با کنار هم قرار دادن اجزای توسعه فناوری، مسیر را تسهیل می‌کنیم

با کنار هم قرار دادن اجزای توسعه فناوری، مسیر را تسهیل می‌کنیم


به گفته دکترمنطقی، یکی از وظایف مهم ستادهای فعال در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شناسایی توانمندی‌های موجود در کشور و قرار دادن قطعات مختلف در کنار یکدیگر برای هم‌تکاملی به شکل طرح‌های کلان برای تولید محصولات پیچیده در جهت برطرف کردن نیازهای کشور است.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته در خصوص یکی از این اقدامات مهم به جام‌جم می‌گوید: «در برنامه ششم توسعه این مأموریت به وزارت صمت و معاونت علمی و فناوری داده شده‌بود که تا پیش از پایان این برنامه، 85درصد تجهیزات مورد نیاز برای ساخت ناوگان ریلی و به ویژه قطارهای مترو تولید داخلی شود. بر همین اساس سال گذشته برنامه بسیار جامعی به شکل تفاهم‌نامه میان معاونت علمی و فناوری، شهرداری تهران، مجموعه متروی تهران، جهاد دانشگاهی، مپنا، شرکت واگن‌سازی تهران و چند مجموعه دانش‌بنیان شکل گرفت که اکنون در جریان است.» وی در خصوص جزئیات این طرح توضیح می‌دهد: «بر اساس این تفاهم‌نامه قرار است یک رام مترو (واحد شمارش مترو شامل بخش هدایت‌گر و هفت واگن‌های مسافری) تا پایان سال تحویل متروی تهران شود و 85درصد از قطعات به کار رفته در آن ساخت ایران باشد. در این طرح همکاری حدود 20 شرکت وظیفه ساخت بخش‌های مختلف مترو از جمله واگن، سیستم رانش، سیستم تعلیق و نیرو محرکه، ترمزها، درها، سیستم تهویه مطبوع و... با یکدیگر همکاری می‌کنند که ما وظیفه شبکه‌سازی میان این مجموعه‌ها را بر عهده داشتیم.»
دکتر منطقی، با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در انجام این طرح می‌افزاید: «اگرچه در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا در کشور با وقفه‌هایی در این مسیر روبه‌رو شدیم، اما مراحل ساخت این رام مترو تا پایان سال به پایان خواهد رسید. اما این کندی در ماه‌های بعدی به سرعت جبران شد و اکنون 60 درصد از 85درصد وعده داده شده محقق شده‌است. یعنی تاکنون ساخت، آزمایش و صحت‌سنجی 60 درصد اجزای این مترو با موفقیت کامل شده و باقی اجزا نیز در مراحل پایانی ساخت یا آزمایش و کارایی‌سنجی قرار دارند.»