نسخه Pdf

بازی با کودکان ناشنوا

بازی با کودکان ناشنوا

باور عمومی جامعه و خانواده‌هایی که بچه‌های ناشنوا دارند این است که بازی‌هایی را می‌توان با این کودکان انجام داد که مبتنی بر شنیدار نباشد. در صورتی که این باور اشتباه است و اتفاقا می‌شود بازی‌هایی را انتخاب کرد که شنوایی هم درگیر باشد تا اگر کودکی کم‌شنواست حس شنیداری‌ا‌ش تقویت شود. 
1. در همان سنین کودکی برایشان داستان و قصه بخوانید جوری که صورت شما را ببینند تا ارتباط موثر و بهتری بین کودک و پدر و مادر شکل بگیرد. 
2. یکی از بازی‌هایی که بین همه کودکان مرسوم است بازی با عروسک است. شما هم این بازی را با کودکان خود انجام دهید یا یک بازی طراحی کنید که مثلا شما مهمان هستید و بچه میزبان یا بچه را در نقش‌های اجتماعی قرار بدهید مثلا یک بار در نقش پلیس ظاهر شود یا معلم. 
3. می‌توانید از آنها بخواهید برای ما داستانی تعریف کنند مثلا داستان خودشان را. از این طریق احساسات و هیجانات‌شان را بروز می‌دهند و ارتباطاتش با دیگران را هم می‌توانند تجربه کنند. 
4. این بچه‌ها در شناسایی احساسات بقیه‌ آدم‌ها دچار مشکل هستند. با تقلید احساسات و هیجانات می‌توان روند یادگیری را سریعتر کرد. مثلا می‌توانید یک چهره‌ خندان یا عصبانی را به آنها نشان داد و این حواس را برایشان توضیح داد و از بچه‌ها بخواهید این حواس را تکرار کرده و حتی خودشان این‌ها را نامگذاری کنند.
ضمیمه چار دیواری