نسخه Pdf

14 iOS ؛ تغییراتی بزرگ در دنیای آیفون

14 iOS ؛ تغییراتی بزرگ در دنیای آیفون

به‌تازگی نسخه جدید سیستم‌عامل همراه محبوب اپل با نام 14 iOS برای كاربران آیفون ارائه شده است؛ سیستم‌عاملی كه همزمان با معرفی آیپدها و اپل‌واچ‌های جدید این شركت در دسترس كاربران قرار گرفت. iOS 14 نسبت به نسخه‌ قبلی برتری‌هایی دارد كه كاربری آن را برای آیفون‌دارها آسان‌تر می‌كند. در ترفند این هفته نگاهی انداخته‌ایم به قابلیت‌های ویژه این سیستم‌عامل تا ببینیم مهم‌ترین تغییرات چیست.

احمد محمدحسینی / مدیر تیم QA

 مدیریت استفاده از نرم‌افزارها
نخستین موردی كه در این سیستم‌عامل به چشم می‌آید، كنترل بیشتر كاربران در استفاده از اپلیكیشن‌های مختلف است. این موضوع در چند بعد مختلف مورد استفاده قرار گرفته و بسیاری از قابلیت‌های ویژه iOS 14 روی آن تمركز داشته‌اند.
نخستین مورد مربوط به صفحه اصلی دستگاه است كه موجب می‌شود كاربران بتوانند یك كتابخانه كامل از نرم‌افزارهای خود را در آن داشته باشند. به این ترتیب كیفیت استفاده از اپلیكیشن‌ها به‌شدت افزایش یافته و دسترسی به آنها منظم‌تر و سریع‌تر شده است.
در كنار این موضوع، امكان استفاده از ویجت‌ها نیز برای این سیستم‌عامل مهیا شده تا سرانجام كاربران iOS 14 بتوانند دسترسی سریع و اختصاصی به بخش‌های مختلف نرم‌‌افزارها را در قالب ویجت‌ها در اختیار داشته باشند. سیستمی به نام Today View برای این نسخه طراحی شده تا مدیریت ویجت‌ها در این نسخه، تخصصی‌تر انجام شود. با این حال با توجه به كم‌تجربه بودن اپل در این زمینه می‌توان انتظار بروز اختلالاتی را داشت كه احتمالا با عرضه به‌روزرسانی‌ها در آینده حل خواهد شد.
دیگر ویژگی كنترلی اپلیكیشن‌ها در این سیستم‌عامل، امكان بسیار جذاب و منحصر‌به‌فردی به نام «اپ كلیپس» است. با این قابلیت، كاربران می‌توانند به جای دانلود نسخه كامل نرم‌افزار روی تلفن همراه خود، سراغ دریافت نسخه‌ای سبك‌تر و با قابلیت‌های محدود‌تر بروند. به این ترتیب استفاده از فضای داخلی دستگاه بسیار مناسب‌تر و مفیدتر شده و به همین دلیل نیز پیش‌بینی می‌شود این قابلیت در آینده‌ای نه‌چندان دور به استاندارد در استفاده از نرم‌افزارها تبدیل شود.
آخرین تغییر در این زمینه، استفاده از اپلیكیشن‌های مختلف در وضعیت تصویر در تصویر است. این قابلیت باعث می‌شود در استفاده از نرم‌افزارها آزادی عمل بیشتری داشته باشید و بخش‌های مختلف نمایشگر را به دو نرم‌‌افزار مختلف اختصاص دهید. با این حال، این خصوصیت مشكلاتی نیز داشته است؛ برای مثال تنها دو روز پس از عرضه iOS14، یوتیوب به‌طور موقت پشتیبانی از آن را پایان داد، زیرا اختلالات بسیاری در استفاده از پخش‌كننده تصاویر یوتیوب در حالت تصویر در تصویر گزارش شده است.
 بهینه‌سازی پوسته گرافیكی
نسخه 14 سیستم‌عامل iOS در این زمینه عملكرد مناسبی داشته است و بسیاری از اپلیكیشن‌ها با ظاهری متفاوت عرضه شده‌اند، ولی بر اساس بررسی‌های اولیه، چند مورد برجسته‌تر بوده‌اند.
نخستین تغییر برجسته گرافیكی، در بخش قبلی نیز حضور داشت. این بهینه‌سازی گرافیكی مربوط به صفحه اصلی دستگاه است كه از نظر ظاهری با استفاده از ویجت‌ها و كتابخانه نرم‌افزارها، عملا صفحه خانه این سیستم‌عامل را وارد حال و هوایی متفاوت كرده است.
دیگر بهینه‌سازی گرافیكی مهم مربوط به دستیار هوشمند صوتی اپل یعنی سیری است. این دستیار هوشمند صوتی در iOS 14 شاهد یك تغییر بزرگ در رابط كاربری بوده است كه مسلما استفاده از آن را آسان‌تر از قبل خواهد كرد. ساختار ایموجی‌ها نیز از موارد دیگری است كه باید به آن اشاره كرد؛ ایموجی‌های واقعیت افزوده در این نسخه بسیار درخشان‌تر از قبل هستند و تنوع بیشتری را برای كاربران به همراه آورده‌اند.
 بهینه‌سازی عملكرد نرم‌افزارها
نخستین نرم‌افزاری كه از نظر كاربری بهینه‌سازی شده، پیام‌رسان iOS است. Messages كه برخی امكانات ابتدایی و مرسوم را نداشت، سرانجام این موارد را به كاربران خود ارائه كرده‌است. قابلیت‌هایی مانند پین‌كردن پیام‌ها، پاسخ‌ دادن به پیام‌های خاص و مواردی از این نوع سرانجام به سیستم چت در iOS اضافه شده‌ است.
دیگر مورد بهینه‌سازی شده نرم‌افزاری، دوربین دستگاه‌های این سیستم‌عامل است. دوربین آیفون در iOS 14 با بهینه‌سازی در عملكرد فیلمبرداری و انعطاف‌پذیری بیشتر در زمینه فریم ریت
(Frame rate) و رزولوشن همراه بوده است كه مسلما روی نسخه‌های جدیدتر آیفون بیشتر به چشم خواهد آمد. نقشه اپل نیز در این نسخه بسیار پایدارتر و نیرومندتر شده و به همین دلیل می‌توان انتظار داشت كیفیت مسیریابی به‌طور چشمگیری بهتر از قبل باشد. بر‌اساس اعلام رسمی اپل، نقشه‌های داخلی آمریكا با دقت به‌مراتب بیشتری نسبت به نسخه‌های قبلی برای iOS 14 پیاده‌سازی شده‌اند.
یك چراغ ویژه نیز برای این سیستم‌عامل در نظر گرفته شده‌است كه موجب می‌شود كاربران بتوانند از مواردی مانند روشن بودن دوربین یا شنود مكالمات آگاه شوند و این موارد نیز در عملكرد نرم‌افزاری دستگاه میزبان تاثیر بسزایی خواهد داشت.
همان‌طور كه می‌بینید بسیاری از این قابلیت‌ها پیش از این در سیستم‌عامل اندروید وجود داشته‌اند ولی با رفع این كمبود‌ها و بهینه‌سازی‌های اختصاصی می‌توان انتظار داشت كه كاربری‌های بیشتری برای دستگاه‌های مجهز به iOS قابل دسترس باشد.