تیر خلاص به ترامپ

افشای مکالمه تلفنی دردسرساز ترامپ با مقامات ایالتی جورجیا فشارها برای استعفای او را افزایش داده است

تیر خلاص به ترامپ

در حالی که ترامپ خود را برای جدال روز چهارشنبه(17دی) در کنگره بر سر تایید نهایی نتایج انتخابات آماده می‌کرد، افشای مکالمه تلفنی دردسرساز او با مقامات ارشد ایالتی جورجیا، خشم افکار عمومی را علیه وی برانگیخته است. کار به جایی رسیده است که برخی مقامات ارشد حزب جمهوریخواه به وی توصیه کرده‌اند تا زودتر از موعد ترک کاخ‌سفید، از سمت خود استعفا دهد. فایلی صوتی از مکالمه رئیس‌جمهوری آمریکا با یک مقام ارشد ایالت جورجیا منتشر شده است که در جریان آن دونالد ترامپ خواستار کشف بیش از ۱۱هزار رای به سود خود می‌شود. خبرگزاری آسوشیتدپرس به این فایل صوتی که در ابتدا روز یکشنبه توسط روزنامه واشنگتن‌پست منتشر شد دسترسی پیدا کرده است. در این فایل صوتی صدای رئیس‌جمهوری کنونی ایالات‌متحده شنیده می‌شود که با تکرار ادعاهای خود مبنی بر وقوع تقلب در جریان رای‌گیری از برد رفنسپرگر، وزیر امور داخلی ایالت جورجیا می‌خواهد تا ۱۱هزار و ۷۸۰رای با نام او پیدا کند.

دونالد ترامپ در جریان انتخابات روز سوم نوامبر(۱۳ آبان) با اختلاف ۱۱هزار و ۷۷۹رای از جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در ایالت جورجیا شکست خورد. جو بایدن به دلیل کسب آرای بیشتر در این ایالت جنوبی ۱۶رای الکترال آن را در جریان رای‌گیری در کالج الکترال به دست آورد. چنانچه شبکه یورونیوز گزارش داده است، فایل صوتی از مکالمه رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا با مسؤول برگزاری انتخابات در ایالت جورجیا در حالی منتشر می‌شود که کنگره ایالات‌متحده قرار است روز چهارشنبه جلسه‌ای برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری تشکیل دهد. شماری از اعضای جمهوریخواه کنگره ازجمله بیش از ۱۰سناتور این حزب اعلام کرده‌اند در جلسه روز چهارشنبه به نتیجه انتخابات اعتراض خواهند کرد.
 جورجیا به پاشنه‌آشیل جمهوریخواهان تبدیل می‌شود
از سوی دیگر انتشار فایل صوتی مکالمه دونالد ترامپ با برد رفنسپرگر ممکن است بر نتیجه انتخابات مجلس سنای این ایالت که قرار است امروز برگزار شود تاثیر بگذارد. رای‌دهندگان در این ایالت قرار است تکلیف دو کرسی جورجیا در مجلس سنا را در رای‌گیری امروز مشخص کنند. بنابر نظرسنجی‌ها، رقابت تنگاتنگی بین دو سناتور فعلی این ایالت از حزب جمهوریخواه با رقبای دموکرات‌شان جریان دارد. در صورت پیروزی هر دو نامزد دموکرات در انتخابات امروز کنترل مجلس سنای آمریکا از دست حزب جمهوریخواه خارج خواهد شد. کاخ‌سفید، دفتر وزیر امور داخلی ایالت جورجیا و کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ تاکنون به انتشار فایل صوتی از مکالمه رئیس‌جمهوری آمریکا با برد رفنسپرگر واکنشی نشان نداده‌اند. با این حال وزیر امور داخلی ایالت جورجیا روز یکشنبه با انتشار توییتی نوشت: «جسارتا رئیس‌جمهوری ترامپ آنچه شما می‌گویید درست نیست. حقیقت مشخص خواهد شد.» تنش بین دونالد ترامپ و مقام‌های ایالتی جورجیا در حالی با وجود گذشت دو ماه از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ادامه دارد که همه مقام‌های کلیدی این ایالت ازجمله فرماندار و وزیر امور داخلی از حزب جمهوریخواه هستند.
 تماسی که بر آینده سیاسی ترامپ تاثیر می‌گذارد
تماس تلفنی جنجالی ترامپ با مقام ارشد انتخاباتی ایالت جورجیا، می‌تواند آینده سیاسی رئیس‌جمهوری جنجالی آمریکا را نیز تحت تاثیر قرار دهد. حتی ممکن است جمهوریخواهان از این فرصت، برای حذف همیشگی ترامپ از معادلات سیاسی و انتخاباتی ایالات متحده استفاده کنند. این در حالی است که ترامپ اصرار دارد در سال 2024 میلادی، به‌عنوان نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات حاضر شود. در هر حال، جدال ترامپ و سران حزب جمهوریخواه پس از افشای مکالمه تلفنی اخیر، وارد فاز جدی‌تری خواهد شد.


دومین تلفن دردسرساز  رئیس‌جمهوری جنجالی
این نخستین‌بار نیست که ترامپ در دوران حضور در کاخ‌سفید، از مکالمات تلفنی خود متضرر می‌شود. حدود یک‌سال قبل، افشای یک مکالمه تلفنی مسأله‌دار(به لحاظ امنیتی) و درز آن به فضای عمومی جامعه آمریکا، منتج به اعتراض دموکرات‌های آمریکا و در نهایت به جریان افتادن پروسه استیضاح ترامپ شد. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس تأکید کردند که ترامپ در مکالمه تلفنی خود با زلنسکی رئیس‌جمهوری اکراین، وی را بابت افشاگری علیه جو بایدن و پسرش (که فعالیت‌های تجاری گسترده‌ای در اکراین دارد) تحت فشار قرار داده است. در متن استیضاخ ترامپ آمده بود که وی در ارتباط با پرونده موسوم به اوکراین گیت که ارسال کمک‌های مصوب کنگره به اکراین را به انجام تحقیق درباره هانتر بایدن، فرزند جو بایدن رقیب انتخاباتی‌اش منوط کرده، مرتکب سوءاستفاده از قدرت شده است. در هر حال، در آن زمان با توجه به حمایت حداکثری سناتورهای جمهوریخواه از ترامپ، وی در مسند قدرت باقی ماند. اما اکنون معادله با قبل متفاوت است. ترامپ انتخابات ریاست‌جمهوری را باخته و در روزهای واپسین حضور خود در کاخ‌سفید به‌سر می‌برد. گرچه افشای تماس تلفنی اخیر ترامپ و مقام ارشد انتخاباتی در ایالت جورجیا، به استیضاح وی در کنگره منجر نمی‌شود، اما بسیاری از جمهوریخواهان، از جمله سران این حزب خواستار استعفای وی از قدرت شده‌اند.