چیتگر تمساح دارد؟

چیتگر تمساح دارد؟


 نقش اول خبر عجیب روز «مشاهده یک تمساح در دریاچه چیتگر» است. ماجرا از عکسی آغاز شد که یک گردشگر آن را در اختیار یکی از نگهبانان شیفت شب دریاچه چیتگر قرار داد. انتشار خبر محدودیت تردد در محدوده دریاچه چیتگر و همزمان اعلام مشاهده رد پای این گونه در اطراف دریاچه، باعث شد گمانه‌ها به صحت تصویر قوی‌تر شود. واکنش‌ها به این موضوع هم از همین زمان آغاز شد. آرش حسینی، رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر می‌گوید شواهدی از جمله رد پا در این ماجرا وجود دارد. به گفته او، طعمه‌گذاری‌هایی انجام شده تا اگر چنین ماجرایی صحت دارد، هرچه سریع‌تر موضوع شفاف شده و امنیت شهروندان و آسایش خاطر آنها فراهم شود.‌ فاطمه برنا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست تهران اما می‌گوید:‌ موضوع مطرح شده درباره ردپا تخصصی نیست و این دریاچه در پی این موضوع در حال پایش است. فرهاد زندی، فرمانده یگان حفاظت‌محیط زیست استان تهران هم می‌گوید:‌ قطعا مشاهده‌کنندگان دچار اشتباه شده‌اند؛ چرا که تمساح چندین ساعت در روز باید به ساحل آمده و آفتاب بگیرد.
 تمساح نیست!
واکنش ابتدایی شهروندان نسبت به این موضوع همچون همان فرمول قدیمی مطایبه و شوخی بود، اما از همه این شوخی‌ها گذشته، سوال این است که اصلا امکان زیست چنین گونه‌ای در یک دریاچه مصنوعی وجود دارد؟ پاسخ کارشناسان حیات وحش به این سوال یک «نه» قاطع است. فاطمه برنا می‌گوید: «این حیوان اصلا نمی‌تواند در این دریاچه زندگی کند، تمساح برای استراحت و خوردن غذا باید به سطح آب و خشکی بیاید که هنوز در مشاهدات و بررسی‌های سازمان محیط‌زیست این موضوع مشاهده نشده است» هوشنگ ضیایی، کارشناس حیات وحش هم معتقد است امکان این‌که دریاچه چیتگر بتواند محل زیست این گونه جانوری باشد تقریبا صفر است. او به جام‌جم می‌گوید:« تمساح‌ها حیوانات خونسردی هستند به این مفهوم که در درجه دمای پایین نمی‌توانند فعالیتی داشته‌باشند. حتی در بلوچستان هم در این فصل که برودت هوا بیشتر می‌شود تمساح‌ها به خواب زمستانی می‌روند. به این مفهوم که در حفره‌های زمین می‌مانند تا هوا کمی گرم شود. بنابراین فعال بودن تمساح در آب سرد نمی‌تواند واقعیت داشته‌باشد.»
 گزینه اول؛ ورود قاچاقی به دریاچه!
کارشناسان حیات وحش می‌گویند امکان زندگی جانداری همچون تمساح در یک دریاچه مصنوعی آن هم در فصل سرما بدون این‌که مشاهده شود صفر است. فرضیه اول بعد از رد قطعی حضور تمساح، رهاسازی آن توسط یکی از شهروندان در این دریاچه است. آرش حسینی میلانی، عضو شورای شهر تهران می‌گوید: «احتمال دارد تمساح خانگی قاچاق که این روزها رواج پیدا کرده، توسط یک شهروند غیرمسؤول در دریاچه چیتگر رها شده‌باشد.»  رئیس محیط زیست تهران هم فرضیه را رد نمی‌کند و معتقد است هرچند ممکن است کسی این حیوان را در این دریاچه رها کرده‌باشد اما «شرایط زیستی این حیوان با این محیط سازگار نخواهدبود.» این فرضیه اما برای فرهاد زندی جای شبهه دارد. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران می‌گوید: «امکان ورود چنین موجودی به دریاچه چیتگر از طریق ورودی‌ها نیست و تنها در صورتی این اتفاق ممکن است که این موجود در سنین پایین توسط گردشگران به این منطقه منتقل شود.»
 گزینه دوم؛ ماهی سرسوسماری
موضوع رهاسازی این حیوان هم با توجه به ادله ارائه شده منتفی است، این که کوچک بوده و رها شده‌باشد حتما نمی‌توانسته در این محیط دوام بیاورد و بزرگ هم که باشد امکان ورود آن به این منطقه ناممکن است. گزینه قابل توجه آن است که از زبان علی‌اکبر عفت‌منش، معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر اعلام شده. او به ایسنا گفته «حدس ما این است که گونه‌ای که مشاهده و از آن عکسبرداری شده‌است الیگیتور فیش یا ماهی سرسوسماری باشد. پیش از این نیز شیلات وجود این گونه را در دریاچه تایید کرده‌بود.» سرسوسماری نوعی ماهی است که پوزه‌هایی مانند تمساح دارد و شکارچی اما کاملا آبزی است و در آب شکار می‌کند. با توجه به تایید وجود این ماهی در دریاچه چیتگر توسط شیلات، حالا امکان این گزینه قوی‌تر است.