عقبگرد در بودجه عمرانی

عقبگرد در بودجه عمرانی


 علی اصغر‌خانی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه از بودجه عمرانی سال آینده انتقاد کرد و به خبرنگار ما گفت: اعداد و ارقام بودجه امسال نشان می‌دهد 15 درصد بودجه کل کشور را بودجه عمرانی تشکیل می‌دهد که کمتر از 10 درصد از بودجه مدنظر، پرداخت شده است . وی تاکید کرد: طبق برنامه ششم توسعه در سال 1400 باید میزان بودجه عمرانی کشور به 30 درصد می‌رسید اما متاسفانه دولت به جای این‌که سهم بودجه عمرانی را افزایش دهد سهم آن را کاهش داده است.
خانی با بیان این‌که حدود سهم بودجه عمرانی نسبت به بودجه کل 3 درصد کاهش یافته و به 11 درصد رسیده تصریح کرد: دولت در دو ماه و نیم باقیمانده نمی‌تواند سهم بودجه عمرانی را پرداخت کند و این در حالی است که کشور نیاز به انجام پروژه‌های عمرانی برای افزایش اشتغال دارد. بودجه عمرانی سالانه در همه کشورها افزایش می‌یابد و به عنوان موتور محرک در اقتصاد شناخته می‌شود.  عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: دولت به جای افزایش بودجه عمرانی در کشور هزینه‌های جاری خود را بالا برده و نسبت به بودجه امسال 60 درصد رشد را مشاهده می‌کنیم.
 شنبه گذشته آقایان نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، بیژن زنگنه وزیر نفت و فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی مهمان کمیسیون تلفیق بودند و چند ساعت به بحث پرداختیم. اعضای کمیسیون تلفیق بودجه نارضایتی خود را نسبت به بودجه سال آینده به تیم اقتصادی دولت اعلام کردند و احتمالا بودجه جاری در بخش‌هایی با کاهش روبه‌رو خواهد شد.
خانی گفت: در بودجه امسال 90 هزار میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات پیمانکاران در نظر گرفته شد که وزارت نفت بتواند از محل تهاتر آن را پرداخت کند اما برای بودجه سال آینده این اعتبار را صفر در نظر گرفتند که این به مشکلات این حوزه می‌افزاید.   عضو کمیسیون تلفیق بودجه با تاکید بر این‌که  پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی در کشور داریم افزود: حدود 10 هزار پروژه نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی 95 درصد در کشور وجود دارد و برخی از آنها با تخصیص 10 میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد اما کوتاهی در پرداخت باعث شده تا به مشکلات این بخش افزوده شود.
 وی ادامه داد: بی‌توجهی به بودجه عمرانی به معنای بی‌توجهی به افزایش اشتغال است در حالی که انتظار می‌رود در وضعیت فعلی کرونا و تحریم‌ها در کنار کاهش ارزش پول ملی به فکر ایجاد اشتغال بیشتر باشیم تا خانوارها بتوانند هزینه‌های زیادی که به آنها تحمیل می‌شود را پوشش دهند. خانی تاکید کرد: در برخی از بخش‌های بودجه هزینه‌ها مشخص نیست و طی جلساتی که با مسؤولان سازمان برنامه و بودجه داریم حتما سوال می‌کنیم تا آن را شفاف کنند و توضیح دهند.
ضمن این‌که کمیسیون تلفیق بودجه اصرار دارد بودجه سال آینده منطبق با سند برنامه ششم توسعه باشد، از این رو به دنبال کاهش هزینه‌های جاری و تخصیص آن به بخش‌های عمرانی است.