نسخه Pdf

زیر و بم‌های زندگی دو رفیق

«از سرنوشت» درامی متفاوت درباره معضلات اجتماعی

زیر و بم‌های زندگی دو رفیق

فصل سوم سریال «از سرنوشت» مجموعه‌ای است كه مدیران شبكه دو سیما برای پخش پس از سریال مناسبتی «بوم‌وبانو» كه در ماه محرم و صفر امسال روی آنتن رفت، در نظر گرفته‌اند. مجموعه‌ای كه می‌خواهد روایتگر زندگی دو كودك پرورشگاهی، مسائل و معضلات آنها باشد و از این همین مسیر نقبی به زندگی كودكان بی‌سرپرست و مشكلات آنها بزند.

اسم سریال: از سرنوشت
شبكه و زمان پخش: شبكه دو، 10 آبان
كارگردان: محمدرضا خردمندان
نویسنده: محمدمهدی سلطانی، روح‌ا... صدیق و سارا خسروآبادی
تهیه‌كننده: اكبر تحویلیان
بازیگران: دارا حیایی، كیسان دیباج، مجید واشقانی، فریبا نادری، حسین پاكدل، حبیب دهقان‌نسب، مائده طهماسبی، كامران تفتی، مهدی صبایی، میترا رفیع، علیرضا استادی، مریم كاظمی، علیرضا آرا و فاطیما بهارمست.
خلاصه قصه: روایتی از مشكلات زندگی و مسائل اجتماعی دو كودك كه در پرورشگاه زندگی می‌كنند و سرنوشت آنها تا دوران نوجوانی و جوانی در سریال «از سرنوشت» به تصویر كشیده می‌شود.​​​​​​​

بازگشت خردمندان به تیم «از سرنوشت»
بعد از یك رفت‌وبرگشت میان محمدرضا خردمندان كه كارگردان فصل اول این سریال بود با علیرضا بذرافشان كه دومین فصل این سریال را كارگردانی كرده بود، حالا كارگردانی فصل سوم این سریال یك بار دیگر به محمدرضا خردمندان سپرده شده است.
سیدمحمدرضا خردمندان، نویسندگی و كارگردانی چند فیلم مستند و داستانی را در كارنامه خود دارد؛ اما بیشتر به واسطه موفقیت فیلم‌های كوتاهش در میان مخاطبان شناخته شده است. با این همه او در سال 1395 اولین فیلم سینمایی‌اش را با عنوان «بیست‌ویك روز بعد» كه یك درام اجتماعی بود، ساخت و فصل اول از سرنوشت اولین تجربه او در حوزه سریال‌سازی بود و ساخت فصل سوم این سریال هم تجربه‌ای تازه برای این كارگردان جوان در عرصه سریال‌سازی برای تلویزیون است.
 ماجراهای دنباله‌دار 2 رفیق
قصه اصلی این سریال حول دو شخصیت سهراب و هاشم است كه از دوران كودكی تا نوجوانی و جوانی از محیط پرورشگاه در كنار هم هستند. فصل اول ماجراهای سریال مربوط به كودكی سهراب و هاشم و پرورشگاه، فصل دوم روایتگر دوران نوجوانی آنها و در فصل سوم ماجراهای مربوط به جوانی آنها به تصویر كشیده می‌شود. دارا حیایی و كیسان دیباج نقش 
دو قهرمان اصلی این قصه را ایفا می‌كنند.
یكی از حاشیه‌های جالب‌توجه این سریال پیش از آغاز پخش آن انتشار تصاویری كنجكاوكننده از سریال بود كه توجه برخی از مخاطبان را به خود جلب كرد. در تصاویر منتشرشده هاشم با لباس زندان دیده می‌شود و تصاویری از دعوای بین 
دو شخصیت اصلی منتشر شده كه از همین حالا نوید یك قصه پرحادثه و تعلیق را به مخاطبانش می‌دهد. همچنین یكی دیگر از خبرهای جالب در ارتباط با فصل سوم این سریال این‌كه حجت اشرف‌زاده، خواننده نماآهنگ‌های این سریال است و امین بانی هم تیتراژ پایانی آن را می‌خواند.
 تركیبی از بازیگران در «از سرنوشت»
از نكات جالب دیگر در این سریال تنوع بازیگران آن است.  تركیب پروپیمان بازیگران این سریال در فصل اول شامل چهره‌هایی چون حضور حسین پاكدل، پوریا پورسرخ، لیلا بلوكات، مجید واشقانی و حبیب دهقان‌نسب می‌شد و در فصل دوم آن نیز هنرمندانی چون علیرضا آرا، مائده طهماسبی، سیدمهرداد ضیایی، شبنم فرشادجو و فریبا نادری در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.
علاوه‌برآن باید به این نكته نیز اشاره كرد كهاز سرنوشت باب حضور چند چهره جدید در تلویزیون نیز شد. راستین عزیزپور و امیررضا فرامرزی دو بازیگری بودند كه نقش قهرمانان این قصه را در دوره كودكی ایفا می‌كردند؛ همچنین دارا حیایی و كیسان دیباج كه ادامه نقش آنها را در سنین جوانی بازی می‌كنند به واسطه این سریال بیش از پیش در میان مخاطبان شناخته شدند.
 قصه‌ای از دل اجتماع
مهم‌ترین نكته در ارتباط با سریال از سرنوشت نگاه متفاوت آن به معضلات اجتماعی است. درواقع در مقایسه با برخی دیگر از سریال‌هایی كه به موضوعات اجتماعی به شكلی تكراری و كلیشه‌ای می‌پردازند، از سرنوشت سعی كرده تا حركتی متفاوت را در زمینه برخورد با آسیب‌ها و معضلات اجتماعی داشته باشد كه صرفا جنبه سرگرم‌كننده ندارد و در آن نگاهی به برخی از نكات آموزشی در ارتباط با زیست‌ اجتماعی نیز وجود داشته باشد.
با توجه به این‌كه این سریال از  شبكه دو سیما پخش می‌شود و البته ماموریت‌های این شبكه در حوزه پرداختن به مساله خانواده، 
از سرنوشت را می‌توان اثری مرتبط با این حوزه نیز دانست كه از دل یك خانه با بیش از صد كودك بی‌سرپرست و بدسرپرست دست روی قصه رفاقت دو كودك می‌گذارد و پستی و بلندی‌های زندگی آنها را از كودكی تا نوجوانی و حالا هم جوانی 
زیر ذره‌بین می‌برد.
 منتظر فصل چهارم «از سرنوشت» هم باشیم؟
این سریال كاری است از گروه فیلم و سریال شبكه دو كه در سه فصل تولید شده است و در مجموع شامل 50 قسمت می‌شود. با توجه به این‌كه از سرنوشت ازجمله سریال‌هایی بود كه قسمت به قسمت به تعداد مخاطبان آن اضافه شد. 
بعید نیست كه فصل سوم آن نیز مورد اقبال قرار گیرد؛ البته فصل دوم این سریال در بخش‌هایی به واسطه ریتم نسبتا كندی كه داشت با انتقادهایی هم روبه‌رو شد. با این همه باز هم ازجمله سریال‌های پرمخاطب تلویزیون در زمان پخش بود.
 با این همه از الان نمی‌توان درباره استقبال یا عدم‌استقبال از این مجموعه اظهارنظر كرد اما یكی از سوالات همیشگی در ارتباط با سریال‌هایی كه به فصول بعدی می‌رسند آن است كه آیا فصل دیگری از آنها ساخته خواهد شد یا نه.
اكبر تحویلیان، تهیه‌كننده از سرنوشت در گفت‌وگویی درباره احتمال تولید فصل‌های دیگری از سریال گفت: «به نظرم فصل سوم از سرنوشت جذاب‌تر از دو سری قبل است؛ بنابراین باید گذاشت كه سریال به پخش برسد و ببینیم مدیران چه تصمیمی درباره ادامه تولید آن خواهند گرفت.»
ضمیمه نوجوانه