خط و نشان اژدهای زرد  برای اقتصاد آمریكا

بایدن و همراهانش نگرانی خود را از انعقاد توافق تجاری بین چین و اتحادیه اروپا اعلام كرده‌اند

خط و نشان اژدهای زرد برای اقتصاد آمریكا

رئیس‌جمهوری جدید آمریكا كه قرار است حدود دو هفته دیگر رسما در كاخ سفید مستقر شود، نتوانسته است نگرانی خود را از افزایش تصاعدی قدرت مانور اقتصادی چین در نظام بین‌الملل پنهان كند. انعقاد توافق تجاری پكن و اتحادیه اروپا، این نگرانی را دوچندان ساخته است. به نظر می‌رسد پیش‌بینی برخی از نظریه‌پردازان حوزه اقتصاد جهانی، درخصوص سبقت اقتصادی چین از آمریكا در سال‌های آینده، در حال تحقق است:

دولت چین اعلام كرد با روند زمانی مورد نظر خود، به دنبال دستیابی به توافق با اتحادیه اروپا برای حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری است. مقامات پكن طی هفته‌های گذشته اعلام كرده بودند كه مذاكرات تجاری با اتحادیه اروپا به خط پایان نزدیك شده است. بدون شك توافق نهایی میان پكن و بروكسل، یك بازنده بزرگ خواهد داشت و آن، ایالات متحده آمریكاست!
چنانچه شبكه یورونیوز گزارش داده، چین و اتحادیه اروپا طی ماه‌های گذشته هدف خود را دستیابی به توافق نهایی پیش از پایان سال جاری بیان کرده‌ بودند. مقامات ارشد دولت پیشنهادی بایدن نیز طی روزهای گذشته از روند مذاكرات اتحادیه اروپا با چین انتقاد كرده و حتی از كشورهایی مانند فرانسه خواسته‌‌اند تا در روند این مذاكرات، خلل ایجاد كند.
در بیانیه اخیر دولت چین آمده است كه دستیابی به توافق، مستلزم تلاش هر دو طرف و گام برداشتن هركدام از آنها به سوی دیگری است. فرانك ریستر، وزیر تجارت خارجی فرانسه در مصاحبه با روزنامه «لوموند» گفته بود موافقت چین با تصویب كنوانسیون‌های سازمان بین‌المللی كار به‌ویژه كنوانسیون ممنوعیت كار اجباری، شرط پاریس برای موافقت با توافق تجاری  با پكن است.
 هشدار تلویحی دولت بایدن به اروپایی‌ها
در حالی كه دولت بایدن هنوز در مسند قدرت مستقر نشده، هشدارهای غیرمستقیم خود را به بازیگران اروپایی آغاز كرده است. جیك سالیون كه به عنوان مشاور امنیت ملی آمریكا در دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب این كشور معرفی شده است، در صفحه توییتر خود خواستار مشورت با شركای واشنگتن بر سر «نگرانی‌های مشترك» از رفتارهای اقتصادی چین شده بود. اتحادیه اروپا امیدوار است در توافق تجاری با چین بتواند پكن را به تضمین شرایط فعالیت مشابه برای شركت‌های اروپایی در این كشور، با شرایط فعالیت شركت‌های چینی در اتحادیه اروپا مجاب كند. بروكسل و پكن مذاكرات تجاری با یكدیگر را از سال ۲۰۱۳ آغاز كرده‌اند. با این حال پس از اقدامات سلبی و یكجانبه‌گرایانه اقتصادی دولت ترامپ در بین سال‌های 2016 تا 2020 میلادی، انگیزه طرفین برای انعقاد پیمان‌های تجاری گسترده با یكدیگر افزایش یافت.
 نگاهی بر حجم سرمایه‌گذاری‌های مشترك چین و اروپا
مجموع میزان سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا (به‌جز انگلیس) در چین نزدیك به ۱۵۰ میلیارد یورو و سرمایه‌گذاری چینی‌ها در اتحادیه اروپا به ۱۱۳ میلیارد می‌رسد. طی ۱۰ سال گذشته، اروپایی‌ها به طور متوسط هر ساله بیش از هفت میلیارد یورو در چین و چینی‌ها نیز 6/5 میلیارد یورو در اتحادیه اروپا سرمایه‌گذاری كرده‌اند. با این‌حال، چین در تلاش است تا پیش از روی كار آمدن بایدن، جایگاه خود را در اروپا مستحكم‌تر كند و از برگ توافق سرمایه‌گذاری با اتحادیه اروپا، برای به عقب راندن آمریكا استفاده كند.
البته اتحادیه اروپا نیز از این روند استقبال خواهد كرد، زیرا توافق تجاری گسترده با پكن، می‌تواند مقدمه‌ای برای افزایش قدرت مانور این مجموعه، در برابر اقدامات یكجانبه‌گرایانه اقتصادی دولت‌های آمریكایی باشد. مشابه آنچه دقیقا در دوران ریاست جمهوری
ترامپ رخ داد.
 گام موثر چینی‌ها پس از امضای بزرگ‌ترین پیمان تجارت آزاد
تلاش اخیر چینی‌ها در انعقاد توافق تجاری بزرگ با اتحادیه اروپا، در حالی صورت می‌گیرد كه پكن، بزرگ‌ترین پیمان تجارت آزاد در جهان را نیز اخیرا با 14 كشور دیگر منعقد ساخته است. 15 اقتصاد آسیا و اقیانوسیه در سال 2020، بزرگ‌ترین اتحادیه تجارت آزاد جهان را با حمایت چین و در غیاب آمریكا تشكیل دادند.
امضای پیمان مشاركت اقتصادی جامع منطقه‌ای(RCEP) در حالی در جریان اجلاسی مجازی به میزبانی ویتنام صورت گرفت كه دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ میلادی و برخلاف توافق اولیه باراك اوباما، آمریكا را از ادامه حضور در مذاكرات این پیمان منع كرد. پیمان جدید مشاركت اقتصادی جامع منطقه‌ای شامل 10 كشور عضو آ‌سه‌آن به اضافه پنج كشور ژاپن، كره‌جنوبی، استرالیا و نیوزیلند است و هدف كاهش تدریجی تعرفه‌‌ تجارت منطقه جنوب‌شرق آسیا و اقیانوسیه را دنبال می‌كند. این پیمان با عضویت چین، ژاپن و كره‌جنوبی به بزرگ‌ترین اتحادیه تجاری جهان بدل شده است.
مطابق توافق حاصل‌شده، كاهش یا حذف تعرفه‌های تجارت محصولات صنعتی و كشاورزی بین ۱۵ كشور عضو طی دو سال آینده اجرایی خواهد شد. البته افزون بر آمریكا، هند نیز در نوامبر سال گذشته میلادی از جریان مذاكرات پیمان مشاركت اقتصادی جامع منطقه‌ای كنار كشیده است؛ با وجود این سران كشورهای عضو آسه‌آن تاكید كرده‌اند كه آغوش این اتحادیه تجاری برای بازگشت هند همچنان باز است.