روایت «حاج قاسم» برای فرای مرزها

نگاهی به ویژه‌برنامه‌های معاونت برون‌مرزی رسانه‌ملی در ایام شهادت سردار سلیمانی

روایت «حاج قاسم» برای فرای مرزها

معاونت برون‌مرزی سازمان صداوسیما، در آستانه فرا رسیدن اولین سالروز شهادت سردار سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی، برنامه‌های مختلفی را برای مخاطبان خود درنظر گرفته است. در این گزارش به برخی از آنها می‌پردازیم.

 سالگرد  شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی در شبکه الکوثر
شبکه الکوثر هم با ویژه‌برنامه «سیدالشهداءالمقاومه» کاری از گروه سیاسی، با مخاطبان و بینندگان همراه است. ناصر اشک‌ریز، تهیه‌کننده و کارگردان این ویژه‌برنامه‌هاست که به مدت 10شب از شبکه الکوثر پخش خواهدشد.  ناصر اشک‌ریز تهیه‌کننده برنامه گفت: این برنامه ها گفت‌وگو محور بوده و حضور کارشناسان بلند پایه کشوری و لشکری را به همراه دارد. مهمانان این برنامه‌ها عبارتند از: حجت‌الاسلام ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس‌شورای‌اسلامی، دکتر امیر عبداللهیان دستیار ویژه رئیس‌مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس‌شورای‌اسلامی، دکتر افقهی کارشناس و مفسر سیاسی منطقه و حوزه مقاومت، سردار جعفری از همراهان و همرزمان سردار شهید، دکتر مومنی‌راد استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه شهیدبهشتی، ناصر ابوشریف نماینده سازمان جهاداسلامی فلسطین در تهران، دکتر کنعانی کارشناس سیاسی حوزه عراق، دکتر مرندی کارشناس سیاسی حوزه آمریکا و سلیم المنتصر وارزقی کارشناس حوزه عراق.  وی در ادامه محورهای اصلی این ویژه‌برنامه‌های 55دقیقه‌ای را برشمرد که شامل استراتژی منطقه‌ای جمهوری‌اسلامی ایران و نقش سردار شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، موضوع فلسطین و نقش سردار، موضوع یمن، چگونگی حمایت و همکاری استراتژیک جبهه‌مقاومت، بررسی ابعاد حقوقی ترور شهیدسلیمانی و همراهان، شهادت سردار و واکنش مردم ایران، جهان اسلام و سایر کشورها، تشییع با شکوه و بی‌نظیر سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و بازتاب جهانی آن، عراق و کمک‌های ایران در جنگ علیه داعش و افراطی‌گری، سوریه و پیدایش داعش و حضور سردار سلیمانی و مکتب قاسم سلیمانی است.  اشک‌ریز در مقام کارگردان این برنامه افزود: در این ویژه‌برنامه‌ها، بخش‌های مختلفی گنجانده شده‌است. پخش زندگی‌نامه سردار سلیمانی از تولد تا شهادت، پخش تحلیل مطبوعات و خبرگزاری‌های مختلف جهان از شهادت و تاثیرگذاری سردار در مواجهه با تروریسم سازمان‌یافته، پخش بازتاب تشییع‌پیکر شهدا، پخش سخنرانی‌های مختلف سردار شهید به مناسبت‌های مختلف، پخش موشن گرافیک با موضوع حضور سردار در عملیات‌های مختلف، آیتم گزارش از مردم تهران در مورد سردار و علاقه مردم به ایشان، پخش گزارش‌های زنده و مستقیم از کرمان و گلزار شهدای آن شهر و گفت‌وگو با مردم در رابطه با سردار شهید سلیمانی.


سردار گمنام بازسازی حرم‌های ائمه در «حکمت سلیمانی»
اقدامات شهیدحاج‌قاسم سلیمانی برای توسعه حرم علوی و صحن مطهر حضرت زهرا(س) در مستندی تحت عنوان «حکمت سلیمانی» از کانال کردی شبکه سحر پخش می‌شود. مستند حکمت سلیمانی، تلاش‌های سردار شهیدحاج‌قاسم سلیمانی برای توسعه حرم حضرت علی(ع) در نجف‌اشرف و صحن مطهر حضرت‌زهرا(س) را به تصویر کشیده و در ایام سالروز شهادت آن سردار بزرگ از کانال کردی شبکه سحر پخش خواهد شد. مستند حکمت سلیمانی، تولید شبکه افق با زبان‌گردانی توحید یعقوب‌زاده به‌زودی از کانال کردی شبکه سحر پخش خواهد شد.



در کانال آذری شبکه سحر «این راه ادامه دارد...»
ویژه‌برنامه «این راه ادامه دارد...» در یادبود شهیدحاج‌قاسم سلیمانی از امشب روی آنتن کانال آذری شبکه سحر است. پناه نجف‌زاده، تهیه‌کننده این ویژه‌برنامه 50دقیقه‌ای است.
نجف‌زاده گفت: این برنامه با هدف یادآوری نام و خاطره سردار مقاومت و شهادت حاج‌قاسم سلیمانی و دستاوردهای بزرگ او در جبهه مقاومت پخش خواهد شد. همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند تجربه ما در جمهوری اسلامی نشان داده مقاومت جواب می‌دهد و تجربه‌های متعددی هم با الگو گرفتن از نظام جمهوری اسلامی ایران در کشورهای اسلامی اتفاق افتاده است و از نمونه های بارز آن در جنگ قره‌باغ بود؛ در حالی که 30سال آذربایجان با غرب مذاکره کرد، اما یک وجب از خاک خود را نتوانست آزاد کند. اما به تاسی از روش مقاومت اسلامی و ملی توانست در کمتر از دوماه اراضی خود را آزاد کند و این حاصل ترویج پیوسته و مستمر مکتب حاج‌قاسم برای تربیت نسل‌های آینده خواهد بود.
نجف‌زاده در ادامه افزود: محورهای اصلی این 15برنامه عبارتند از: ما ملت امام‌حسین(ع) هستیم، نقش مقاومت، ایثار و شهادت در حیات طیبه، مکتب اهل‌بیت(ع) و امام‌حسین(ع) مظهر آزاده زیستن و آزادگی، مقاومت و شهادت تضمین‌کننده حفظ دین و وطن، مکتب امام‌حسین(ع) چشمه‌ای جوشان برای تربیت رزمندگان و ایثارگران و....
نجف‌زاده در ادامه برشمردن محورهای اصلی برنامه، به ارتباط روحیه ایثار و شهادت‌طلبی در مناقشه اخیر قره‌باغ اشاره کرد و افزود: محورهایی همچون جنگ قره‌باغ و نقش مکتب اهل‌بیت(ع) و امام‌حسین(ع) در آزادی اراضی اشغالی پس از 28سال، بیان نمایش گونه‌ای از رشادت و ایثار در جبهه آذربایجان برای آزادی اراضی اشغالی و پیوند آن با جبهه‌های هشت‌ساله دفاع‌مقدس ایران و بیان گوشه‌هایی از رشادت‌ها و نقش سردار سلیمانی در کمک به مردم مظلوم منطقه و توسعه و استحکام جبهه مقاومت از آن جمله خواهد بود.



 بزرگداشت نخستین یادواره شهادت حاج‌قاسم سلیمانی  و همراهان
به‌مناسبت نزدیکی به نخستین یادواره شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهان، رادیوهای
اداره کل اروپا و آمریکای معاونت برون‌مرزی صدا وسیما، ویژه‌برنامه‌هایی تدارک دیده‌اند. اداره‌کل اروپا و آمریکای معاونت برون‌مرزی مشتمل بر شش رادیو و وب‌سایت برای پخش به زبان‌های مختلف در مناطق اروپا، آمریکا و جهان فعال است. رادیوهایی به زبان‌های آلمانی، انگلیسی، آلبانیایی، روسی، ایتالیایی و اسپانیایی همراه با صفحات مجازی متعلق به خود برای مخاطبان و دنبال‌کنندگان، اخبار و برنامه‌های مختلفی در این ایام پخش و بارگذاری می‌کنند.‌