یک فیلسوف باریک‌اندیش

جلسه نقدوبررسی کتاب «جستارهای زیبایی‌شناختی» برگزار شد

یک فیلسوف باریک‌اندیش



جلسه نقدوبررسی کتاب «جستارهای زیبایی‌شناختی» نوشته دیوید هیوم با ترجمه محسن کرمی به‌صورت مجازی برگزار شد.
به گزارش جام‌جم، در این جلسه که به همت معاونت پژوهشی دانشگاه و با همکاری دانشکده هنر برگزار شد، رامتین شهبازی (میزبان)، محسن کرمی (مترجم اثر)، امیر مازیار (منتقد کتاب) و جمعی از استادان و دانشجویان علاقه‌مند حضور داشتند.
در این کتاب، هشت جستار مستقل وجود دارد که کاملا به آرای زیبایی‌شناختی هیوم معطوف‌اند و از قضا برخی از آنها آوازه هیوم را در زیبایی‌شناسی رقم زده‌اند. این کتاب برگردان این هشت جستار است.
امیر مازیار در این جلسه، اهمیت پیگیری مباحث زیبایی‌شناختی از منظر هیوم را بررسی کرد و گفت: در بحث زیبایی‌شناسی، هیوم جایگاه شاخصی دارد و از مهم‌ترین فیلسوفان قرن هجدهم نیز به سبب آثار مهمش در حوزه فلسفه اخلاق و زیبایی‌شناسی هنر و... به شمار می‌رود؛ چرا که هیوم از فیلسوفان باریک‌اندیش، نقاد و ایده‌پرداز بوده که در فلسفه مدرن و گذشته بسیار تاثیرگذار بوده است. این منتقد با اشاره به این‌که ترجمه کتاب جستارهای زیبایی‌شناختی ویژگی‌های ممتازی دارد، گفت: ترجمه دکتر کرمی ویژگی‌هایی دارد که سبب ممتازی آن شده، زیرا حوزه مطالعاتی ایشان فلسفه زیبایی‌شناسی است و کلمات را با دلیل و درایت انتخاب می‌کنند و سعی دارند واژه‌ها گزیده انتخاب شود. این دقت در ترجمه سبب ارزشمندی اثر شده است. همچنین علاقه‌مندی مترجم به حوزه زبان و ادبیات فارسی و سختکوشی و آگاهی او در این امر بی‌اثر نبوده است.
محسن کرمی نیز درباره دیوید هیوم گفت: دیوید هیوم روان‌شناسی هنر را به عمیق‌ترین حالت در آثار خود انجام داده و گستره مبحث‌های کتاب هیوم در فلسفه عام و هنرزیبایی‌شناسی اهمیت فراوانی دارد. اگر دیوید هیوم و اندیشه‌اش نبود عقل‌گرایی و فلسفه امروزی چنین جایگاهی نداشت. در واقع فلسفه تحلیلی بیش از همه وامدار هیوم است. مترجم کتاب جستارهای زیبایی شناختی، درباره تقسیم‌بندی جستارها در این اثر هم توضیح داد: ابتدا قصد داشتم به لحاظ اهمیت و مضمون جستارها ترتیب‌بندی کنم اما باتوجه به آن‌که دیوید هیوم، نویسنده اثر به لحاظ تاریخی جستار‌ها را دسته‌بندی کرده بود تصمیم گرفتم باتوجه به زمان آنها جستار‌ها را مرتب کنم.