رابطه تعریف‌كردن خواب‌ها با افزایش همدلی آدم‌ها

نتایج مطالعات درباره تعریف‌کردن خواب منتشر شد

رابطه تعریف‌كردن خواب‌ها با افزایش همدلی آدم‌ها

تصویر روبه‌رو، رویایی است كه یك پرستار بخش مراقبت‌های بیماران مبتلا به كووید-19 در خواب دیده، آن را تعریف كرده و یك هنرمند، رویای او را به تصویر كشیده است. در دوران محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری كروناویروس عامل بیماری كووید-19، آزمایشگاه خواب سوانزی انگلیس یك سری رویدادهای عمومی درباره رویاهای مردم برگزار می‌كند و همزمان با به بحث گذاشتن رویاها، یك هنرمند به نام دكتر جولیا لاكهارت آنها را به تصویر می‌كشد. بنابراین فردی كه رویای خواب خود را تعریف كرده است، یادآوری دائمی از رویای خود دارد و این امكان را دارد كه رویای خود را برای دوستان و خانواده به اشتراك بگذارد. اما چرا به‌خاطر آوردن و به‌اشتراك‌گذاری رویاهایی كه در خواب می‌بینیم، مهم است؟محققان آزمایشگاه سوانزی می‌گویند: «ما دریافتیم مردم از به‌اشتراك‌ گذاشتن رویاهای خود بسیار لذت می‌برند. تعریف كردن رویاهای خود و گوش‌ دادن به رویاهای دیگران می‌تواند به بهبود سطح همدلی شما كمك كند.»
نتایج تحقیقات نشان می‌دهد درگیر شدن در یك داستان ادبی - كه شامل فیلم‌ها و نمایشنامه‌هاست - نیز می‌تواند همدلی فرد را افزایش دهد. این به این دلیل است كه شما می‌توانید دنیای به تصویر كشیده‌شده را درك كرده و از دیدگاه‌های شخصیت‌ها استفاده كنید. ما معتقدیم رویاها به روشی مشابه - به‌عنوان یك قطعه داستان - عمل می‌كنند. بنابراین وقتی رویا از سوی بیننده‌اش كاوش می‌شود (و همچنین از سوی كسانی كه رویا را برایشان تعریف می‌كنیم)، باعث ایجاد همدلی در مورد شرایط زندگی بیننده آن رویا می‌شود.
آزمایشگاه خواب دانشگاه سوانزی مطالعات آزمایشگاهی زیادی را درخصوص رابطه رویاها با حافظه و پردازش عاطفی انجام داده است. محققان این آزمایشگاه می‌گویند شواهد زیادی وجود دارد كه خواب از پردازش خاطرات مهم و احساسی سود می‌برد و ما اغلب رویاهای خود را از تجربه‌های عاطفی و نگرانی‌هایی كه در طول روز با آنها روبه‌رو بوده‌ایم، به دست می‌آوریم. ما دریافته‌ایم كه بحث در مورد یك ساعت خواب با آزمایشگران آموزش‌دیده، می‌تواند موجب درك بهتر آنها از فرآیند رویا دیدن باشد. اینها می‌تواند شامل مواردی از اتفاقاتی باشد كه در بیداری تجربه می‌كنیم یا شامال ارجاعات استعاری به نگرانی‌ها، موضوعات یا وقایع خاصی باشد كه ممكن است در ساعات بیداری به‌راحتی دیده یا درك نشده باشند.در زمان محدودیت‌های ناشی از عالمگیر شدن ویروس كرونا، برخی افراد مدت طولانی‌تری می‌خوابند و بدون ساعت زنگ‌دار یا هیچ علتی برای زود بیدار شدن از خواب بیدار می‌شوند. بسیاری از افراد همچنین گزارش می‌كنند كه خواب‌های عجیب و غریب می‌بینند. بنابراین در این رویداد و نیز در حوزه شخصی هر فرد، فرصتی برای یادآوری و به خاطر سپردن رویاها به جای فراموش ‌شدن آنها وجود دارد.همچنین با بروز محدودیت‌ها و شكنندگی بیشتر روابط، این كار یك ابزار مفید برای بهبود روابط به‌نظر می‌رسد. احتمالا زمان بیشتری وجود دارد كه زوجین یا خانواده‌ها رویاهای‌شان را باهم به اشتراك بگذارند و سطح همدلی بین خود را افزایش دهند.
منبع: Medicalxpress