آخرین تیر در تاریکی

ترامپ و مشاوران وی در صددند از طریق مجمع نمایندگان نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری را تغییر دهند

آخرین تیر در تاریکی

 رئیس‌جمهوری  آمریکا طی روزهای اخیر بارها از دادگاه‌های ایالتی خواسته است شمارش آرا را متوقف کرده یا تقلب در انتخابات را در ایالتی مانند جورجیا، پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین و نوادا تایید کنند. با این حال دونالد ترامپ سیگنال‌های مثبتی از سوی هم حزبی‌های خود در این مسیر دریافت نکرده است. کماکان بر تعداد جمهوریخواهانی که از ترامپ خواسته‌اند شکست در انتخابات را بپذیرد، افزوده شده است. در چنین شرایطی، رئیس‌جمهوری آمریکا به فکر افتاده است تا از ظرفیت‌های قانون انتخاباتی آمریکا برای تقلب رسمی در این آوردگاه سیاسی استفاده کند.
ترامپ رایزنی‌های پشت پرده‌ای را برای تغییر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز کرده است. رودی جولیانی، وکیل و مشاور مخصوص ترامپ نیز درصدد است به هر شکل ممکن، جمهوریخواهان را در خصوص تقلب آشکار و قانونی در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر تحت فشار قرار دهد. سکوت بسیاری از جمهوریخواهان نشان می‌دهد بسیاری از آنها در  خصوص عواقب و تبعات این بازی تردید داشته و البته عده‌ای دیگر نیز در انتظار مشخص شدن ابعاد و اجزای بازی جدید کاخ‌سفید هستند تا در صورت لزوم از آن حمایت کنند.
 مجمع گزینندگان می‌توانند رای را تغییر دهند
قانون انتخاباتی آمریکا به مجمع گزینندگان اجازه داده است بر خلاف اراده شهروندان، نتیجه نهایی انتخابات را تغییر دهند. مجمع نمایندگان کسانی هستند که به نمایندگی از ساکنان یک ایالت، قرار است رای نهایی آنها را اعلام کنند. کسانی که در حقیقت، شهروندان آمریکایی به جای نامزدها، به آنها رای می‌دهند تا مطابق قانون الکترال، نتیجه نهایی انتخابات ایالتی از زبان آنها اعلام شود. این الکترورها( که از سوی احزاب سیاسی، فرمانداران و مقامات رسمی یک ایالت تعیین می‌شوند) قدرت دارند به‌راحتی نتیجه دلخواه خود را به عنوان رای نهایی یک ایالت اعلام کنند. به عبارت بهتر، این افراد می‌توانند به‌رغم شکست ترامپ در ایالات محل مناقشه، وی را پیروز انتخابات اعلام کرده و وی را دوباره راهی کاخ‌سفیدکنند. نکته حائز اهمیت این‌که در این صورت، قانون از الکترورها حمایت خواهد کرد و نامزدی که قربانی آنها می‌شود، حق شکایت نخواهد داشت. رودی جولیانی،  مشاور  ترامپ از مجمع نمایندگان ایالات پنسیلوانیا، میشیگان، جورجیا، ویسکانسین، آریزونا و نوادا خواسته است آرای خود را به سود ترامپ به گردش در آورند و توجهی نسبت به آرای هم ایالتی‌های خود نداشته باشند. با این حال روزنامه یواس‌ای تودی در این خصوص خبر داده است: رهبران جمهوریخواه ایالات میشیگان، آریزونا، پنسیلوانیا و ویسکانسین تصریح کردند حاضر نیستند آرای الکترال را به نفع ترامپ تغییر دهند. اما فشار رئیس‌جمهوری آمریکا ( نامزد بازنده انتخابات) و مشاورانش بر آنها ادامه دارد.
 شرایط به سود ترامپ پیش نمی‌رود
رودی جولیانی اعلام کرده است با مشخص شدن اسناد جدید تقلب در انتخابات آمریکا، آرای ترامپ در برخی ایالات محل مناقشه، حتی تا 3درصد نسبت به بایدن بیشتر خواهد شد و جایی برای حضور نامزد دموکرات‌ها در کاخ‌سفید باقی نخواهد ماند. با این حال، بسیاری از حقوقدانان، نسبت به ادعای جولیانی به دیده تردید می‌نگرند. اخیرا ترامپ در پیامی توییتری برای نخستین بار تلویحی پذیرفت که در انتخابات ریاست‌جمهوری شکست خورده است. او اما ساعتی بعد در پیامی دیگر گفت تنها از نگاه رسانه‌های دروغ‌پرداز شکست خورده است. او بر تقلب در انتخابات تأکید کرد.
 چنانچه شبکه دویچه وله گزارش داده است، ترامپ با پیامی توییتری، انکار کرد که نتیجه انتخابات و شکست خود را در برابر جو بایدن قبول کرده است. او ساعتی قبل از آن در پیامی تلویحا پذیرفته بود در انتخابات ریاست‌جمهوری شکست‌خورده است. رئیس‌جمهوری در پیام تازه خود تصریح کرد او تنها در نگاه رسانه‌های خبری دروغ‌پرداز شکست‌خورده است. او تأکید کرد نتیجه انتخابات تقلب‌آمیز را نمی‌پذیرد و هنوز راهی دراز باید پیموده شود.
پیش‌ از این ترامپ در پیامی توییتری نوشته بود: «او برنده شد، چون در انتخابات تقلب شد»؛ او با این پیام به پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری اذعان نمود، هرچند آن را با شائبه تقلب همراه کرد.
ترامپ همچنان مدعی شده بود در انتخابات، ناظران بی‌طرف وجود نداشته‌اند و شمارش آرا توسط نرم‌افزاری ویژه دستکاری‌شده است. ترامپ هنوز از تکاپو برای باطل‌کردن تمام یا بخشی از روند شمارش آرا آرام نگرفته و وکیلان او در برخی ایالت‌ها علیه احتمال تقلب در انتخابات اقامه‌دعوی کرده‌اند. تاکنون از هیچ ایالتی خلاف یا بی‌نظمی جدی در جریان رأی‌گیری و شمارش آرا گزارش نشده است. در مقابل، بسیاری از مقام‌های فدرال از مطمئن‌ترین انتخابات در تاریخ ایالات‌متحده سخن گفته‌اند. این ادعا از سوی وکلای ترامپ به‌شدت به چالش کشیده شده است. آنها معتقدند در خصوص رأی دادن مرده‌ها یا اختصاص صددرصدی آرای برخی مراکز شمارش آرا به بایدن اسنادی در اختیار دارند.
مطابق نتایج پایانی شمارش آرا، جو بایدن ۳۰۶ رأی الکترال را کسب کرده، درحالی‌که ترامپ فقط ۲۳۲ رأی به دست آورده است. با وجود پیروزی نمایان بایدن، ترامپ به اقدامات حقوقی بیشتر تهدید کرده و از هواداران خودخواسته است به اعتراضات خود در مخالفت با نتایج رسمی انتخابات ادامه دهند. هواداران ترامپ به پیروی از رئیس‌جمهوری  شکست‌خورده این کشور، همچنان بر طبل تقلب در انتخابات می‌کوبند و روز شنبه (۱۴ نوامبر) در واشنگتن و چند شهر دیگر در حمایت از ترامپ به خیابان رفتند و در مواردی با مخالفان درگیر شدند.
 پیاده‌روی بولتون روی اعصاب ترامپ
جان بولتون طی روزهای اخیر نقش پررنگی در رسانه‌های آمریکایی (در اثبات شکست ترامپ) ایفا می‌کند. بدون‌شک رئیس‌جمهوری  آمریکا به‌شدت از مشاور امنیت ملی سابق خود ناراضی است. ترامپ به‌خوبی می‌داند اگر بولتون و نومحافظه کاران از وی در انتخابات حمایت می‌کردند و رأی بخشی از رأی‌دهندگان جمهوریخواه به سبد رأی بایدن واریز نمی‌شد، او به‌راحتی در سه ایالت پنسیلوانیا، آریزونا و جورجیا بر بایدن پیروز می‌شد. بااین‌حال بولتون با انتشار کتاب افشاگرایانه خود علیه ترامپ (که به دلیل تسویه‌حساب سیاسی ناشی از اخراج وی از کاخ سفید صورت گرفت)، پشت‌پای محکمی به رئیس‌جمهوری  مستقر در کاخ سفید زد.
اخیرا مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در یک مصاحبه جدید، از سران حزب جمهوریخواه خواست به ناز کردن ترامپ پایان دهند و به شکست او در انتخابات اذعان کنند. جان بولتون در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان در این خصوص می‌گوید:  من همیشه این حس را داشتم که او از اتاق بیضی‌شکل (اتاق کار ریاست جمهوری در کاخ سفید) خارج خواهد شد ،اما او تا قبل از این‌که آسیب‌های زیادی نزند، این اتاق را ترک نخواهد کرد. او سخاوتمندانه منصب را ترک نخواهد کرد و آسیب‌های زیادی خواهد زد، آسیب به دولت خودش که با اخراج مقام‌های ارشد شروع‌شده  است، آسیب زدن به دولت آتی بایدن با تأخیر ایجاد کردن در شروع دوره انتقال قدرت و صادقانه بگویم آسیب زدن به حزب جمهوریخواه با این ادعاهای بی‌اساس مبنی بر این‌که انتخابات را از او دزدیده‌اند.
 ترامپ دارد به آب و آتش می‌زند
پل پیلار، مامور سابق سازمان سیا در خصوص تحولات جاری در آمریکا می‌گوید: ترامپ دست به هر اقدامی می‌زند تا صحنه را به سود خود بازگرداند.او حاضر است هرهزینه‌ای را بپردازد تا بار دیگر در کاخ سفید باقی بماند اما بسیاری از درها به روی او بسته‌است. رئیس جمهوری آمریکا از قبل انتخابات، روی بحران‌های داخلی و آشفتگی‌های پس از اعلام نتایج انتخابات در ایالات متحده حساب ویژه‌ای باز کرده بود. در حال حاضر نیز ترامپ سعی دارد در ابتدا فضای ملتهب موجود را حفظ کند سپس، فرصت‌هایی را برای حضور دوباره در قدرت به سود خود خلق کند.
استاد دانشگاه جورج‌تاون در ادامه می‌افزاید: ترامپ به‌وضوح می‌داند بیشتر شهروندان آمریکایی با حضور دوباره وی در کاخ سفید مخالف هستند اما او به راحتی قدرت را ترک نمی‌کند. برای ترامپ مهم نیست با وجود مخالفت آمریکایی‌ها با حضور وی در مسند قدرت، در کاخ سفید باقی بماند. او تنها به منافع خود و اقلیتی می‌اندیشد که برای آنها کار می‌کند.