نسخه Pdf

به رنگ زمستان

راهنمایی برای خرید پالتو

به رنگ زمستان

بالاخره هوا سرد شد و پالتوها و کاپشن‌ها از کمد بیرون آمد. همانند یک مانتوی زیبا با رنگ و مدل دلخواهتان می‌تواند ظاهری خوب به شما بدهد، انتخاب یک پالتوی زمستانی مناسب هم می‌تواند همین تأثیر را داشته‌باشد. اما از آنجا که برخلاف مانتوها، پالتو هر چندسال یک‌بار خریده می‌شود، موقع انتخاب جنس، سایز و مدل خیلی‌ها سردرگم می‌شوند. آنچه در ادامه می‌آید راهنمایی است برای خرید حضوری یا آنلاین این پوشیدنی گرم.

ندا اظهری روزنامه نگار

   چه پالتویی برای چه اندامی؟
اگر قدبلند هستید، بهترین گزینه، استفاده از پالتوهای بلند است. اگر جثه درشتی دارید بهتر است پالتوهایی که دکمه‌های آن در وسط بسته می‌شو‌د، نخرید چون باعث می‌شود جثه‌تان درشت و پهن‌تر نشان داده‌شود. برای چنین جثه‌ها پالتوهایی مناسب است که دکمه‌های آن مانند کت شش دکمه در طرفین بسته می‌شو‌د.  معمولا پالتوهایی با یقه کشیده و پهن‌تر از نظر ظاهری زیباتر است. اگر گردن بلندی ندارید، می‌توانید با پوشیدن لباس‌های یقه‌اسکی زیر پالتو، زیبایی آن را دو چندان کنید. اگر اندامی صاف و مستطیلی‌شکل دارید، پالتوهایی با مدل صاف و کمر باریک انتخاب کنید چون شما را خوش‌هیکل‌تر نشان می‌دهد. همچنین مراقب باشید پالتو پد روی شانه نداشته‌باشد چون هیکل شما را مستطیل می‌کند.  اگر شانه‌هایی بلند و کمری باریک دارید، پالتوهای خیلی تنگ را انتخاب نکنید. اگر بالاتنه درشتی دارید، سعی کنید از پالتوهایی به رنگ تیره استفاده کنید و ترجیحا پارچه پالتو طرح‌دار نباشد. پالتوی بلند هم نخرید. بهتر است پالتو نهایت تا زانو باشد. پالتوهای بلند برای کسانی که قد کوتاهی دارند هم مناسب نیست چون قد را کوتاه‌تر نشان می‌دهد. بهترین انتخاب پالتوهای کوتاه و باریک‌تر است.

   جنس و ضخامت پالتو 
پالتوها اساسا برای فصل زمستان طراحی می‌شو‌د، اما با توجه به کاربردی که مد نظر دارید، باز هم در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شو‌د. پالتوها از جنس‌های مختلفی چون چرم، پشم، پنبه‌ای و کشمیر تولید می‌شو‌د. حتما برای خرید در نظر بگیرید پالتو را برای چه آب و هوایی لازم دارید؛ چرا که برخی پارچه‌های پالتویی گرمای زیادی ندار‌د و نمی‌تواند گرمای مورد نیاز بدن شما را تأمین کند اما برخی دیگر بسیار مناسب مناطق سردسیر است. پالتوهای پشمی عایق خوبی در برابر سرما ایجاد می‌کند و پالتوهای چرم علاوه بر گرما در برابر آب هم نفوذناپذیر است. پالتوهای کشمیر هم گران‌تر و البته گرم‌تر است.  یکی از مرسوم‌ترین پارچه‌ها در دوخت پالتو هم پارچه فوتر است که ترکیبی از پشم طبیعی با الیاف غیرطبیعی دارد. این پارچه به دلیل تنوع بالای رنگ و طرح یکی از بهترین انتخاب‌ها برای گرم ماندن در فصل زمستان به شمار می‌رو‌د. 

   شست‌وشو و نگهداری
معمولا وقتی حرف از لباس‌های زمستانی به‌ویژه پالتو و کاپشن می‌شود، شرایط شست‌وشو متفاوت‌تر است. مثلا بعضی پالتوها را نمی‌توان با آب در خانه شست و باید آنها را به دست خشکشویی سپرد. برای آگاهی از شرایط اتو کردن پالتو یا استفاده از نوع شوینده حتما به برچسب وصل شده به لباس دقت کنید. 
مثلا اگر نمی‌خواهید پالتوی فوتر خود را به خشکشویی بسپارید، بهترین راه برای شست‌وشوی آن استفاده از آب سرد و مایعات لباسشویی است. اگر هم می‌خواهید پالتوی فوتر را داخل ماشین لباسشویی بیندازید، حتما فقط با درجه مخصوص لباس‌های پشمی(wool) آن را بشویید و پس از شست‌وشو هم، آن را آویزان کنید تا بدون چروک خشک شود. معمولا اگر پالتو پشمی نباشد و از الیاف خاصی تهیه نشده باشد، نگهداری خاصی نیاز ندارد و می‌توان آن را داخل کمد لباس‌ها آویزان کرد.

   نفوذناپذیری در برابر آب
در فصل سرما به دلیل بارندگی‌ها، احتمال خیس شدن پالتو بیشتر است، بنابراین خرید پالتو و کاپشنی را که ضد آب باشد، در اولویت قرار دهید. برای اطمینان از ضد آب بودن پالتو، به برچسب داخلی آن که مشخصات پالتو را می‌نویسد، دقت کنید. 
پالتوها و کاپشن‌هایی که ضد آب است، در مقایسه با پالتوهای معمولی، لایه‌های اضافی‌تر دار‌د. به عنوان مثال، روی اورکت‌های بارانی معمولا لایه‌ای دوخته شده که عایق خوبی در برابر آب به شمار می‌رود. درواقع موقع خرید دقت کنید بین آستر و پارچه اصلی، لایه‌ای عایق از جنس‌های مختلفی مانند پشم، پشم‌شیشه یا کرک وجود داشته‌باشد. خیلی‌ها می‌گویند هیچ پوششی مانند کرک نمی‌تواند عایق خوبی باشد. اغلب کاپشن‌هایی که عایق کرک دار‌د، دوخت‌های چندتکه داشته تا کرک‌ها در لایه‌های آن تکان نخورد. معمولا کاپشن‌هایی که لایه رویی آنها از نایلون یا پلی‌استر است، مقاومت بالایی در برابر باد دار‌د. 

   اندازه و سایز
اگر اندازه دقیقتان را برای خرید پالتو و اورکت می‌دانید، یک پله از بقیه جلو هستید. اما اگر نمی‌دانید، به این شیوه عمل کنید: اندازه دور سینه را بگیرید طوری که متر را روی پهن‌ترین ناحیه سینه قرار دهید.  
در مردان، این ناحیه درست زیر بغل قرار می‌گیرد. به همین ترتیب، اندازه‌های دور کمر در باریک‌ترین قسمت کمر را هم اندازه بگیرید.
 یکی از نکات مهم دیگر اندازه بودن سرشانه‌های پالتوست؛ چرا که کوچک یا بزرگ بودن سرشانه‌ها، ظاهر پالتو را به هم می‌ریزد و دیگر زیبایی اصلی خود را ندارد. نوع کاربری پالتو هم در انتخابتان موثر است. مثلا پالتوهای رسمی و مجلسی به ویژه مدل‌های زنانه، قدی بلندتر از حد معمول دارند.
ضمیمه چار دیواری
تیتر خبرها