بزرگترین کتابخانه وقفی آستان قدس در یزد

بزرگترین کتابخانه وقفی آستان قدس در یزد


 65 سال از آن روز می‌گذرد. سال1334 خورشیدی بود که کتابخانه‌ای در مجاورت مسجد جامع کبیر یزد راه‌اندازی شد و حالا این کتابخانه به برکت سنت حسنه وقف و به‌همت واقف آن، حجت‌الاسلام علی‌محمد وزیری، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کتابخانه‌های وقفی آستان قدس‌رضوی در ایران است که همچون گنجینه‌ای ارزشمند در دل شهر باستانی یزد می‌درخشد و محل مراجعه بسیاری از پژوهشگران و کتاب‌دوستان است.
حجت‌الاسلام علی‌محمد وزیری پس از انجام خدمات فرهنگی ارزنده‌ای همچون بازسازی مسجد جامع یزد در سال 1324خورشیدی و دیگر فعالیت‌های فرهنگی در سال‌های متمادی به اندیشه بنیان کتابخانه‌ای در این شهر افتاد؛ از این رو با عزمی پولادین کتابخانه‌ای را با بیش از 1600 جلد کتاب چاپی و خطی درون مقبره امامان جماعت مسجد جامع، واقع در دهلیز شمالی مسجد جامع کبیر یزد راه‌اندازی و 12تیر1348 این مرکز را با بیش از 3300 نسخه کتاب خطی و حدود 18هزار نسخه کتاب چاپی وقف آستان حضرت رضا(ع) کرد. این نهاد وقفی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به همت آستان قدس رضوی به بیش از 10برابر گسترش یافت و فضای آن به بیش از 6300مترمربع رسید.
محمدرضا ملک ثابت، رئیس کتابخانه و موزه وزیری یزد، این نهاد فرهنگی را دارای 12 بخش می‌داندکه شامل مخزن خطی، مخزن چاپ‌سنگی، مخزن اسناد، موزه، آرشیو مطبوعات، مخزن کتب چاپی، تالار محققان، تالار مطالعه برادران، تالار مطالعه خواهران، صحافی و مرمت، واحد شنیداری و دیداری و واحد امانت است.