نسخه Pdf

ســـــــراب سادگی

یک پرونده، یک هشدار

ســـــــراب سادگی

روبه‌رویم یک دختر بچه 13ساله به نام سمیرا نشسته که همراه خانواده‌اش برای شکایت از پسری 17ساله به نام فرشید آمده است. از سمیرا می‌خواهم از اتفاقاتی که برایش رخ داده، بگوید. سمیرا در حالی که نگاهش را به موزائیک‌های کف اتاق دوخته است، می‌گوید: یکی دوماه پیش از طریق اینستاگرام با پسری 17ساله به نام فرشید آشنا شدم. مدتی با هم در ارتباط بودیم تا این‌که فرشید به من پیشنهاد کرد با هم به آلمان فرار کنیم و قول داد مراخوشبخت می‌کند. من هم حرف‌هایش را باور کردم و فکر می‌کردم این توانایی و قصد را دارد که مرا با خودش به آلمان ببرد. یک روز فرشید با من تماس گرفت و گفت هر چقدر طلا و جواهر با ارزش در خانه دارم بردارم و برای فرار آماده باشم. چند ساعت بعد همراه دوستش با موتور به دنبال من آمدند و با هم به پارک رفتیم. چند دقیقه بعد یکی از دوستانش با خودروی شخصی‌اش آمد و سوار شدیم. من نگران بودم اما فرشید گفت نترس اتفاقی نمی‌افتد. چند دقیقه بعد متوجه شدم در مسیر شمال هستیم. خواستم برگردم، اما فرشید اجازه نداد و مرا با خودشان به شمال بردند و سه روز در ویلای دوستش ماندیم و در این مدت فرشید علاوه بر این‌که تمام طلاهایی را که همراه داشتم به زور گرفت چند بار مورد 
آزار و اذیت قرار داد و بعد از چند روز مرا به تهران برگرداندند و در پارک رها کردند. نمی‌دانستم باید چه کاری انجام بدهم. هیچ وسیله‌ای همراهم نبود. از یکی از رهگذرانی که در پارک از مقابلم می‌گذشت خواستم اجازه بدهد با تلفن‌همراهش با مادربزرگم تماس بگیرم و بعد از تماس، خانواده‌ام به پارک آمدند و مرا پیدا کردند. حالا هم همراه والدینم آمده‌ام تا از فرشید و دوستانش به خاطر سرقت و آزار و اذیت شکایت کنم. به خاطر اشتباهات و سادگی خودم روزهای سختی را پشت سر گذاشتم و امیدی نداشتم زنده بمانم و بتوانم دوباره خانواده‌ام را ببینم. 

خطرات مجازی؛ پیچیده‌تر از فضای واقعی!
سروان سمانه مهربانی، روان‌شناس و کارشناس آموزش همگانی پلیس آگاهی پایتخت در این باره می‌گوید: فضای مجازی تفاوتی با دنیای واقعی ندارد و تمام خطراتی که در دنیای واقعی، فرزندان شما را تهدید می‌کند در این فضا هم وجود دارد و به شکل پیچیده‌تری تهدیدکننده سلامت و آرامش خانواده شماست. 
تنها راه در امان ماندن از آسیب‌های فضای مجازی رعایت تمام چارچوب‌ها و مرزها و احتیاط‌هایی است که در دنیای واقعی به آن عمل می‌کنید. قبل از آن‌که با مشاهده رفتارهای پرخطر فرزندانتان غافلگیر شوید از آسیب‌های این فضا برای آنها حرف بزنید و اگر قادر به انجام این کار نیستید از یک مشاور کمک بخواهید. دختران نوجوان بسیار حساس و آسیب‌پذیر هستند و افراد سودجو با اطلاع از نقاط ضعف دختران در دوران بلوغ و نوجوانی به‌راحتی اقدام به اغفال و سوءاستفاده از فرزند شما می‌کنند. 
ضروری است به عنوان والدین برای انجام بهتر مسؤولیت خود و محافظت از فرزندانتان با ویژگی‌های بلوغ و نوجوانی آشنا شوید و متناسب با وضعیت روحی و جسمی آنها، رفتار درستی در پیش بگیرید تا در شرایطی قرار نگیرند که برای پر کردن‌های خلاهای عاطفی و هیجانی جذب افراد غریبه و سودجو شوند.
ضمیمه کلیک