مرور و عبور

مرور و عبور

جدیدی در رویای مدال طلا
عباس جدیدی سال قبل در مسابقه‌های جهانی آنکارا برای نخستین‌بار به عنوان یک کشتی‌گیر 130 کیلویی ظاهر شد و با یک شکست در مبارزه‌ای پایاپای در برابر غول کشتی روسیه (آندرو شومیلین) به مدال برنز دست پیدا کرد. اگر جدیدی در بازی‌های المپیک سیدنی به مدال طلا دست پیدا کند نخستین کشتی‌گیر فوق‌سنگین ایران خواهد بود که در تاریخ 52 ساله حضور ایران در بازی‌های المپیک صاحب مدال می‌شود.
عباس‌آقا چقدر آماده‌ای؟
من بعد از مسابقات جهانی آنکارا در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکردم، اما تمرینات خود را از سه ماه قبل شروع کرده و تقریبا آماده‌ام و امیدوارم در روزهای آینده بیشتر آماده شوم.
به نظر می‌رسد تنها کشتی‌گیری هستی که مشکل اضافه‌وزن نداری.با چند کیلو وزن به مصاف 130 کیلویی‌های حاضر در المپیک می‌روی؟
من 115 کیلویی‌ام و پارسال در مسابقات آنکارا وزنم کمتر بود البته چند کیلو بالا یا پایین تاثیری در روند کشتی گرفتنم نخواهد داشت، ولی این را می‌دانم که یکی از سبک‌ترین کشتی‌گیران 130 کیلویی در المپیک سیدنی خواهم بود.
با چه هدفی به سیدنی می‌روی؟
 فقط به قهرمانی فکر می‌کنم و امیدوارم به این هدف برسم. (صفحه11)‌



هواپیمای ایرانی روی خط تولید
نخستین هواپیمای مسافربری ساخت ایران که در شرکت‌های وابسته به وزارت دفاع ساخته‌شده روی خط تولید قرار گرفت.بهره‌برداری از این هواپیمای مسافربری پس از 60 روز آزمایش و ایمنی تست‌های پرواز در دهه فجر آغاز خواهد شد.
با تولید 80 فروند هواپیمای ایران 140، چهار هزار صندلی به ناوگان هواپیمایی کشور اضافه خواهد شد. نخستین بالگرد تهاجمی تولید‌شده نیز در شرکت صنایع هواپیماسازی ایران پرواز آزمایشی خود را با موفقیت انجام داد. (صفحه13)



رستم و اسفندیار به روایت احمدیه
تا یک‌سال‌ونیم دیگر مرحله کشیدن طرح‌ها و فیلمبرداری پویانمایی کلاسیک رستم و اسفندیار به پایان می‌رسد.این اثر در چهار قسمت تهیه می‌شود و بزرگترین پروژه در نوع خود است که تاکنون فیلمبرداری 52 دقیقه از آن به پایان رسیده است. اسفندیار احمدیه از پایه‌گذاران پویانمایی در ایران است که کارگردانی این اثر را به عهده دارد. پویانمایی رستم و اسفندیار اقتباسی از داستان‌های شاهنامه است که نبرد اسفندیار و رستم را به تصویر می‌کشد؛ نبردی تراژیک که در آخر رستم برای ازبین‌بردن اسفندیار روئین‌تن به دستور سیمرغ از درخت گز تیری می‌سازد و آن را به چشم اسفندیار می‌زند. (صفحه3)‌



رضازاده بر بام پهلوانی
دیروز یکی از باشکوه‌ترین روزهای ورزش ایران بود و حسین رضازاده، قهرمان جوان دسته به‌اضافه 105 کیلوی وزنه‌برداری ایران با حد نصاب جهانی 5/472 کیلو، برنده مدال طلای المپیک شد.
رضازاده در حرکت یک‌ضرب ابتدا وزنه 205 کیلویی را بالای سر برد، اما در حرکت دوم موفق به مهار وزنه 210 کیلویی نشد. در حالی که رونی ولر آلمانی بر این وزنه چیره شد.
رضازاده برای این‌که اندوخته خوبی کسب کند و به کسب مدال امیدوار باشد در حرکت سوم وزنه 5/212 کیلویی درخواست کرد که با اقتدار کامل آن را بالای سر برد و ضمن کسب مقام اول حرکت یکضرب 5/6کیلو رکورد جهانی خود را بهبود بخشید. (صفحه15)



سیل در تالش
جاری‌شدن سیل در غرب استان گیلان خسارت‌های جانی و مالی بر جای گذاشت.
بارندگی کم‌سابقه در دو روز گذشته در شهرهای آستارا و تالش زیان‌های زیادی برجای گذاشت. طغیان رودخانه‌های تالش جان دو نفر را گرفت و راه‌های ارتباطی سه روستا با شهر تالش را قطع کرد و به واحدهای مسکونی،تجاری و کارخانه‌های برنج‌کوبی و... خسارت‌های زیادی وارد کرد.(صفحه14)