مکتب‌سلیمانی مکتب اسلام ناب محمدی است

همایش علمی «رسانه و مکتب‌سلیمانی» با حضور رئیس رسانه ملی افتتاح شد

مکتب‌سلیمانی مکتب اسلام ناب محمدی است

افتتاحیه همایش علمی «رسانه و مکتب‌سلیمانی» روز گذشته با حضور دکتر علی‌عسکری رئیس رسانه‌ملی، دکتر شهاب اسفندیاری رئیس دانشکده صداوسیما و رئیس همایش، دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، سردار سرلشکر یحیی رحیم‌صفوی رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، دکتر پیمان جبلی معاون برون‌مرزی صداوسیما و رئیس کمیته علمی همایش و دکتر محمدباقر خرمشاد استاد دانشکده علامه‌طباطبایی و... در مرکز بین‌المللی همایش‌های صداوسیما برگزار شد. در این مراسم زینب سلیمانی، دختر شهید سردار سلیمانی و جمعی از خانواده شهدا ازجمله شهید همت، دستواره، فخری‌زاده و چیت‌سازان و اصحاب رسانه و اساتید و دانشجویان دانشگاه صداوسیما نیز حضور داشتند و اجرای مراسم را مجید یراق‌بافان برعهده داشت.

سلیمانی خود رسانه بود
در ابتدای مراسم که به‌صورت مستقیم از شبکه‌های چهار و خبر و چند شبکه رادیویی پخش می‌شد، پیمان جبلی با یادی از شهیدسلیمانی و شهید فخری‌زاده گفت: مکتب‌سلیمانی یعنی شهامت و ایثار، یعنی دیپلماسی انقلابی و... سلیمانی خود رسانه بود و هم مکتب رسانه. این همایش آغازی بر مسیر طولانی برای شناخت مکتب‌سلیمانی در رسانه و شناخت رسانه از منظر سلیمانی است.
رئیس کمیته علمی همایش رسانه و مکتب‌سلیمانی از ارسال 82چکیده مقاله به این همایش و داوری 61مقاله خبر داد و افزود: درمجموع 183  مقاله برای این همایش به دبیرخانه ارسال کرده‌اند که این مقالات در محورهای نشست‌های تخصصی مکتب شهیدسلیمانی در عرصه‌های دیپلماسی فرهنگی -رسانه‌ای، بایسته‌های تولید هنری و رسانه‌ای، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، تحلیل گفتمان مکتب‌سلیمانی و رسانه و روابط بین‌الملل نگاشته و ارائه شده‌اند. کارگروه‌های تخصصی ظرف دو روز به این موضوعات خواهند پرداخت.



تهدیدهایی که به فرصت‌ها تبدیل شد
بعد از صحبت‌های ریاست سازمان صداوسیما کلیپی از شهید ابومهدی المهندس پخش شد که در آن گفته بود: من افتخار می‌کنم سرباز حاج قاسم هستم. مجری هم با دیدن این تصاویر خاطره‌ای از شهید ابومهدی المهندس و شهیدسلیمانی بیان کرد و نوبت به سردار سرلشکر رحیم صفوی رسید.
سردار رحیم صفوی پشت میکروفن قرار گرفت و با تشکر و قدردانی از برگزارکنندگان این همایش گفت: من از رهبر معظم انقلاب وکالت دارم که سلام ایشان را به شما و برگزارکنندگان همایش برسانم. عنوان بحث من «مکتب سلیمانی، قدرت نرم آزادی بخش قدس شریف» است. یکی از تعاریف مکتب را مجموعه‌ای از اعتقادات محکم در رفتارهای برخواسته از باورهای قلبی به گونه‌ای که از او الگو ارائه دهد است و یا مکتب، مجموعه‌ای از ایدئولوژی و جهان بینی اوست. اگر بخواهیم مکتب سلیمانی را تبیین کنیم، باید بگوییم مکتب اسلام ناب محمدی است که در قرن حاضر رهبری این مکتب را رهبر معظم انقلاب برعهده دارد. مهم‌ترین کارکرد این مکتب پیروزی انقلاب و دفاع مقدس و ایجاد جبهه مقاومت اسلامی در منطقه است. شهیدسلیمانی تربیت شده مکتب فوق و رهبران آن است. او در عملکردش نشان داد در چارچوب مکتب اسلام ناب محمدی حرکت می‌کند و اخلاقش با خانواده و ملت‌های مسلمان اینگونه بود.
وی همچنین افزود: شهیدسلیمانی در 22سال فرماندهی سپاه قدس مطیع و عاشق حضرت آقا بود. سردار بسیار مومن، خردمند، باهوش، فداکار و اهل تدبیر و اقدام شجاعانه در صحنه مقاومت علیه جنایتکاران بود. هیچ گاه نترسید و شهادت برایش از همان ابتدا حل شده بود. با شناختی که من در حدود 40سال دوستی و همکاری با ایشان پیدا کردم باید عرض کنم که سردارسلیمانی تک چهره قهرمان ملی ایران و امت اسلامی در تاریخ مبارزات ضد استعماری ایران و امت اسلامی در منطقه است. ما در تاریخ فرماندهان بسیاری مثل میرزا کوچک‌خان جنگلی داشتیم و یا در افغانستان نام‌هایی مثل: محمد اکبرخان و یا احمدشاه مسعود داشتیم. در کارنامه این قهرمانان ملت‌های اسلامی نقاط درخشنده و روشن از مجاهدت و ایمان و فداکاری می‌بینیم. اما شهیدسلیمانی را به عنوان چهره ممتاز و تک چهره درخشان قهرمان امت اسلامی و قهرمان ملی ایران می‌شناسیم.
  رحیم صفوی در بخش دیگری از سخنرانی‌اش بیان کرد: جوانان ایران برای کمک به مردم‌شان می‌توانند به مدیریت چندجانبه شهید اتکا و اعتماد کنند و از صبوری و شجاعت او در برابر سختی‌های میدان جنگ درس بگیرند. همچنین از خانواده‌دوستی‌اش و از رأفت قلبی‌اش درس بگیرند. شهیدسلیمانی وقتی یاد شهدا به میان می‌آمد، اشک می‌ریخت. سردار با قلبش سخن می‌گفت و با قلبش حرکت می‌کرد و به معنای واقعی سردار دل‌ها بود. او تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل کرد. ازاین‌رو چه خوب است که مکتب‌سلیمانی در دانشگاه‌ها تدریس شود.




ساخت سریال فاخر از زندگی شهید سلیمانی
یکی از بخش‌های این مراسم رونمایی از کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» به قلم شهید سلیمانی بود که به همین بهانه یراق‌بافان از زینب سلیمانی و فرزندان شهدایی از جمله فرزندان شهید فخری‌زاده، شهید همت، شهید همدانی، شهید چیت سازان و...  که جزو مدعوین بودند خواست به جایگاه بیایند. همچنین از همسر شهید طارمی و مادر شهید مظفری‌نیا که شهدای همراه با شهید سلیمانی در روز ترور بودند خواست که در مراسم رونمایی کتاب حضور داشته و در جایگاه قرار بگیرند. حداد عادل و دکتر علی‌عسکری هم در جایگاه قرار گرفته و رونمایی این کتاب به صورت رسمی انجام شد. همچنین پرچم متبرک امام حسین (ع) توسط یکی از خانواده‌های شهدا به روی صحنه آورده شد و عکاسان تصاویر زیبایی را ثبت کردند.
در ادامه دکتر غلامعلی حدادعادل در جایگاه قرار گرفت و با اشاره به کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» گفت: شهید سلیمانی مثل دیگر مردان بزرگ تاریخ هم در زندگی بزرگ بود و هم پس از حیات دنیوی. اصولا مردان بزرگ هم در حیات خودشان تاریخ‌سازند و هم در ممات خودشان. اگر کسی این کتاب را بخواند و بفهمد که چنین فردی، با این عظمت، از روستایی دورافتاده از یک شهرستان به چنین شخصیت و مقامی رسیده است، متوجه می‌شود که این مرد یک معجزه است. حدادعادل بابیان این‌که شهید سلیمانی با شهادتش به سرمایه‌ای ابدی برای مردم ایران و جهان اسلام بدل شد، گفت: مردم با آن تشییع بی‌مثال 20 میلیونی نشان دادند که سلیمانی را به‌عنوان یک سرمایه و الگو می‌شناسند.
وی با تأکید بر این‌که شناخت شهید سلیمانی بهترین و روشن‌ترین روش شناخت الگویی است، گفت: به‌جای بحث‌های مفهومی اگر ویژگی را با مصداق نشان دهیم شک و تردیدها برطرف می‌شود، چراکه دلیل بر امکان امری وقوع آن است که اثرگذاری این الگو از بحث‌های مفهومی هزاران بار بیشتر است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به اهالی رسانه ملی، اهل‌قلم و فرهنگ و همه‌کسانی که در جایگاه تعلیم و تربیت قرار دارند توصیه کرد: از الگو بودن شخصیت این شهید بیشتر استفاده کنند.
وی افزود: از برنامه‌سازان می‌خواهم از یک‌سو مسائل کشور و از یک‌سو شخصیت سردار سلیمانی را به‌عنوان یک سرمایه در نظر بگیرند و به ازای هر یک از مسائل کشور بعدی از شخصیت این سردار را برجسته و به نسل جوان به‌عنوان الگو معرفی کنند. حداد عادل با اشاره به این‌که امروز دشمنان ایمان و اخلاق مردم را نشانه گرفته‌اند، گفت: باید این مسائل را فهرست و از شخصیت شهید والامقام الگوبرداری کنیم. وی افزود: اگر کسی بتواند کتاب جامعی درباره شخصیت این شهید بنویسد، می‌تواند هر بعد از شخصیت این شهید را به‌عنوان یکی از سرفصل‌های کتابش قرار دهد.
دکتر حداد عادل سپس به ابعاد شخصیتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پرداخت و گفت: مهم‌ترین بعد از ابعاد وجودی او بعد ایمان و اعتقاد اوست که عشق به شهادت از دل این ویژگی درون او می‌جوشید.
وی بعد عقلانیت را بعد دیگری از شخصیت حاج قاسم خواند و گفت: تجزیه‌وتحلیل این مرد بزرگ از اوضاع منطقه نشان از خردمندی و عقلانیت ممتاز او داشت. هیچ‌گاه در تحلیل اوضاع حرفی به‌گزاف و بی‌ربط از او شنیده نمی‌شد. بعد دیگری از شخصیت سردار که حداد عادل از آن یادکرد قابلیت سردار در تحکیم وحدت بین مردم منطقه بود. از رئیس رسانه ملی و همکارانش درخواست می‌کنم به این بعد توجه کنند که سردار به‌عنوان قهرمانی که دل همه مردم ایران را به‌سوی خودش معطوف کرده بود، نقش مهمی در حفظ وحدت داشت. او بینش سیاسی را از ویژگی‌های دیگر این سردار رشید اسلام دانست و گفت: این‌همه ولایتمداری او برخاسته از ایمان و اعتقاداتش بود و بر مبنای همین ارادت همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تشخیص داده بودند که باید در سوریه مقابل دشمن ایستاد، برخلاف مخالفت برخی در داخل که رفتارشان از یادمان نخواهد رفت، در این کشور به جنگ دشمن رفت و این بصیرت سیاسی او باید برای همه تجزیه و تحلیل شود.حداد عادل سپس از مردم‌داری، تواضع و شجاعت سردار یاد کرد و گفت: باید با تبیین این ویژگی‌ها به مردم ایران نشان داد که ملت بزرگی هستند، به طوری که فرزندی از عمق دورافتاده‌ترین روستاهایشان به‌جایی می‌رسد که چهار ساعت در کاخ کرملین با پوتین مذاکره و او را به حضور در جنگ سوریه متقاعد می‌کند.  حدادعادل بابیان این‌که شخصیت سردار همچون کیمیای ملت‌ایران است، گفت: از چنین شخصیتی باید سریالی فاخر به دست توانمندترین افراد ساخت تا از دل این سریال یک فیلم فاخر تهیه شود تا سردار را به جهانیان معرفی کند. یکی از بهترین منابع برای معرفی شخصیت او زندگی‌نامه خودنوشت و وصیت‌نامه این شهید است که برای مردم بسیار آموزنده خواهدبود.
وی سخنانش را با شعری که پس از شهادت سردارسلیمانی در وصف او سروده به پایان رساند.


به بلندای وسعت آسمان‌ها
در ادامه مراسم، صادق آهنگران درحالی‌که به احترام سردارسلیمانی بالباس نظامی آمده بود، روی صحنه رفت و به‌طور زنده قطعه «ملت بیدار قوی» را اجرا کرد. همزمان کلیپ این قطعه نیز در ویدئو وال به نمایش درآمد. سپس نوبت به دعوت از زینب سلیمانی رسید که به نمایندگی از خانواده شهیدسلیمانی در این مراسم حضور داشت و مقدمه‌ای درباره کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» بیان کرد و از دیدار با رهبر معظم انقلاب گفت و عنوان کرد: 26 آذر 1399 خداوند مهربان زیارت رهبر معظم انقلاب را روزی ما فرمود. آن جلسه، دیدار معظم له با اعضای ستاد بزرگداشت شهید حاج قاسم سلیمانی و خانواده ایشان(حاج قاسم) بود. به نمایندگی از خانواده حاج قاسم، هدیه‌ای برای ایشان برده بودم که زندگینامه به قلم حاج قاسم بود. قصد داشتیم آن را به مناسبت ایام سالروز شهادت در قالب کتابی منتشرکنیم. آنچه همراهم بود نمونه اولیه کتاب بود. بعد از پایان دیدار آن را تقدیم آقا کردم و درباره آن سوالاتی پرسیدند و این هدیه کوچک را با مهر پذیرفتند. چند روز بعدازاین دیدار، متنی از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب به دستم رسید. ایشان منت گذاشته و قبل از مطالعه، یادداشتی را به یاد سرباز وفادار خود نوشته بودند. متنی پر از مهر و بزرگواری که چون روح بر کالبد این کتاب نشست. وی درباره کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» گفت: از چیزی نمی‌ترسیدم، زندگینامه‌ای است که حاج قاسم با دست مجروحش نوشته است. شرح زندگی مردی از دل روستایی دورافتاده در کرمان که چند دوره از زندگی ساده و گیرای خودش را برایتان روایت کرده است. این داستان شکل‌گیری زندگی شخصیت مردی است که از چوپانی به جایگاهی به بلندای وسعت آسمان‌ها رسید.
زینب سلیمانی تأکید کرد: خیلی دوست دارم آنان که حاج قاسم را فقط در لباس نظامی دیده‌اند، بدانند او چطور بزرگ شد. «از چیزی نمی‌ترسیدم» آغاز رسالتی عظیم برای شناختن مردی بزرگ است.
زینب سلیمانی همچنین متنی را که رهبر معظم انقلاب برای این کتاب نوشته‌اند، قرائت کرد.
رهبر معظم انقلاب ابتدای این کتاب نوشته‌اند:
بسمه‌تعالی
«هر چیزی که یاد شهید عزیز ما را برجسته کند، چشم‌نواز و دلنواز است. یاد او را گرچه خداوند بر اوج برجستگی قرارداد و بدین گونه پاداش دنیایی اخلاص و عمل صالح او را به او هدیه کرد، ولی ما هم هرکدام وظیفه‌ای داریم. کتاب حاضر را هنوز نخوانده‌ام اما ظاهرا می‌تواند گامی در این راه باشد.»
سید علی خامنه‌ای




بیان صادقانه شهیدسلیمانی در کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم»
علیرضا مختارپور ،دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یکی دیگر از مدعوین بود که در جایگاه قرار گرفت و به معرفی این کتاب پرداخت و گفت: از چیزی نمی‌ترسیدم، زندگینامه خودنوشت شهیدسلیمانی از کودکی تا ۲۲سالگی است. البته زمان نگارش آن‌طور که ناشر بیان کرده ، چند سال قبل از شهادت وی بوده است.
وی با اشاره به این‌که زمان نگارش کتاب در بحبوحه جنگ با داعش بوده است، گفت: یکی از ویژگی‌های شخصیتی نویسنده، آرامش روحی در سخت‌ترین شرایط و تمرکز بر خاطرات از دهه‌های قبل نشان داده می‌شود. اگر خواننده از زندگی نویسنده بی‌خبر باشد، تصور می‌کند این نوشته‌ها در گوشه‌ای آرام با در نظر گرفتن زیست جغرافیایی خاص و آداب‌ورسوم نوشته‌شده است. زندگینامه شهیدسلیمانی حاوی اطلاعات دقیقی از تبار و خاندان او و سرشار از اصطلاحات محلی است. در این متن به بیان مناطق جغرافیایی و طبیعی و شرایط اقلیمی اشاره‌ شده است.
مختارپور تصریح کرد: این کتاب بیان صادقانه‌ای دارد و به‌دور از هرگونه تحریف افکاری است. زندگینامه‌ای که می‌توان روایت حیات طیبه روح عاشق مخلص نامید که یکی از شگفتی‌های این کتاب محسوب می‌شود. همچنین احترام و ارزش به خانواده و ارتباط شهید با مادرش از دیگر شگفتی‌های این کتاب است.



شهید سلیمانی ریشه‌کن کننده  داعش بود
دکتر علی‌عسکری در همایش علمی رسانه و مکتب‌سلیمانی با تبریک و تسلیت سالگرد شهادت سپهبدسلیمانی به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران و همچنین تسلیت ارتحال عالم مجاهد آیت‌ا... مصباح یزدی، با تأکید بر ضرورت تحقیق درباره وجوه و ابعاد مختلف شخصیت سردار دل‌ها گفت: کسی که اهل تقوا باشد، خدا برای او درها را می‌گشاید، شهیدسلیمانی هم متقی بود؛ هم مؤمن بود و هم برحسب ایمان خود عمل می‌کرد. خداوند راه را بر او گشود و به او رزقی بی‌پایان داد و دیدید که چگونه انسانی که خود تلاش می‌کرد ناشناخته‌باشد، به ایران و جهان شناسانده شد.
رئیس رسانه‌ملی با تأکید بر این‌که شهیدسلیمانی مظهر ایمان، تقوا و توکل بود، گفت: حاج‌قاسم چه زمانی که به‌عنوان فرماندهی شجاع در دفاع مقدس خدمت می‌کرد، در خدمت امام (ره) و مکتب ایشان بود و چه در دوران فرماندهی نیروی قدس هم که اقدامات راهبردی و بزرگی برای مقاومت‌اسلامی انجام داد، از خدمت به رهبرمعظم‌انقلاب‌اسلامی (مدظله‌العالی) کم نگذاشت و با تبعیت کامل منویات ایشان را اجرا می‌کرد.
دکتر علی‌عسکری با بیان این‌که سپهبد سلیمانی آنچه را سیاست‌های راهبردی انقلاب بود، در منطقه محقق کرد، افزود: این کار بزرگی بود، زیرا محقق کردن یک ایده بزرگ در محیطی پرچالش و سخت، کاری مجاهدانه است و از هر کسی برنمی آید.
وی تأکید کرد: شهیدسلیمانی به همه ملت‌های منطقه، از عراق و سوریه گرفته تا لبنان، یمن و افغانستان و دیگر ملت‌های امت اسلامی خدمت و از ایشان حمایت کرد.
رئیس رسانه‌ملی بابیان این‌که شهید سلیمانی زیر سایه تعالیم اباعبدا... الحسین جهاد می‌کرد، گفت: درنهایت او با خلوصی که داشت سید شهدای مدافع حرم و سید شهدای مقاومت اسلامی‌شد.
رئیس رسانه‌ملی با بیان خاطره خود از روز شهادت سپهبد سلیمانی گفت: ساعاتی قبل از سحر به منزل ما زنگ زدند و گفتند حاج‌قاسم در فرودگاه بغداد شهید شد. به‌سرعت آماده شدم و به سازمان آمدم. با معاونان مؤثر سازمان پیش از اذان صبح جلسه گذاشتیم و تصمیم گرفتیم زینب‌وار مرثیه شهادت او را سر بدهیم و تا امروز در کنار خانواده ایشان و مردم ایران این کار را با تمام وجود انجام داده‌ایم.
دکتر علی‌عسکری با تأکید بر این‌که بر مبنای شناخت خود از شهیدسلیمانی، این شهید را شخصیتی چند ساحتی می‌داند، گفت: شخصیت سردار دارای پنج ساحت مهم بود؛ اول این‌که این شخصیت مؤمن، ولایی و انقلابی بود. او از ایمان خالص، تقوا، توکل و عرفان الهی بهره‌مند بود.
وی ادامه داد: کسی که می‌خواهد با قدرتی مانند آمریکا و صهیونیسم و نظام سلطه مبارزه کند، باید بسان امام (ره) و رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) انسانی کامل باشد. کسی که شناخت عمیق الهی نداشته باشد، قادر به ادامه مبارزه تا انتها نیست. او دارای سجایای اخلاقی کامله‌ای بود.
دکتر علی‌عسکری با نقل‌قول برخی جملات شهیدسلیمانی درباره ولایت‌فقیه و آیت‌ا... خامنه‌ای (مدظله‌العالی) گفت: او معتقد به ولایت‌فقیه و تبعیت کامل از رهبر معظم انقلاب بود. او به‌شدت انقلابی بود و با جاذبه معنوی و انقلابی که داشت، توانست نیروهای مؤمن و انقلابی را جذب و تربیت و سازماندهی کند. شهید سلیمانی توانست در این منطقه پیچیده از امت‌های مختلف جوانان را جذب کند، پرورش دهد و جبهه مقاومت اسلامی را در برابر مستکبران شکل دهد. رئیس رسانه‌ملی ساحت دوم شخصیت شهیدسلیمانی را نظامی، جهادی و امنیتی دانست و یادآورشد: باید روی این مؤلفه‌ها کار کنیم، زیرا بسیاری از اقدامات ایشان پنهان و محرمانه بود. اکنون در شهادت اوست که از شخصیتش پرده‌برداری شده است. وی افزود: او فرماندهی متفکر و نظریه‌پردازی شاخص در حوزه دفاع مقدس و مسائل منطقه بود و فرآیند مقاومت در منطقه و عملیات در برابر اشغالگران آمریکا و صهیونیسم را با توجه به منافع نظام و جهان اسلام طراحی می‌کرد.
وی با تأکید بر این‌که شهیدسلیمانی تربیت‌کننده و انگیزاننده نیروهای مقاومت بود، گفت: این شهید عزیز سامان‌دهنده نیروهای مقاومت در عراق و شام در برابر آمریکا و صهیونیسم بود. او بزرگ‌ترین توطئه قرن حاضر یعنی فتح عراق و شام به دست داعش را دفع و این گروه تروریستی را ریشه‌کن کرد.
دکتر علی‌عسکری ساحت سوم شهید سلیمانی را در آن دانست که انسانی سیاسی، انقلابی و با بصیرت بود و افزود: این شهید هم سیاست و هم دیپلماسی انقلابی را می‌شناخت. دارای درک بالا و هوش سیاسی از تحولات کشور بود و شاقول حرکت او امام (ره) و رهبری (مدظله‌العالی) بود.
رئیس رسانه‌ملی با بیان این‌که شهیدسلیمانی توانمندی درک فتنه‌های مختلف آمریکا و صهیونیسم در منطقه را داشت، تصریح کرد: این شهید بزرگوار توان مبارزه سیاسی با آمریکا و صهیونیسم را داشت و ضمن نظامی‌گری و مبارزه، شیوه مبارزه سیاسی را می‌دانست و در لحظه حادثه می‌دانست که چگونه با مذاکره، منافع حداکثری را به نفع جهاد کسب کند. وی افزود: حاج قاسم طراحی دشمن برای نفوذ در شخصیت‌ها، هنرمندان و افکار عمومی در کشورهای منطقه اسلامی را به‌خوبی درک و تلاش می‌کرد آن را خنثی کند و در این زمینه مهم بسیار موفق بود.
دکتر علی‌عسکری با بیان این‌که آمریکایی‌ها پس از جنگ تلاش داشتند آنچه را در خلال تجاوز نظامی خود نتوانسته‌بودند در منطقه کسب کنند، در خلال مذاکره و فرآیند سیاسی به دست بیاورند، گفت: شهیدسلیمانی این هوشمندی سیاسی و دیپلماتیک را داشت که به‌عنوان مشاور صدیق نگذارد آمریکا در عراق، سوریه و لبنان تحت لوای کارهای سیاسی اهداف و توطئه خود را محقق کنند و این هم ناشی از هوشمندی و سیاست‌ورزی آن شهید بزرگوار بود.
وی ساحت چهارم شهیدسلیمانی را هم که هنوز پوشیده‌است، بعد جهاد اقتصادی او دانست و گفت: وقتی ملتی در حال جنگ با آمریکا و صهیونیسم است، آنها به‌قصد جنگ اقتصادی برمی‌آیند تا فرآیند تولید را تخریب و فقر و گرسنگی را تشدید کنند و ملت‌ها را علیه حکومت‌ها بشورانند اما در این زمینه مهم شهیدسلیمانی هوشمندانه و دقیق عمل کرد.
رئیس رسانه‌ملی با بیان این‌که بصیرت اقتصادی و مقاومت نیاز است تا بتوان فتنه اقتصادی را شناخت و با آن مقابله کرد، گفت: در اینجا هم او بصیرت فوق‌العاده‌ای داشت و برای این‌که دشمن نتواند کار کند، مجاهدت زیادی کرد؛ به‌طوری‌که مقاومت اقتصادی را لازمه مقاومت ملی می‌دانست و آن را عملیاتی کرد.
وی تصریح کرد: هنگام عملیات گوناگون، دشمن برای نارضایتی اقتصادی برنامه‌هایی داشت و او مراقب بود زندگی و معیشت ملت‌های تحت ستم در این عملیات هدف گرفته نشود؛ برای همین مراودات اقتصادی بین کشورهای اسلامی را مدبرانه پیگیری می‌کرد و طراحی هوشمندانه‌ای برای آن داشت.
دکتر علی‌عسکری ساحت پنجم شخصیت شهید سلیمانی را فرهنگی، هویتی و رسانه‌ای خواند و گفت: او ذاتا انسانی فرهنگی بود، هنر را می‌شناخت. حماسه را می‌شناخت و رابطه هنر و حماسه و رسانه را می‌شناخت. وی افزود: کار فرهنگی او با جوانان، اثر عمیق و ماندگاری بر آنها داشت و نیروهای فداکار و جهادی را برای ملت ایران و منطقه تربیت کرد در سفرهایم برخی از آنان را دیدم و تحسین کردم که چه انسان‌هایی را تربیت کرده‌است.
رئیس رسانه‌ملی تصریح کرد: هویت بخشی به جبهه مقاومت و گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی برای این جبهه، دستاورد بزرگی از ایشان است. این بزرگوار توانست برای جبهه مقاومت نظریه‌پردازی کند.
دکتر علی‌عسکری با بیان این‌که این پنج حوزه شخصیتی ممکن است متعارض به نظر برسد، به‌طوری‌که در یک مساله ممکن است وجهه نظامی‌با سیاسی و... نظر متغایری داشته‌باشد، گفت: اما وجود هوشمند او که برآمده از ایمان، بصیرت و قوه فکری بالایی بود، ربط دهنده این ساحت‌ها و حل‌کننده تناقضات بود. وی افزود: هوشمندی سردار سلیمانی این پنج ساحت را در هم می‌آمیخت و موجب می‌شد راه‌حل‌های برتر را در دل میدان پیدا کند و این‌گونه بود که او می‌توانست صحنه را با کمترین هزینه انسانی و اقتصادی مدیریت کند و بیشترین بهره را ببرد.
دکتر علی‌عسکری با بیان این‌که امیدواریم برکات بیشتری از آثار ایشان را در جبهه مقاومت در برابر استکبار و نظام سلطه و آمریکا شاهد باشیم، گفت: امیدواریم روزی را ببینیم که آمریکایی‌های کثیف و جنایتکار از منطقه پاک‌سازی شده باشد چیزی که به زودی اتفاق خواهدافتاد.




پاک کننده غبار از چهره انقلاب
سیدسعیدرضا عاملی آخرین نفری بود که پشت میکروفن قرار گرفت و گفت: صحبت درباره سردارسلیمانی برای من که شناخت دقیقی از عالم ذهنی‌اش نداشتم بسیار سخت است. اما این را می‌دانم که شهیدسلیمانی در سخنرانی، وصیت‌نامه و حرکت پیوسته خود همواره دغدغه ولایت‌فقیه را داشت.
وی با تاکید بر این‌که سردارسلیمانی، چهره نمادین هویت مطلوب مسلمان انقلابی بود، تصریح کرد: سردارسلیمانی غبارها را از چهره انقلاب اسلامی پاک کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که سردارسلیمانی نماد متفاوتی از انقلابی بودن را به نمایش گذاشت، تاکید کرد: وظیفه رسانه بازنمایی واقعیت است و جبهه حق و باطل در کنار مردان بزرگ است که معنا پیدا می‌کند و در این راستاست که رسانه حق و رسانه باطل معنا پیدا می‌کند.  وی با بیان این‌که رسانه‌های غرب در واکنش به شهادت سردارسلیمانی، ترس غرب را از قدرت جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشت، گفت: آنها نگران اثر مثبت فرهنگی شهادت سردارسلیمانی بر جامعه ایران بودند. طراز شهیدسلیمانی، طراز یک سردار بزرگ بود که همه جبهه باطل را به واکنش واداشت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که اعتبار آمریکا با خون شهیدسلیمانی نابود شد، گفت: بیانیه سران آلمان، انگلیس وفرانسه در خصوص ترور سردارسلیمانی نشان داد همه اینها مثل هم هستند و توجهی به دیگر ملت‌ها ندارند. آنها یک کلمه ترور را محکوم نکردند.
عاملی با بیان این‌که آثار وجودی سردار دل‌ها در سال‌های آینده بیش از این مشهود خواهدشد، گفت: سردارسلیمانی قدرت بازدارندگی
همه جانبه کشور را در حوزه‌های نظامی، امنیتی، بازدارندگی سیاسی و بازدارندگی فرهنگی بالا برد.