پیازها کدامند؟

پیازها کدامند؟



آنچه بین مردم مرسوم است بسیاری از اندام‌های گیاهی را پیاز می‌گویند در حالی‌که از نظر علمی این نامگذاری اشتباه است؛ البته در متن گزارش این صفحه به زبان عامه همه را پیاز نوشته‌ایم، اما در ادامه توضیحات تخصصی‌تری برایتان آماده کرده‌ایم.‌
پیاز معمولی: مثل پیاز خوراکی و لایه‌لایه است. گل‌های پیازی یا گل‌هایی که با پیاز تکثیر می‌شوند تعدادشان خیلی زیاد است. شما هم بیشترشان را می‌شناسید مثل سوسن یا لیلیوم، سنبل، لاله، نرگس، زنبق و مریم.
پیاز توپر: در اصطلاح علمی به آن کورم گفته می‌شود که لایه‌لایه نیست مثل موسیر، زعفران. گلایول و زعفران زینتی.
ساقه زیرزمینی: ساقه زیرزمینی یا ریزوم رشد زیرزمینی دارد و با قطعه‌قطعه‌کردن و کاشت آن می‌توان یک گیاه جدید تولید کرد. قطعه جداشده موقع جداسازی باید روی خود دارای جوانه باشد مثل اختر، نعنا، زنبق و شیپوری.
نکته: زنبق‌ها در هر دو دسته پیازدار و ریزوم‌دار جای می‌گیرند.
ریشه‌های غده‌ای: ریشه غده‌ای یا ریشه گوشتی ظاهرش شبیه ساقه غده‌ای است با این تفاوت که روی آن هیچ گرهی نیست یعنی بندبند نیست و ته آن جوانه می‌زند. موقع تکثیر باید این جوانه را هم جدا کرد مثل گل کوکب.
ساقه‌های غده‌ای: ساقه‌هایی هستند که تغییرشکل داده و به شکل غده درآمده‌اند. فرق آن‌ها با ریزوم این است که در ریزوم از قطعه جداشده هم ریشه جدید تولید می‌شود هم ساقه، ولی در ساقه غده‌ای فقط ساقه جدید ایجاد می‌شود مثل گل کالادیوم و سیب‌زمینی.