این چند نفر

این چند نفر

در «این چند نفر» امروز از عذرخواهی مسعود فراستی در برنامه كتاب‌باز گفتیم. علاوه بر این صحبت‌های مجید قناد درباره حال و هوای برنامه‌های كودك و نوجوان را هم می‌توانید در ادامه بخوانید و در بخش دیگر هم از جزئیات بازگشت فخیم‌زاده به دنیای پلیسی‌ها باخبر شوید.

بازگشت فخیم‌زاده با «كارآگاهان جوان»
مهدی فخیم‌زاده را كه خیلی‌ها با كارهای پلیسی‌اش می‌شناسند و برای خودش در این فضا برو و بیایی دارد، قرار است با یك مجموعه پلیسی بازهم به میدان كارآگاه‌بازی‌های معروفش برگردد.
فخیم‌زاده این روزها در حال نگارش فیلمنامه‌ این مجموعه تلویزیونی با عنوان «كارآگاهان جوان» (بازپرس) است. طبق این خبر كه مهر آن را منتشر كرد، مجتبی متولی، تهیه‌كنندگی این سریال را به عهده دارد. با این حال گویا فعلا خود فخیم‌زاده نویسندگی فیلمنامه این سریال را بر عهده دارد و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.
آخرین سریال فخیم‌زاده در تلویزیون فوق سری نام داشت كه در سال ۹۳ ساخته شد و طی این چند سال فخیم‌زاده در تلویزیون بیشتر به بازیگری مشغول بود.
او همچنین سال ۹۷ فیلم مشت آخر را در سینمای ایران كارگردانی كرد و حالا بعد از حدود شش سال قرار است دوباره با یك سریال پلیسی و معمایی به تلویزیون بازگردد. وی ساخت سریال‌های شاخصی چون خواب و بیدار، حس سوم، بی‌صدا فریاد كن و ساختمان ۸۵ را با فضایی پلیسی و معمایی در كارنامه خود دارد.



منتقد معروف به خودش صفر داد
اشتباه كردن كه انگار جزء جدانشدنی هركدام از ماست، جزو ماجراهایی است كه اصلا می‌شود ژانری را به آن اختصاص داد چون شكل برخورد هركسی با این داستان‌ها فرق می‌كند. برخی سخت مقاومت می‌كنند و بعضی هم می‌پذیرند و از آن به شكلی عبور می‌كنند. از این حرف‌ها بگذریم و سر اصل مطلب برویم، این‌كه چرا اصلا سراغ چنین موضوعی رفتیم.
شاید شما هم فیلمی كه این روزها كم و بیش در فضای مجازی از مسعود فراستی در برنامه كتاب‌باز دست به دست می‌شد را دیده‌باشید؛ فیلمی كه به بخشی از حضور فراستی در این برنامه و شاهنامه‌خوانی او برمی‌گشت. داستان از این قرار است كه منتقد تند و تیز سینما برای چندمین بار روی صندلی مهمان برنامه كتاب باز روبه‌روی سروش صحت مجری برنامه نشست؛ او در بخشی از این گپ و گفت سراغ شاهنامه رفت و چند بیتی را كه خودش از این اثر انتخاب كرده‌بود، با اشتباه‌هایی خواند كه از چشم و گوش بینندگان دور نماند و تعجب‌ خیلی‌ها را برانگیخت و نگاه‌های زیادی را به خود جلب كرد. تا جایی كه كاربران شبكه‌های اجتماعی هم واكنش‌های زیادی به آن داشتند. بعد از این واكنش‌ها و صحبت‌هایی كه درباره این برنامه و فراستی منتشر شد، در قسمت بعدی كتاب‌باز، مسعود فراستی بازهم حاضر شد و برای خوانش اشتباه اشعار شاهنامه عذرخواهی كرد. او در بخشی از صحبت‌هایش گفت: فراستی شاهنامه‌ای را كه دوست داشته اشتباه خوانده و این بدترش می‌كند. از همه شاهنامه‌دوستان و همه بزرگان و همه مخاطبان برنامه كتاب‌باز عذرخواهی می‌كنم. آدمی كه 30 سال است نعره می‌زند فرم، چرا فرم بلد نیست؟
او در این عذرخواهی با همان لحن نقادانه همیشگی‌اش به خودش هم رحم نكرد و با اشاره به نمره‌ای كه باید به خودش از این ماجرا بدهد، افزود: این یعنی نمره صفر باید به او داد. اگر فردوسی را دوست دارم كه سند هویت‌ملی من است، حق هیچ اشتباهی در خواندنش ندارم. میدانِ شعر كلاسیك ایران، میدان منِ فراستی نیست. در میدانی كه میدانِ من نیست، شاگردی می‌كنم و انتقادات دوستان كه هیچ، انتقادات دشمنان را هم روی سرم می‌گذارم. نكته دیگری كه وجود دارد این است در بخش دوم این قسمت از كتاب‌باز، سروش صحت با لباس و گریمی متفاوت نسبت به بخش اول آن روی آنتن آمد. این تفاوت نشان از آن دارد كه این قسمت از برنامه دوبار ضبط شده‌است. به‌نظر می‌رسد این برنامه در جهت اصلاح اشتباه‌هایش و در واكنش به انتقادات، تصمیم به ضبط مجدد این برنامه با مسعود فراستی گرفته‌است.
در ادامه هم بعد از این صحبت‌ها سروش صحت مجری برنامه كتاب‌باز به عنوان شخصی كه سكان این برنامه را در دست دارد، بیان كرد: «اجرای این برنامه برای من خیلی سخت بود، چون من علاوه‌بر این‌كه مجری كتاب‌باز هستم، مخاطب آن هم هستم و برنامه مورد علاقه‌ام است. دلم نمی‌خواست چنین اشتباهی پیش بیاید. با همه اینها اگر بازهم اشتباه داشتیم صمیمانه خواهش می‌كنم به ما گوشزد كنید، اگر این‌كار را نكنید یعنی ارتباط‌مان با شما مخاطبان قطع شده‌است.»  با همه اینها چنین اتفاقاتی در تلویزیون یا دیگر رسانه‌ها كم و بیش رخ می‌دهد اما طرز برخورد با این ماجراست كه به داستان جهت می‌دهد؛ صحبت‌های آقای منتقد هم جدا از جریانی كه اتفاق افتاد، می‌تواند یك تلنگر باشد؛ یادآوری این‌كه پذیرفتن اشتباه هر قدر هم سخت، درست‌تر از دفاع‌های پادرهوایی است كه هرازگاهی نمونه آن را بین رخدادهای مختلف دیده‌ایم.


بچه‌های الان بچه‌های سال ۶۲ نیستند
مجید قناد با انتقاد از روند برنامه‌سازی در حوزه كودك در سال‌های اخیر گفت: ما از ۱۵ سال گذشته به این طرف حتی آهنگی برای كودكان كه در یادها بماند نداشته‌ایم.
به گزارش ایسنا مجید قناد در نشست تخصصی با موضوع برنامه‌های كودك و نوجوان، با بیان این‌كه در گذشته برنامه‌های خردسال، كودك و نوجوان هر‌كدام در ساعاتی جداگانه و مشخص پخش می‌شد، افزود: تهیه‌كننده‌ای بود كه فقط برای خردسال برنامه می‌ساخت و تمركزش در همان حوزه بود. ما هم زمانی در حوزه برنامه‌های كودك برندسازی داشتیم اما تا آمدند جان بگیرند، قطع شدند. مانند «سنجد» و «هادی و هدی». در ۱۵ سال اخیر ما آهنگی برای كودك كه در خاطره‌ها مانده‌باشد نداریم. این‌ هم نوعی برندسازی بود و برایش تلاش می‌شد. یك دست صدا ندارد. خردسالان الان ما اگرچه خردسال هستند اما ذهن‌شان كودك است و ذهن كودكان، نوجوان است. باید روی این مسائل كار كنیم. بچه‌های الان بچه‌های سال ۶۲ نیستند. ما باید خودمان را با آنها همراه كنیم.
قناد در بخشی دیگر از صحبت‌هایش از برنامه‌سازانی كه در گذشته در حوزه كودك برنامه می‌ساختند مانند بیژن بیرنگ و مسعود رسام یاد کرد و گفت باید از آنها تشكر و قدردانی كرد. او در ادامه یادآور شد: خبرنگاران از من می‌پرسند برنامه‌های كودك چطور است؟ به خودشان هم گفته‌ام آنها باید یك هفته برنامه كودك تماشا كنند بعد ببینند من چقدر درست گفتم؟ شاید من چیزی را كه خودم دوست دارم گفته‌ام. قناد افزود: در آن زمان‌ها برنامه هنوز تمام نشده، ارزیابی می‌شد و ما باید توضیح می‌دادیم كه چرا برنامه افت داشته‌است و یا اگر دیده شده چرا دیده شده‌است؟ این‌كه حس كنیم زیره ذره‌بین هستیم خوب است. فكر می‌كنم این نظرسنجی‌ها لازم است.
نشست تخصصی با موضوع كودكان و نوجوانان در آینه جام‌جم، ساعت ۱۰ و نیم صبح در سالن جلسات اداره كل روابط عمومی صداوسیما برگزار شد. در این نشست تعدادی از تهیه‌كنندگان حوزه كودك از‌جمله فاطمه شیرازی مقدم تهیه‌كننده فصل جدید برنامه «رنگین‌كمان» و مجید قناد، مجری باسابقه كودك حضور داشتند.