نسخه Pdf

بازی با کودکان نابینا

بازی با کودکان نابینا

کودکان نابینا به‌واسطه شرایط ویژه‌شان ممکن است دیرتر و سخت‌تر با اسباب‌بازی و بازی ارتباط برقرار کنند. به‌ همین خاطر نیاز است پدر و مادر، مربی و معلم‌ها با حوصله و صبر بیشتری با این بچه‌ها برخورد کنند. نکته مهم در این بازی‌ها این است که صرفا یک بازی ساده نیست و با آن می‌توان بخشی از تربیت و آموزش بچه‌ها را هم انجام داد.
1. نقش صدا و تولید صدا در بازی‌ بچه‌های نابینا به‌شدت مهم و تاثیرگذار است. صداداربودن بازی باعث می‌شود کودک به‌سرعت ارتباط برقرار کند و از طریق همان صدا شکل واقعی آن اسباب‌بازی را در ذهنش تجسم کند. نمونه‌اش ماشین‌های اسباب‌بازی که موقع حرکت از خودشان صدا تولید می‌کنند و با شنیدن صدای آن می‌توانند آن را با ماشین‌های واقعی مقایسه کنند. 
2. وسطی از آن بازی‌های قدیمی‌ست که ظاهرا فقط برای آدم‌هایی‌ست که مشکل جسمانی ندارند، ولی می‌شود با چند حرکت ساده کاری کرد که کودکان نابینا و کم‌بینا هم این بازی را انجام بدهند. اول این‌که توپ‌تان حتما باید زنگدار بوده و دو طرف زمین با نخ مشخص شده باشد. وسط زمین و جایی که باید بازیکنان در وسط قرار گیرند را هم با نخ و چسب برجسته کنید تا با لمس آن متوجه بشوند در کجای زمین قرار دارند. این بازی به‌واسطه تحرک زیادش هیجان و شادی زیادی را برای بچه‌ها به همراه دارد. 
3. منچ  با وجود ساده‌بودن قوانین و ساختار بازی می‌تواند یک جمع چهارنفره را تا ساعت‌ها سرگرم کند. این بازی قدیمی برای کودکان نابینا هم طراحی‌شده و آنها می‌توانند با یادگیری قوانین آن تا ساعت‌ها سرگرم شوند. 
ضمیمه چار دیواری