جایگاه گردشگری مذهبی در ایران

جاده تهران - مشهد به عنوان یک مسیر گردشگری مذهبی نیاز به اصلاح و مناسب سازی دارد

جایگاه گردشگری مذهبی در ایران

 ایران اسلامی یکی از پرجاذبه‌ترین نقاط گردشگری جهان به‌حساب می‌آید؛ تنوع اقلیمی و جغرافیایی و آب‌وهوایی، تنوع و تکثر اقوام و گویش و پوشش و تنوع در غذاهای سنتی و محلی کشورمان، زبانزد علاقه‌مندان سفر در جهان است، اما ازجمله دلایلی که ایران را از سایر کشورهای اسلامی و غیراسلامی متمایز می‌کند، وجود اماکن مذهبی به‌ویژه حضور بارگاه حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (علیه‌السلام) در استان خراسان و امامزاده‌های مهمی چون حضرت معصومه(سلام‌ا... علیها) و احمدبن‌موسی(علیه‌السلام) در شیراز است که در کنار این دو امامزاده عظیم‌الشان، امامزاده‌ها و بقاع متبرکه بی‌شماری وجود دارد.
حضور گردشگران خارجی و داخلی برای بازدید و زیارت از این اماکن مقدس و بقاع متبرکه در بستر فراهم‌شده امکانات و تجهیزات سفر میسر خواهد شد. با تاسف بسیار باید اعلام کرد مسیر پایتخت سیاسی تا پایتخت معنوی ایران اسلامی به‌لحاظ مسیر زمینی وضع اسفناکی دارد و پس از گذشت 42 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، کافی است دو وزیر راه در مسیر رفت یا برگشت در حال رانندگی باشند یا در کنار راننده‌ای این مسیر را طی کنند تا عمق فاجعه شناخته و دستور بررسی داده شود. بی‌توجهی به امنیت راه، کمبود تابلوهای ضروری و مورد نیاز و تابلوهای راهنمایی برای رانندگان در طول مسیر، آسفالت نامناسب و عدم تامین حفاظ‌های مورد نیاز بخشی از مشکلات این مسیر است.
هرچند در بیان این معضلات، پاسخ‌های بسیاری از سوی مسوولان داده خواهد شد که اولویت‌های مهم‌تری وجود دارد، اما اگر شرایط کرونایی به‌وجود نیامده بود، آخرین سال قرن شمسی به پرحادثه‌ترین ایام تاریخ می‌پیوست. کافی است به حفظ امنیت جسمی و روانی هم‌میهنان خود احترام بگذاریم و در راه تسهیل خدمات عمومی که شامل حقوق شهروندی ایرانیان است تدبیری واقعی اندیشیده و مشکلات مردم مرتفع شود.
کمبود نیروهای خدوم پلیس راهور و ادارات راهداری در طول این مسیر طولانی نیز عوارض متعددی را ایجاد کرده است؛ ازجمله این مشکلات، بی‌توجهی رانندگان خودروهای سنگین و عدم رعایت سرعت مجاز و سبقت‌های مکرر در طول شب را می‌توان برشمرد. به‌طور حتم با اعتقاد خدمت به زائران حضرت رضا(علیه‌السلام) می‌توان تمام این مشکلات را با روحیه جهادی مرتفع کرد.