نسخه Pdf

علاج بوتاکسی

از کاربردهای درمانی بوتاکس چه می‌دانید؟

علاج بوتاکسی

اسم بوتاکس که می‌آید همه یاد از بین بردن چین و چروک صورت می‌افتند، این که بعد از هر بار تزریق، این ماده، صورتی بدون چین و پیشانی بدون اخم درست می‌کند و خاصیت ضد پیری دارد. همین استفاده از آن در زمینه‌ آرایشی و زیبایی باعث شده تا به جنبه‌های دیگر بوتاکس توجه نکنیم. تزریق بوتاکس، قبل از این که یک ضد چین و چروک باشد، برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. درواقع بوتاکس یک روش درمانی برای بیماری‌هایی است که به خاطر انقباض‌های ماهیچه‌ای به وجود آمده است. هرچند که باید توجه داشت تزریق بوتاکس نباید توسط هر کارشناس و در هر مطبی انجام شود، پزشکان متخصص باید بوتاکس را به عنوان دارو تزریق کنند. نکته مهم‌تر اما این است درمان با بوتاکس موقتی است و هرچند ماه یکبار، بسته به عارضه‌ای که وجود دارد، باید تکرار شود. اما 5 مشکل و بیماری‌ای که با استفاده از بوتاکس می‌توان آن را حل کرد کدام است؟ با تشکر از دکتر صدیقه بیدکی- متخصص طب اورژانس

لیلا شوقی روزنامه نگار

تعریق زیاد
 عرق کردن، واکنش طبیعی بدن است، اما در بعضی از شرایط، این واکنش، بیش از اندازه و غیرقابل کنترل می‌شود که به آن اختلال هیپرهیدروز می‌گویند، اختلالی که فرد با تعریق زیاد در کف پاها، دست‌ها و زیر بغل مواجه است. هرچند که داروهای زیادی برای درمان اختلال تعریق وجود دارد، اما یکی از روش‌های درمانی آن تزریق بوتاکس است، روشی که البته خیلی اتفاقی کشف شد. زمانی که دانشمندان متوجه شدند تزریق بوتاکس می‌تواند تعریق را کم کند، از آن برای درمان استفاده کردند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد، زمانی که برای از بین چین و چروک صورتتان، بوتاکس تزریق می‌کنید، تعریق‌تان هم کمتر می‌شود. کمتر شدن تعریق، یک دلیل ساده دارد: اسپاسم صورت‌تان کم شده است، بنابراین کمتر عرق می‌کنید. پزشکان با تزریق بوتاکس، در پاها، دست‌ها و زیربغل، هیپرهیدروز را درمان کردند، درمانی که البته هر چهار، پنج ماه باید تکرار شود و البته عوارض جانبی خیلی کمی ‌هم دارد. این روش درمانی، مورد تایید سازمان غذا و دارو است و به خاطرش هم مجوز گرفته است.

فلج بلز
به هر دلیلی مثل سکته و یا ام اس، ممکن است، عضلات بخشی از صورت، به یکباره فلج بشود و دیگر قادر به فعالیت نباشد. فلج شدن بخشی از صورت، با روش های درمانی متنوع، به میران قابل توجهی، قابل درمان است، می‌توان با ورزش‌های مخصوص و کار درمانی، فلج صورت را درمان کرد. در کنار این روش‌ها پزشکان از بوتاکس برای درمان های موقت فلج بلز استفاده می‌کنند.  خاصیت بوتاکس، سفت کردن عضلات و ماهیچه‌هاست. همین خاصیت می‌تواند به ماهیچه‌ها و سیستم عصبی ضعیف یک طرف صورت، جانی دوباره ببخشد و مدت زمان ترمیم آن را کمتر کند. 

میگرن
شاید شما هم سردردهای شدید را در یک طرف سرتان تجربه کرده باشید، سردردهایی که زندگی را مختل می‌کند و اجازه فعالیت‌های روزانه را از فرد می‌گیرد. خیلی از کسانی که بوتاکس تزریق می‌کنند متوجه می‌شوند بعد از هر بار تزریق، سردردهایشان، کمتر شده است. این روش هم مانند روش درمانی بوتاکس برای کم شدن تعریق، خیلی اتفاقی کشف شد. برای درمان میگرن با بوتاکس، پزشکان در 12 تا 15 ناحیه از سر و صورت، بوتاکس تزریق می‌کنند. تزریق نواحی مختلف برای درمان میگرن، مشخص است و باید توسط پزشک انجام شود، وگرنه هر کارشناس و پرستاری نمی‌تواند این روش درمانی را برای میگرن به کار بگیرد. این کار هر چهار تا پنج ماه یک‌بار باید تکرار شود. این روش درمانی، مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکاست.

بیماری های چشمی
 بسیاری از بیماری های چشمی ‌را می‌توان با تزریق بوتاکس از بین برد.
  انحراف چشم: شاید عجیب باشد، اما برای درمان انحراف چشم، از تزریق بوتاکس استفاده می‌شود.وقتی هر کدام از چشم در یک راستا حرکت نکند این یعنی که عضلات چشم ها ضعیف یا تنبلند و به اصطلاح انحراف دارند.
 به خاطر همین است که با تزریق بوتاکس به چشم و یا عضلات اطرف آن، انحراف چشم‌تان را درمان می‌کنند. 
  افتادگی پلک: درست است که برای از بین بردن افتادگی پلک، بیشتر عمل جراحی انجام می‌شود اما در بسیاری از موارد، افتادگی پلک را می‌توان با تزریق بوتاکس، از بین برد. البته اگر افتادگی پلک کم باشد و هنوز نتوان آن را جراحی کرد. 
  انقباض پلک‌ها: انقباض‌های غیرارادی در اطراف چشم‌تان، می‌تواند باعث شود که فرد، به طور ناخودآگاه و غیرارادی، مدام پلک بزند. 
دلیل این عارضه، استرس، فشار عصبی، خستگی و تحریک چشم‌هاست، که اغلب زود از بین می‌رود در برخی از موارد اما تا ماه‌ها و حتی سال ها باقی می‌ماند. 
شاید انقباض غیرارادی پلک ها به نظر بی اهمیت باشد، اما این عارضه می‌تواند باعث اختلال در بینایی شود؛ بنابراین راهی جز درمان آن وجود نخواهد داشت. درمانی که می‌تواند با تزریق بوتاکس انجام شود و دوباره به ماهیچه‌های ضعیف، قوت و به عارضه پایان دهد.

درمان مثانه بیش‌فعال
حس بدی دارد که مدام احساس کنید مثانه‌تان پر است و باید دستشویی بروید یا این که نگران باشید با هر عطسه و سرفه، نشت ادرار داشته باشید و حتی بدتر، بی اختیاری ادرار. مثانه بیش فعال در بین خانم ها خیلی شایع است و دلیل آن هم، ضعیف بودن عضلات لگنی است. باید عضلات لگنی را با ورزش، تقویت کرد اما به جز این، راه درمانی دیگری هم وجود دارد: استفاده از بوتاکس. تزریق بوتاکس یکی از راه های موثر در درمان بیش فعالی مثانه است. در یک تحقیق علمی‌دانشمندان متوجه شدند که تزریق بوتاکس می‌تواند چهار تا پنج بار کمتر، از نشت ادرار در افرادی که به بیش‌فعالی مثانه مبتلا هستند، جلوگیری کند و این موفقیت بزرگی است. این روش درمانی در آمریکا استفاده می‌شود و یکی از روش های مورد تایید سازمان غذا و داروی این کشور است.
ضمیمه کلیک
تیتر خبرها