چاه جزو وظایف اورژانس نیست. پس از معاینه مشخص شد دست و پای سمت چپ مصدوم ورم کرده، کمر درد شدید داشته و سمت چپ پیشانی‌اش هم ضربه خورده بود. به همین دلیل بیمار را با آمبولانس به بیمارستان حشمتیه نائین منتقل کردیم تا اقدامات درمانی لازم روی او انجام شود.» همسر زن حادثه‌دیده ادامه می‌دهد: «تکنیسین اورژانس اصفهان در آن شرایط فداکاری کرد و جزو وظایف‌شان نبود که وارد چاه شود. خدا را شکر همسرم دچار شکستگی نشد و فقط در قسمت ستون فقرات، کمر و دست و پای چپ احساس درد می‌کرد، اما سوالم این است که چرا آتش‌نشانی منطقه امکانات و تجهیزات کافی در اختیار نداشت که عملیات را انجام دهد و اورژانس اصفهان به آن ورود کرد؟»