روی موج رقابت

روی موج رقابت

وقتی حرف از مسابقه به میان می‌آید، نفس‌ها در سینه حبس می‌شود، زیرا رقابت آدرنالین خون را بالا می‌برد. به همین دلیل برنامه‌سازان هم با علم به این موضوع، مسابقات متنوعی را برای مخاطبان تهیه و پخش می‌کنند. البته کار برنامه‌سازان رادیو در مقایسه با تلویزیون تفاوت زیادی دارد، زیرا تهیه‌کننده مسابقات تلویزیونی می‌تواند با بهره بردن از یک دکور جذاب، نگاه بینندگان را بدزد. حتی برخی مسابقات به شکل میدانی تولید می‌شود تا رقابت برای بینندگان جذاب‌تر باشد، اما تهیه‌کنندگان رادیو فقط از طریق صدا باید آدرنالین شنوندگان را بالا ببرند و همین کار را دشوارتر می‌کند. با این حال اگر به شبکه‌های مختلف رادیو نگاهی داشته باشید، متوجه می‌شوید هر یک از شبکه‌ها متناسب با سلایق مخاطبان، مسابقات جذابی را روانه آنتن می‌کنند که شرکت‌کنندگان بسیاری درگیر رقابت چنین مسابقاتی می‌شوند. همین موضوع دلیلی شد تا ما نگاهی به مسابقات مختلف رادیویی داشته باشیم و از جذابیت‌هایش بگوییم.

چه خبر از گویندگان؟
نام: یک، دو، صدا
زمان پخش : شنبه تا چهارشنبه ساعت 17 و 30 دقیقه
مجری: نسیم رفیعی
توضیحات: مهدی ساعی، تهیه‌کننده: برنامه‌ریزی به این شکل است که در هر ساعت فقط ۱۰ نفر در استودیو حاضر شده و زمان‌بندی مشخصی برای حضور شرکت‌کنندگان وجود دارد. راه‌یافتگان مسابقه در گروه‌های سه‌نفری در بخش‌های مختلفی همچون گویندگی مبتنی بر متن، بداهه‌گویی، حکایت و شعرخوانی با هم رقابت می‌کنند.



اطلاعات عمومی و بازی

نام: بازی باز
زمان پخش: شنبه تا چهارشنبه
توضیحات: حامد مرادیان، تهیه‌کننده: این مسابقه از دو بخش اطلاعات عمومی و بازی تشکیل شده‌است. این یک برنامه نرم‌افزاری رادیویی است که همزمان تمام مردم می‌توانند در آن شرکت کنند.
هدف از تولید این برنامه شرکت کردن تمام مخاطبان رادیو در مسابقه است؛ به این شکل که تمام شنونده‌ها می‌توانند با نصب کردن نرم‌افزار بازی باز در این مسابقه شرکت کنند.
رقابت سرایش شعر طنز
نام: نون بده
زمان پخش: پنجشنبه و جمعه ساعت 18
توضیحات: استاد احمد، تهیه‌کننده: برنامه نون بده یک رقابت سرایش شعر طنز توسط شاعران طنزپرداز جوان است و مخاطبانی که توانایی سرودن شعر طنز دارند، می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند. این برنامه در قالب مسابقه و طنز سعی دارد فاصله میان مردم و به خصوص جوانان با ادبیات ارزشمند فارسی را کمتر کند.  در این مسابقه قطعه 20ثانیه‌ای از صداهای مختلف از جمله دیالوگ‌های ماندگار از فیلم‌های مطرح و... پخش می‌شود.
رقابت میان تاریخ و فرهنگ
نام: چوب‌خط
زمان پخش: شنبه تا چهارشنبه ساعت 14
گوینده: حسن اسماعیل‌پور
توضیحات: منصوره توحیدلو: در مسابقه چوب‌خط سوالاتی در قالب طنز نمایشی توسط سه شخصیت اجرا و سؤالات مسابقه طوری مطرح می‌شود که به موضوعات تاریخی، فرهنگی و آداب و رسوم مردم ایران در قالب نمایش‌های کوتاه می‌پردازد. تشویق شرکت‌کنندگان این برنامه نیز متناسب با فضای سؤالات و معمولا با نوازندگی محلی و به صورت زنده پخش می‌شود.
رقابت اپلیکیشنی
نام: مسابقه بی‌سابقه
زمان پخش: پنجشنبه و جمعه ساعت 19
مجری: سیاوش عقدایی
توضیحات: سیاوش عقدایی، گوینده: تمام مخاطبان رادیو می‌توانند در آن شرکت کنند و محدودیتی برای تعداد شرکت‌کنندگان در رادیو وجود ندارد. تمام شرکت‌کنندگان به دو گروه تقسیم می‌شوند و از طریق رادیو و یک نرم‌افزار به رقابت می‌پردازند. از آغاز برنامه، مردم در اپلیکیشن با سوالی مواجه می‌شوند که پاسخ دو گزینه‌ای بلی یا خیر یا موافقم و مخالفم دارد.



چالش‌های نسل‌ها
نام: سه نسل
زمان پخش: جمعه ساعت 17 و 5 دقیقه
مجری: فیروزه آدابی
توضیحات: ملیحه کاظمی، تهیه‌کننده: سه نسل با محوریت تعامل بین سه نسل از خانواده و ارزش‌گذاری به بنیان خانواده و با هدف ارتقای سطح اطلاعات عمومی مخاطبان در حوزه‌های مختلف سلامت شکل گرفته‌است. شرکت‌کنندگان در این برنامه به‌صورت حضوری شرکت می‌کنند اما در حال‌حاضر به جهت همه‌گیری کرونا این مسابقه به صورت تلفنی ضبط می‌شود.
رقابت میان غذاها
نام:  هرم طلایی
زمان پخش: شنبه تا چهارشنبه ساعت 16 و 30 دقیقه
مجری: معصومه نوازنی
توضیحات: سولماز عطایی، تهیه‌کننده: ایده اصلی این برنامه از هرم غذایی برداشته شده و با توجه به اهمیت فراوان هرم غذایی سوالات این مسابقه در این خصوص است. مسابقه هرم طلایی با دو شرکت‌کننده تلفنی آغاز می‌شود که در ابتدای برنامه   BMI شرکت‌کننده‌ها محاسبه می‌شود که در صورت مناسب بودن BMI یک ستاره به آنها تعلق می‌گیرد.



رقابت هیجان انگیز
نام: 021
زمان پخش: شنبه تا پنجشنبه ساعت17 و 45 دقیقه
توضیحات: مهدی مجنونی، تهیه‌کننده: هر روز دو شرکت‌کننده داریم که همزمان به روی خط می‌آیند و با همدیگر به رقابت می‌پردازند. در این مسابقه بخش‌های مختلفی از جمله اطلاعات عمومی، خلاقیت، تشخیص صدای خواننده و بخش فرهنگی، ورزشی وجود دارد. در بخش فیلم و صدا نیز برشی از یک فیلم‌سینمایی یا سریال تلویزیونی پش می‌شود.
تکرار کلمات سخت
نام: زنگ تفریح
زمان پخش: روزهای جمعه ساعت 9
توضیحات: ساناز باقری تهیه‌کننده: مسابقه زنگ تفریح مسابقه‌ای مهیج، شاد و سرگرم کننده‌است که بین دانش‌آموزان مدارس دخترانه و پسرانه در مقاطع مختلف و در گروه سنی 10 تا 17 سال به صورت حضوری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود. تکرار کلمات سخت، بازیگری، جمله‌سازی، کشف المثل، سوالات‌عمومی، گردونه شانس و... از دیگر آیتم‌های این برنامه است.



مسابقه فرزندآوری
نام: قند و فرزند
زمان پخش: پنجشنبه‌ها ساعت14 و 30 دقیقه
مجری: نگین خواجه‌نصیر و علیرضا تابان
توضیحات: مهدی دادجو، تهیه‌کننده: قند و فرزند نخستین مسابقه در رسانه ملی با محوریت فرزندآوری ویژه زوج‌های جوان است و بین زوجین برگزار می‌شود که شامل بخش‌های شناخت همسران نسبت به یکدیگر، نامگذاری فرزندان و تربیت فرزند است که در بخش تربیت فرزند یکی از زوجین نقش فرزند را بازی می‌کنند.
باز هم مشاعره
نام: حریر سخن
زمان پخش: چهارشنبه تا شنبه ساعت 11 و 30 دقیقه
توضیحات: سیدهادی موسوی‌نژاد، تهیه‌کننده: این مسابقه سه مرحله دارد و با مشاعره مشروط آغاز و با مشاعره کلمه پایانی به پایان می‌رسد و برگزیدگان با برندگان ضبط‌های قبلی مشاعره کرده تا برنده نهایی مشخص شود.
نویسندگان مستعد
نام: از واژه تا صدا
زمان پخش: سه‌شنبه‌ها و جمعه‌ها ساعت 20 و 45 دقیقه
مجری: نگین خواجه‌نصیر و سیددانیال معنوی
توضیحات: یلدا احتشامی، تهیه‌کننده: هدف کشف استعدادهای برتر در نویسندگی است.



آزمون هنرهای نمایشی
نام: روی موج نمایش
زمان پخش: هر روز ساعت 24
گویندگان: آشا محرابی، ایوب آقاخانی، احمدگنجی، بهناز بستان‌دوست و فریبا متخصص
توضیحات: مهدی نمینی‌مقدم، تهیه‌کننده: سوالات برگرفته از هنرهای نمایشی است و هدف برنامه اطلاع‌رسانی، آگاهی دادن و آشنایی با اصطلاحات هنرهای نمایشی، سبک‌ها، مکتب‌های ادبی و هنری به مخاطبان است. پرسش‌ها به‌صورت چهارگزینه‌ای و تخصصی است.
استعدادهای نمایشنامه‌نویسی
نام: نقش‌قلم
زمان پخش: پنجشنبه‌ها ساعت 20 و 30 دقیقه
مجری: ایوب آقاخانی
توضیحات: علی بهرامی، تهیه‌کننده: با هدف کشف استعدادهای جدید برای نمایشنامه‌نویسی رادیویی شکل گرفته‌است. پس از ارزیابی آثار ارسالی، آثار برگزیدگان خریداری و در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو در قالب نمایش رادیویی ساخته می‌شود. برای برگزیدگان دوره آموزشی برگزار و در صورت موفقیت با رادیو نمایش همکاری  می‌کنند.
خوانش کتاب‌های رده سنی
نام: دانایی، توانایی
زمان پخش: شنبه تا چهارشنبه ساعت 17
توضیحات: اشرف اشرف‌نژاد، تهیه‌کننده: این مسابقه خوانش کتاب ویژه رده سنی نوجوان در سطح اول و دوم دبیرستان است که شرکت‌کنندگان می‌توانند با مراجعه به سایت نمایش به سوالات چهارگزینه‌ای پاسخ دهند. معمولا برنامه‌های رادیویی مربوط به بزرگسالان است و جا دارد که رادیو برنامه‌های ویژه‌ای برای نوجوانان در حوزه‌های مختلف داشته باشد.



بیست سؤالی!
نام: برد برد
زمان پخش: یکشنبه و سه‌شنبه ساعت 11‌و 30 دقیقه
مجری: رضا شجاعی
توضیحات:ساریا چهری، تهیه‌کننده: مسابقه برد برد شبیه به یک مسابقه بیست‌سوالی است که شرکت‌کننده‌های این مسابقه حتما باید با هم آشنایی داشته باشند، آنها موردی را انتخاب می‌کنند و با حدس زدن که این‌که طرف مقابل چه چیزی انتخاب کرده، به جواب سوال می‌رسند. در این برنامه برد و باخت مطرح نیست.
چه خبر از آقا و خانم
 نام: آقا باش خانم باش
زمان پخش: رادیو صبا/روزهای زوج ساعت12
مجری: فاطمه عباسی و امین ضیائی
توضیحات: فرشته علیپور، تهیه‌کننده: این مسابقه با رویکرد شناخت همسران از یکدیگر و روابط عاطفی آنها تهیه شده و در چهار مرحله برگزار می‌شود. در مرحله اول چند سوال از آقا و خانم پرسیده می‌شود. در مرحله دوم یک قطعه نمایشی با محوریت خانواده و زندگی مشترک است. در مرحله سوم نیز برخی اطلاعات عمومی از خانم و آقا پرسیده می‌شود و مرحله چهارم بیان احساسات است.
تمرکز ذهن
نام: یادم تو را فراموش
زمان پخش: روزهای زوج ساعت 13 و 25 دقیقه
مجری: محمد مطلب
توضیحات: مژده آقامحمدی، تهیه‌کننده: این مسابقه با رویکرد طنز در راستای تمرکز ذهن است. با شرکت‌کننده‌های مسابقه بدون اطلاع قبلی تماس گرفته می‌شود. برنامه در فضایی شاد و طنز آغاز می‌شود. مجری و شرکت‌کننده هر کدام کلمه‌ای انتخاب کرده که در طول مسابقه اگر به زبان بیاورند طرف مقابل باید از عبارت (یادم) استفاده کند.
در این شبکه مسابقات زیر چتر ترانه، دو در بیست، همپای صبا و کیف کوک هم پخش می‌شود.




محک اطلاعات ورزشی
نام: سوت تا سکو
زمان پخش: همه روزه ساعت 21
توضیحات: خاکپور،مدیر گروه تفریحات رادیو ورزش: در این مسابقه که با حضور دو شرکت‌کننده تلفنی به همراه مسابقه مخاطبان ارائه شده‌است، اطلاعات ورزشی مخاطبان رادیو ورزش سنجیده خواهد شد. مخاطبان با شرکت در مسابقه ضمن بهره گیری از اطلاعات ارائه شده و افزوده شدن دانش ورزشی از یک مسابقه مهیج و سرگرم کننده نیز لذت خواهند برد. شناخت توانمندی‌های شرکت‌کنندگان در زمینه گزارشگری ورزشی و غیره اهداف برنامه است.


باران سکه‌ها
نام: سکه‌ها
زمان پخش: شنبه تا چهارشنبه ساعت 14 و 5 دقیقه
توضیحات: علیزاده، مدیر طرح و برنامه رادیو اقتصاد: در این مسابقه سه نفر از مخاطبان به‌صورت زنده تماس تلفنی می‌گیرند و به سؤالات اقتصادی و اجتماعی جواب می‌دهند که در پایان یک نفر از آنان برای حضور در مسابقه پایانی که روز چهارشنبه هر هفته است، برای رقابت معرفی می‌شود. این کار در گروه صنعت و بازرگانی رادیو اقتصاد تولید شده است.



کتاب و کتابخوانی
نام: یار مهربان
زمان پخش: شنبه تا پنجشنبه ساعت 16 و 30 دقیقه
توضیحات: روح ا... شجاعی، تهیه‌کننده: به منظور تشویق مخاطبان به کتاب و کتابخوانی و بیانات رهبر معظم انقلاب  در قالب کتاب‌های رمان و ارزشی تهیه شده ‌است. در زمان پخش برنامه، به مدت 10 دقیقه، چهار سوال از فصل‌هایی از کتاب که به مخاطب معرفی شده از رادیو پخش می‌شود و همزمان در فضای مجازی نیز و رادیو نما، سوالات به صورت تصویری و صوتی قرار داده می‌شود.