روزشمار

روزشمار

28 دسامبر برای پنج اسطوره تاریخ فوتبال، همزمان است با سالگرد روزی  که آنها به عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال جهان، برنده جایزه توپ طلا شدند:
   1965    
گرچه تا امروز توپ طلای فوتبال 5 بار نصیب کریستیانو رونالدو شده است اما 20 سال قبل از آن‌که رونالدو متولد شود، این اوزه‌بیو بود که به عنوان نخستین فوتبالیست تاریخ کشور پرتغال برنده توپ طلای فوتبال شد. ستاره آن روزهای بنفیکا در رقابت با دو ستاره باشگاه اینتر، جاچینتو فاکتی و لوئیس سوارز، برنده توپ طلا شد.

1971
سه گانه یوهان کرایف در بردن جایزه توپ طلا از سال 1971 آغاز شد. اسطوره فوتبال هلند که آن زمان پیراهن آژاکس را بر تن می‌کرد، پس از قهرمانی با آژاکس در اروپا با اقتدار به عنوان بهترین فوتبالیست سال جهان معرفی شد و بالاتر از ساندرو مازولای ایتالیایی و جورج بست انگلیسی ایستاد. کرایف به عنوان نخستین هلندی برنده توپ طلا در سال‌های 1973 و 1974 هم این جایزه را برد.

1976
فرانتس بکن‌بائر، معروف به قیصر فوتبال آلمان 4 بار برای معرفی به عنوان بهترین فوتبالیست سال جهان نامزد شد که آخرینش سال 1976 بود. در واقع دومین و آخرین توپ طلای بکن‌بائر در همین سال به دست آمد. او آن سال با بایرن‌مونیخ جامی در آلمان نبرد اما قهرمان
جام باشگاه‌های اروپا شد و بعد هم همراه با بایرن جام بین قاره‌ای را فتح کرد.

1982
سال رویایی پائولو روسی، با بردن جایزه توپ طلای فرانس فوتبال به  اتمام رسید. روسی با یوونتوس قهرمان سری A شد و بعد همراه با تیم‌ملی ایتالیا جام‌جهانی 1982 اسپانیا را برد. او نقشی کلیدی در قهرمانی آتزوری‌ها در  جام‌جهانی داشت، چرا که با 6 گل زده، آقای گل جام‌جهانی شد و در پایان تورنمنت لقب بهترین بازیکن جام را به دست آورد. آن سال کسی شک نداشت که روسی در مقایسه با آلن ژیرس فرانسوی شایستگی‌های بیشتری برای بردن توپ طلا دارد.

1993
بعد از پائولو روسی 11 سال طول کشید تا یک ایتالیایی دیگر برنده توپ طلای فوتبال شود. او روبرتو باجو، ستاره محبوب فوتبال ایتالیا و باشگاه یوونتوس بود. باجو با یووه گرچه در سال 1993، در ایتالیا جامی نبرد اما همراه با این تیم قهرمان جام یوفا شد. باجو برای توپ طلای فیفا با دنیس برگ‌کمپ هلندی و اریک کانتونای فرانسوی رقابت کرد و  به  عنوان مرد سال 1993 فوتبال جهان معرفی شد.