وعده حمایت از زبان مدیرکل دفتر حیات وحش

وعده حمایت از زبان مدیرکل دفتر حیات وحش


 زیان‌های مالی ناشی از کم شدن تعداد بازدیدکنندگان در ماه‌های اخیر گریبان‌گیر باغ‌وحش‌های بسیاری شده است و براساس گزارش ایرنا، مراکزی مانند باغ‌وحش کرمان نیز بر اثر این خسارت‌ها به تعطیلی کشیده شده‌اند. با این حال، شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان محیط‌زیست از تعطیلی باغ‌وحش کرمان اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: من در جریان تعطیلی باغ‌وحش کرمان نیستم، ولی می‌دانم همه باغ‌وحش‌ها در این دوره دچار آسیب شده‌اند، اما تا کنون گزارشی درباره این که مسوولان یک باغ‌وحش به دلیل مشکلات مالی تصمیم بر تعطیلی کامل باغ‌وحش خود گرفته‌اند، به ما نرسیده است.
او همچنین تاکید دارد بررسی‌های کارشناسان سازمان حفاظت محیط‌زیست حاکی از آن است که با وجود تمام خسارت‌های اقتصادی واردشده بر مراکز نگهداری از حیوانات، حیات‌وحش اغلب این مراکز از نظر تغذیه و سلامت با مشکل خاصی مواجه نشده‌اند. منتظمی البته تایید می‌کند که ممکن است در آینده نزدیک یک یا دو مرکز نگهداری از حیوانات بر اثر مشکلات مالی مجبور به تعطیلی شوند و در این شرایط، معضل اصلی سازمان محیط‌زیست تعیین تکلیف حیوانات موجود در این مراکز خواهد بود. مدیرکل دفتر مدیریت حیات‌وحش اما وعده می‌دهد که حتی در چنین شرایطی نیز حیوانات باغ‌وحش‌های تعطیل‌شده بین سایر مراکز نگهداری از حیات‌وحش توزیع خواهند شد.
با این وجود، منتظمی اذعان دارد که اکنون بسیاری از مراکز نگهداری از حیوانات در سراسر کشور با مشکل کمبود ظرفیت مواجه هستند و به همین دلیل، سازمان محیط‌زیست در تلاش است تا حد ممکن مانع رشد تعداد حیوانات این مراکز شود. مدیرکل دفتر حیات‌وحش با این حال، معتقد است که در این شرایط دشوار اقتصادی تولیدمثل برخی گونه‌ها می‌تواند از جمله راهکارهای درآمدزایی باغ‌وحش‌ها باشد و سازمان محیط‌زیست به طور کامل جلوی این مساله را نخواهد گرفت و حتی اگر توله‌های تازه‌متولدشده در باغ‌وحش‌ها از گونه‌های غیربومی باشند، متولیان این مراکز مجاز به فروش این گونه‌ها به باغ‌وحش‌های خارجی هستند.  با وجود تمام این صحبت‌ها، به نظر می‌رسد که شرایط موجود در بیشتر باغ‌وحش‌های کشور به گونه‌ای است که متولیان آنها چندان نمی‌توانند روی امکان بارگذاری گونه برای کسب درآمد حساب کنند و با توجه به هزینه‌های بالای نگهداری از حیوانات، آنها در انتظار حمایت‌های دولتی هستند. منتظمی هم ضمن تایید این مساله که مراکز خصوصی نگهداری از حیوانات تا‌کنون از سوی هیچ‌کدام از دستگاه‌های حاکمیتی تحت حمایت قرار نگرفته‌اند، توضیح می‌دهد که در هفته‌های اخیر رایزنی‌هایی را برای تامین منابع مالی لازم جهت حمایت از باغ‌وحش‌ها با مقامات دولتی انجام داده است و اگر این مراکز بتوانند به سمت رعایت حداقل استانداردهای مد نظر سازمان حفاظت محیط‌زیست پیش بروند، سازمان نیز در آینده نزدیک آنها را تحت حمایت‌های دولتی قرار خواهد داد.